مدیران خودروعصر اعتبار

پیگیری ۱+۲ برنامه مسکنی در دولت دوازدهم

عصر ساختمان- پرونده مسکن مهر تا پایان سال پایان می‌یابد. میراثی از دولت‌های نهم و دهم که دولت یازدهم ۵۵ درصد از آن را تکمیل کرد و تحویل مردم داد.

پیگیری ۱+۲ برنامه مسکنی در دولت دوازدهم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تعادل، افزون بر این طرح که حاشیه‌های زیادی تاکنون داشته است، طرح مسکن اجتماعی به همراه نوسازی بافت فرسوده اگر چه در دولت یازدهم کلید خورده‌ است، اما بخش اعظم آن در دستور کار دولت دوازدهم قرار خواهد گرفت.  قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر از بسته شدن پرونده مسکن مهر تا پایان امسال خبر داد و گفت: از مجموع واحدهای مسکن مهر، ساخت یک میلیون و 942 هزار واحد به اتمام رسیده و یک میلیون و 833 واحد افتتاح شده است. 124 هزار واحد باقی‌مانده که امسال با تلاش مضاعف دستگاه‌ها افتتاح و تحویل داده خواهد شد.

     مسکن و صاحب‌خانه شدن مردم در تمام دولت‌ها یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم است و بسیاری از دولتمردان و سیاسیون به دنبال آن هستند تا برای جذب هر چه بیشتر افکار عمومی به سمت خودشان برنامه‌های خود را در خصوص حل مشکلات مربوط به بخش مسکن و آسان کردن خانه‌دار شدن مردم قرار دهند. موضوعی که اتفاقا به تازگی کاندیداها در مناظره‌های نزدیک انتخابات این مساله را مطرح کردند. از سوی دیگر، رییس دولت نهم و دهم در زمانی که بر دولت تکیه زده بود، با مطرح کردن موضوع خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد بزرگ‌ترین پروژه ساخت مسکن را در دولت راه‌اندازی کرد، به‌طوری که این پروژه یعنی مسکن مهر برای ساخت بیش از 2 میلیون و 300 هزار واحد مسکونی در دولت احمدی‌نژاد کلید خورد.

    اما هنگامی که دولت یازدهم سکان هدایت قوه مجریه کشور را به دست گرفت، نه تنها بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر در اطراف شهرهای بزرگ و کوچک کلنگ‌زده شده و نیمه‌کاره رها شده بود، بلکه بسیاری از فازهای مسکن مهر بزرگ‌تری مانند مسکن مهر شهر پردیس و پرند در اطراف پایتخت نیز بلاتکلیف و بدون متقاضی باقی مانده بودند که البته بعدها وزیر راه و شهرسازی تعداد واحدهای بدون متقاضی را بیش از 117هزار واحد اعلام کرد.

    تحویل 55درصد واحدها در دولت یازدهم

    نکته‌یی که در این بین نباید فراموش شود، این است که با اینکه شروع ساخت واحدهای مسکن مهر در دولت احمدی‌نژاد بود اما به گفته احمد اصغری‌مهرآبادی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر، دولت دهم تنها توانست حدود 630هزار واحد مسکونی را در طول عمر دولت خود ساخته و به متقاضیان تحویل دهد. این آمار در حالی است که به گفته این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی 55 درصد کل مسکن مهر در دولت یازدهم تکمیل و به متقاضیان آنها تحویل داده شده است.

    در واقع، بر اساس سخنان مهرآبادی دولت یازدهم علاوه بر ساخت، تکمیل و تحویل 32درصد از واحدهای مسکن‌مهر، 23درصد از واحدهای نیمه‌تمام افتتاح شده دولت قبل را نیز در این دوره تکمیل و به بهره‌برداری رسانده است.

    تحویل 124هزار تا پایان سال

    قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر به تازگی نیز با تاکید بر اینکه قرار است پرونده مسکن مهر با تحویل 124هزار واحد مسکن مهر تا پایان امسال بسته شود، تصریح کرد: از مجموع واحدهای مسکن مهر 124 هزار واحد باقی مانده که امسال با تلاش مضاعف دستگاه‌های ذی‌ربط افتتاح خواهند شد. احمد اصغری‌مهرآبادی، در حاشیه مراسم تحویل و افتتاح 1175 مسکن مهر در شهر جدید پردیس عنوان کرد: از مجموع واحدهای مسکن مهر، ساخت یک میلیون و 942 هزار واحد به اتمام رسیده و یک میلیون و 833 واحد افتتاح شده است. 124هزار واحد باقی مانده که امسال با تلاش مضاعف دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط افتتاح و تحویل داده خواهد شد. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر همچنین ادامه داد: دولت برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر در مجموع 55 هزار و 500 میلیارد تومان وام بانک مسکن در نظر گرفته که حدود 48 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده که با احتساب وام سایر بانک‌ها 50 هزار میلیارد تومان می‌شود. وی گفت: امسال برای تامین زیرساخت‌های مسکن مهر 800 میلیارد تومان اعتبار را دولت تصویب کرده و اسناد خزانه در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است. در پردیس نیز تمام زیرساخت‌ها توسط شرکت عمران شهر جدید فراهم می‌شود به علاوه 200 میلیارد تومان نیز از اسناد خزانه دراختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته که از این مبلغ 130 میلیارد تومان آن دراختیار شرکت عمران شهر جدید پردیس و مابقی در اختیار سایر شهرهای جدید برای تکمیل و افتتاح واحدهای مسکن مهر و تامین زیرساخت‌های موردنیاز قرار داده‌ایم.

    تکمیل 3هزار واحد پردیس تا نیمه‌خرداد

    از سوی دیگر، سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران شهر پردیس نیز از تحویل 3 هزار واحد مسکن مهر پردیس در نیمه نخست خرداد امسال خبر داد.

    غفوری عنوان کرد: به تازگی در مراسمی با حضور قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر 1175 واحد شامل 185 واحد در فاز 11 (محله یاس) و 290 واحد در فاز 8 (محله دنا) افتتاح شدند که این افتتاح‌ها در فازهای مختلف تا پایان امسال ادامه خواهند داشت و تا 15 روز دیگر حدود 3 هزار واحد را افتتاح می‌کنیم.

    تلاش برای افتتاح واحدهای بدون معارض

    غفوری با بیان اینکه به زودی شاهد نخستین افتتاح‌ها در فاز 5 مسکن مهر پردیس خواهیم بود، گفت: امسال درتلاشیم در تمام فازها، واحدهای بدون معارض ملکی را با تمام امکانات روبنایی و زیربنایی افتتاح کنیم و درجلسه اخیر با قوه قضاییه و دادستانی تهران تصویب شده که ظرف دو تا سه هفته مشکل حل شود. تعداد واحدهای دارای معارض ملکی بالاست و تنها درفاز هشت 3500 واحد دارای معارض هستند. موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره شود، این است که طرح مسکن مهر تنها طرحی نبود که برای خانه‌دار کردن مردم به خصوص اقشار کم‌درآمد مطرح شده بود.

    استارت مسکن اجتماعی از خرداد

    مسکن اجتماعی که در ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم مطرح شد طرح دیگری است که دولت برای صاحب‌خانه کردن مردم در نظر گرفت. طرحی که با تصویب جزییات آن در اوایل اسفند ماه سال گذشته قرار است در فاز مسکن استیجاری در خردادماه پس از ابلاغ بودجه اجرایی شود.

    در طرح مسکن اجتماعی و حمایتی قرار بر این است که سالانه 100 هزار واحد مسکن حمایتی در قالب مسکن ملکی و مسکن اجتماعی در دو بخش ساخت و مسکن استیجاری به اجرا برسد که اولویت مسکن اجتماعی، با افراد سرپرست خانوارهای کم درآمد است. آنهایی که خود و افراد تحت تکفل‌شان از تاریخ اول فروردین سال 90، فاقد واحد مسکونی با دوام یا وام مسکن بوده‌اند و از تاریخ 22 بهمن سال 57، ازهیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌یی خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند و حداقل در شهرمورد تقاضا، 5سال سکونت داشته باشند.

    بازسازی بافت فرسوده در دستور کار

    بازسازی بافت فرسوده که در دولت یازدهم در کانون توجه مسوولان قرار گرفت نیز یکی دیگر از برنامه‌های دولت برای خانه‌دار کردن شهروندان به شمار می‌رود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت عمران و بهسازی شهری، 76 هزار و 442 هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد. از این مجموع این رقم، استان خراسان جنوبی با 546 هکتار کمترین و استان اصفهان با 6807 هکتار بیشترین میزان بافت فرسوده در کشور را دارا هستند. استان‌های خراسان شمالی (675 هکتار)، زنجان (723 هکتار) و بوشهر (هکتار 953) کمترین میزان بافت فرسوده و استان‌های خوزستان (5685 هکتار)، یزد (5238 هکتار)، مازندران (4633 هکتار) و خراسان رضوی (4332 هکتار) نیز به ترتیب با هکتار بیشترین میزان بافت فرسوده را در بین 31 استان کشور را دارا هستند.

    وضعیت نامساعد سکونت نیمی از مشهدی‌ها

    همان‌طور که آمارهای شرکت عمران و بهسازی وابسته به وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد، استان خراسان رضوی در زمره استان‌های دارنده بافت فرسوده بالاست. این مساله در تازه‌ترین سخنان مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز بازتاب یافته است. او از سکونت حدود نیمی از اهالی مشهد یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کلی 2 میلیون و 766 هزار و 258 نفری این شهر درسکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌های مشهد خبر داده است. به گفته محمدرضا اخوان‌عبداللهیان، مطالعات شناسایی سکونتگاه‌های غیررسمی در مشهد، سبزوار، تربت حیدریه و نیشابور انجام شده است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه از مساحت 30 هزار و 510 هکتاری مشهد، 3894 هکتار به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد، توضیح داد: مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی مشهد 43.37 درصد مساحت کل شهر مشهد است و از جمعیت 2میلیون و 766 هزار و 258 نفری مشهد یک میلیون و 200 هزار نفر درمناطق حاشیه‌یی سکونت دارند. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی افزود: از مساحت 2676 هکتاری سبزوار، 527 هکتار یعنی 19.69 درصد به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد. ضمن اینکه 17.96 درصد جمعیت کلی این شهریعنی 41 هزار و 590 نفر حاشیه‌نشین‌اند. وی گفت: 195.5 هکتار از مساحت کلی تربت‌حیدریه یعنی 8.95 درصد در سکونتگاه‌های غیررسمی قرار گرفته که 5000 نفر از کل جمعیت 131 هزار و 150 نفری این شهر را دربردارد.

    اخوان‌عبداللهیان با بیان اینکه 500 هکتار از مساحت 3760هکتاری نیشابور (7.45 درصد) درمحدوده سکونتگاه‌های غیررسمی جای دارد، عنوان کرد: از جمعیت 239 هزار و 185 نفری نیشابور 30 هزار نفر در مناطق حاشیه‌یی سکونت دارند که 12.54 درصد جمعیت را شامل می‌شود. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی همچنین به شناسایی 2292 هکتار بافت ناکارآمد در مشهد اشاره کرد و گفت: 7.51 درصد مساحت مشهد دربافت ناکارآمد قرار دارد که 18.79 درصد جمعیت یعنی 519 هزار و 852 نفر را شامل می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی