مدیران خودروعصر اعتبار

شروط انتشار دوباره اوراق رهن ثانویه مسکن

عصر ساختمان- معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه بانک مسکن تاکید کرد: تصمیم‌گیری برای انتشار دوباره اوراق رهن ثانویه (MBS) وابسته به شرایط عمومی اقتصاد، نرخ بهره بانکی و قابل قبول بودن ریسک و بازده این اقدام است.

شروط انتشار دوباره اوراق رهن ثانویه مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایبِنا،‌ کاوه دلسوز  با بیان اینکه بانک‌ها به عنوان مهم‌ترین واسطه گردش وجوه، نقدینگی مازاد اشخاص حقیقی و حقوقی را جمع‌آوری کرده و در اختیار فعالان اقتصادی قرار می‌دهند، گفت: این فرایند موجب تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی شده و رشد و توسعه اقتصادی را به دنبال دارد.

    وی با بیان اینکه گاهی خود بانک‌ها با مشکل مالی مواجه می‌شوند یا ترجیح می‌دهند از مسیرهای متفاوتی، برای ماموریت‌های ذاتی خودشان تامین مالی کنند، گفت: در این راستا «تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌های بانکی» به عنوان یکی از روش‌های نوین تامین مالی به کمک آنها می‌آید.

    دلسوز خاطرنشان کرد: به طور کلی «تبدیل به اوراق بهادار کردن» به فرآیند تبدیل دارایی‌های مالی با نقدشوندگی پایین مانند تسهیلات رهنی به اوراق بهادار قابل معامله در بازار اطلاق می‌شود. تبدیل به اوراق بهادار کردن فرآیندی است که طی آن دارایی‌های مؤسسه مالک دارایی یا بانی، از ترازنامه آن مؤسسه جدا شده اما در عوض، تامین وجوه توسط سرمایه‌گذارانی انجام می‌شود که یک ابزار مالی قابل مبادله را خریداری می کنند. این ابزار نمایانگر بدهکاری مزبور است بدون اینکه به وام‌دهنده اولیه مراجعه‌ای صورت گیرد.

    معاون تامین مالی شرکت تامین سرمایه بانک مسکن با اشاره به اینکه بانک می‌تواند اوراق بهادار به پشتوانه دارایی (ABS) و نیز اوراق بهادار به پشتوانه وام رهنی (MBS) منتشر کند، از این دو به عنوان مهم‌ترین محصولات تبدیل به اوراق بهادار یاد و اظهارداشت: اوراق مشارکت رهنی یکی از ابزارهای بدهی است که نشان‌دهنده حقوق دارنده اوراق بر وجوه دریافتی ناشر است.

    وی با بیان اینکه تبدیل کردن وام‌های رهنی به اوراق بهادار، بازار سرمایه‌گذاری جدیدی را ایجاد می‌کند و منجر به ایجاد دارایی با نقدینگی بالا و قیمت‌گذاری موثر و مناسب رهن‌ها می شود و همینطور باعث می شود که واسطه‌گری در بازار رهن بطور تخصصی صورت گیرد، یادآور شد: محل سود پرداختی به سرمایه‌گذاران و اصل وجوه پذیره‌نویسی شده نیز، بازپرداخت تسهیلات اعطایی است.

    به گفته دلسوز، در طراحی اوراق بهادار با پشتوانه وام‌های رهنی، عوامل متعددی باید مورد توجه قرار گیرد که از جمله مهم‌ترین آنها نرخ بهره، وضعیت عمومی اقتصاد، قوانین و مقررات، میزان ریسک و بازده آن است و بانک مسکن نیز با لحاظ این عوامل درباره انتشار دوباره اوراق رهن ثانویه تصمیم‌گیری می‌کند.

    گفتنی است، این بانک 13 تیرماه سال 95 برای نخستین بار در کشور از اوراق MBS به عنوان یک ابزار نوین مالی بهره جست و به پشتوانه بخشی از تسهیلات خرید مسکن که قرار است در سال‌های آینده و به تدریج نقد شود، 300 میلیارد تومان اوراق بهادار رهنی را در فرابورس عرضه کرد. این اقدام تنها بانک تخصصی بخش مسکن با استقبال سرمایه‌گذاران روبرو شد طوری‌ که تقاضای ثبت شده برای اوراق 590میلیارد تومان و در نتیجه کل اوراق مذکور در کسری از ثانیه فروش رفت.

    اما از آنجا که نرخ سود پیش‌بینی شده برای این اوراق 18,5 درصد بود و همزمان با ایام انتشار آن، نرخ سود بانکی کشور به 15 درصد کاهش یافت، بانک مسکن فعلا از انتشار نوبت دوم اوراق خودداری کرده تا ضمن بازنگری در طراحی این ابزار مالی متناسب با شرایط جدید اقتصادی، بازدهی استفاده از این ابزار مالی را نیز ارتقا دهد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو