مدیران خودروعصر اعتبار

طرح مطالعات بازنگری حریم چهارطاقی آغاز می‌شود

عصر ساختمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: به‌زودی با اعتباری بالغ بر ۱۰۰میلیون ریال مطالعه بازنگری حریم چهارطاقی بالاده آغاز می‌شود.

طرح مطالعات بازنگری حریم چهارطاقی آغاز می‌شود
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از میزان، مصیب امیری گفت: چهارطاقی بالاده به شماره ثبتی 312 در تاریخ 21 آبان 1317 به‌ثبت رسیده است، این اثر تاریخی متعلق به دوره ساسانی است که در بخش جره و بالاده در دهستان جره قرار گرفته است، این آتشکده، چهار طاق بزرگ دارد که هر ضلع آن بیش از 14 متر طول دارد و در قله یک بلندی مشرف به رودخانه جره قرار گرفته است. بر این بلندی بقایای متعدد ساختمان‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد محل شهری قدیمی بوده است.

    وی افزود:آتشگاه یا آتشکده یا همان چهارطاق محل نگه‌داری آتش و مکان تشریفات مذهبی عمومی و نیایش بوده است. به‌جز سه آتشکده بزرگ دوران ساسانی، آتشکده‌های زیادی در سراسر کشور وجود دارد. آتشکده جره در نزدیکی جاده شاهی قرار گرفته است و بسیاری بر این عقیده‌اند که یکی از چارطاق‌های اربعه معروف است که توسط مهرنارسه، یکی از قدرتمندترین شخصیت‌ها در میان بزرگان عصر ساسانی بنا شده است. مصالح این چهار طاقی از ملات و سنگ تشکیل شده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در پایان عنوان کرد: انجام مطالعات بازنگری حریم چهارطاقی بالاده به‌منظور تعیین حریم بر اساس قوانین و مقررات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با حضور کارشناسان این اداره‌کل و کارشناسان پایگاه پژوهشی میراث‌فرهنگی بیشاپور به‌زودی آغاز می‌شود.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی