مدیران خودروعصر اعتبار

در اردیبهشت‌ ۹۶ رقم خورد؛

رونق معاملات اوراق مسکن

عصر ساختمان- رصد معاملات انجام شده در مجموع تمامی بازارهای فرابورس نشان می‌دهد ۸ هزار و ۶۱۸ میلیون ورقه در ۷۳۱ هزار دفعه به ارزش ۴۰ هزار و ۱۷۴ میلیارد ریال جابه‌جا شده است.

رونق معاملات اوراق مسکن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فرابورس ایران، ماه گذشته شاخص کل در روز انتهایی اردیبهشت در ارتفاع 927 واحدی قرار گرفت که حاکی از رشد 2 درصدی آیفکس در اردیبهشت و بازدهی نزدیک به 6 درصدی این نماگر از ابتدای سال بود. در این میان ارزش بازار نیز از ابتدای سال با افزایش بیش از 4 درصدی همراه شد و به این ترتیب این متغیر بازار روز یکشنبه 31 اردیبهشت‌ماه رقم بیش از یک‌ میلیون و 92 هزار میلیارد ریال را ثبت کرد.

    رصد معاملات انجام شده در مجموع تمامی بازارهای فرابورس نشان می‌دهد 8 هزار و 618 میلیون ورقه در 731 هزار دفعه به ارزش 40 هزار و 174 میلیارد ریال جابه‌جا شد که حاکی از معامله روزانه 410میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 913 میلیارد ریال است. به این ترتیب حجم و تعداد دفعات معاملات رشد 26 و 20 درصدی و ارزش آن کاهش 8 درصدی را تجربه کرد.

    در میان بازارهای فرابورس ایران تنها بازار پایه با افزایش همزمان حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات همراه شد، این در حالی است که بازار سوم افزایش حجم و سایر بازارها افت نسبی حجم و ارزش دادوستدها را تجربه کردند؛ در ماهی که پشت سر گذاشتیم معاملات انجام شده در مجموع بازارهای اول و دوم حاکی از آن است 43 درصد از حجم و 28 درصد از ارزش کل معاملات را این دو بازار به خود اختصاص داده‌اند.

    در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز شاهد معامله 3 هزار و 31 میلیون سهم به ارزش 26 میلیارد ریال بودیم؛ بازار سوم نیز میزبان نقل و انتقال 100 میلیون ورقه به ارزش 100 میلیون ریال قرار گرفت که افزایش حجم معاملات این بازار را در مقابل کاهش ارزش آن نشان می‌داد.

    معامله 93 میلیون ورقه به ارزش 19 هزار و 203 میلیارد ریال نیز ماحصل دادوستدهای انجام شده در بازار ابزارهای نوین مالی است که به ترتیب حاکی از نقل و انتقال 18، 74 و 1.3 میلیون ورقه اوراق بدهی، صندوق‌ سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسه است. ارزش این معاملات نیز به ترتیب 17 هزار و 315، 918 و 970 میلیارد ریال به ثبت رسید. در میان این سه ابزار تنها اوراق گواهی تسهیلات مسکن با افزایش حجم و ارزش معاملات همراه شد.

    گروه انبوه‌سازی صدرنشین صنایع فرابورسی

    ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهای اول، دوم، پایه، مشتقه و SME در ماه گذشته 13 هزار و 840 میلیارد ریال بود که گروه انبوه‌سازی با ارزش دادوستدی به میزان یک‌هزار و 690 میلیارد ریال بیشترین سهم از ارزش کل را در اختیار گرفت و در صدر ایستاد. پس از آن گروه فلزات اساسی با معاملات یک‌هزار و 664 میلیارد ریالی جایگاه دوم را تصاحب کرد. در عین حال گروه‌های پیمانکاری صنعتی، اصلاعات و ارتباطات و شیمیایی‌ها در پله سوم تا پنجم قرار گرفتند.

    رخدادهای اردیبهشتی فرابورس

    از مهمترین رخدادهای اردیبهشت‌ماه برای بازار فرابورس می توان به قطعیت معامله عرضه یکجای 42.62 درصد از سهام کنترلی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رقاه در بازار پایه، عرضه عمده 28.4 درصد از اوراق اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت دوم در بازار ابزارهای نوین مالی و گشایش نمادهای اختیار خرید فولاد هرمزگان جنوب در بازار مشتقه اشاره کرد.

    در نهایت در ماهی که گذشت شاهد برگزاری نشست مجمع فدارسیون بورس‌های اروپایی-آسیایی موسوم به فیاس به میزبانی فرابورس ایران در تهران بودیم که در روز پایانی این نشست سالیانه، اعضای این فدراسیون در خصوص صورت‌جلسه‌های مهمی به رای‌گیری پرداختند که در نتیجه آن فرابورس ایران و بورس قبرس به عنوان عضو هیات رئیسه فیاس برگزیده شدند. همچنین بورس ارمنستان به عنوان دبیر کل فیاس انتخاب شد و دفتر این فدراسیون نیز به ایروان پایتخت کشور ارمنستان انتقال پیدا کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو