مدیران خودروعصر اعتبار

رشد قارچ‌گونه ساختمانهای بلندمرتبه در کلان شهر‌ها

عصر ساختمان- رشد قارچ گونه برج سازی در تهران و کلان شهر‌ها ،سیمای شهر‌ها را تخریب کرده و باید هر مسئولی در هر ارگانی که باشد به فکر راه حلی برای رفع آن باشد.

رشد قارچ‌گونه ساختمانهای بلندمرتبه در کلان شهر‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، اولین بحثی که در زمینه بلند مرتبه‌سازی باید صورت گیرد، چرایی و ضرورت بلند مرتبه سازی است. بی شک افزایش جمعیت شهر‌ها خصوصاً پایتخت و کمبود زمین در شهر‌ها برای توسعه افقی توجیهی اندک برای ضرورت بلند مرتبه سازی را فراهم کرده است، این در حالی است که باید به سرانه فضای باز واحدهای مسکونی در ساختمان‌های بلندمرتبه توجه ویژه‌ای داشته باشیم. 

    براساس این گزارش با ایجاد دریاچه چیتگر طی چند سال گذشته رونق نجومی برج سازی و بلند مرتبه‌سازی در منطقه 22 در این منطقه تبدیل به معضلی شده و رشد قارچ‌گونه برج سازی در این منطقه غیر قابل کنترل شده است.

    در همین راستا افزایش هجوم انبوه سازان به منطقه 22 پایتخت به گونه‌ای بوده که در این منطقه تنها ساختمان‌ها ساخته شده و پیمانکاران هیچ تعهدی برای تأمین انواع سرانه‌ها و سایر تعهدات خود نداشته اند. بی تعهدی پیمانکارن تا به جایی بوده که بسیاری از واحدهای مسکونی این منطقه در حال حاضر به دلیل پرداخت نکردن عوارض همچنان پایان کار خود را دریافت نکرده اند و مردمی که از این شرایط خسته شده‌اند، امکان فروش ملک خود و انتقال به نقطه‌ای دیگر از شهر را ندارند.

    مغایرت سندهای منطقه 22 با سندهای طرح جامع

    درهمین راستا معصوم  با اشاره به اینکه منطقه 22 از نظر شورای عالی شهرسازی تخلفات بسیاری دارد، گفت: تخلفات در این منطقه به این صورت است که سندهای بالا دستی با سندهای که برای طرح جامع تهران به تصویب رسیده بود، در مغایرت است.

    وی در ادامه افزود: در سندهای طرح جامع، تمامی کاربری‌ها باید ملی و منطقه‌ای باشد، اما در حال حاضر این کاربری‌ها نه تنها ملی است و منطقه‌ای نیست، بلکه هیچ ضرورتی نیز در این بخش ندارد.

    نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال شواری عالی شهرسازی و معماری معتقد است که این کاربری‌ها با طرح تصویب شده مغایرت دارد و تخلف به حساب می‌آید.

    افزایش مشکلات ساکنان شهر‌ها با رشد تراکم در ساخت و ساز 

    همچنین صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه افزایش تراکم خارج از ضوابط مشکلات متعددی را برای ساکنان شهر‌ها ایجاد کرده، گفت: طبق ضوابط شهری تراکم داده می‌شود و شهرداری نیز براساس نیاز پلاک و تراکم صادر می‌کند.

    وی در ادامه افزود: بلند مرتبه سازی و تراکم شهری در کمیسیون ماده 5 معماری و شهرسازی کشور بررسی می‌شود، این در حالی است که در تهران 5 عضو دارد که یک عضو آن از سوی شهرداری و 4 عضو دیگر از مسئولان دولتی هستند.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی ضوابط تراکمی به صورت 5 سال یکبار بازنگری و به‌روز رسانی می‌شود، افزود: بازنگری در زمان مورد نظر باید اجرا شود و از سوی دیگر صدور پروانه‌های ساختمانی و افزایش تراکم نباید خارج از ضوابط و مشکلات شهری صورت گیرد.

    این در حالی است که تخریب فضاهای عمومی و جایگزینی ساختمان‌ها بدون ضابطه، موجب آلودگی هوا و محیط زیست در شهر‌ها می‌شود، در نتیجه آلوده شدن شهرها، کیفیت زندگی در شهرها و توسعه اقتصاد را در همه زمینه‌ها کاهش می‌دهد.

    وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم محاسبه کنیم که یک رفتار نادرست در نظام شهری و شهرسازی کشور چه آسیب‌های کوتاه مدت، بلندمدت و میان مدت هم به بدنه شهرها، هویت شهر‌ها و به سلامت شهروندان وارد می‌کند، به همین دلیل جلوگیری از یک روند معیوب، وظیفه‌ای است که باید بر انجام آن، اهتمام داشته باشیم.

    براساس این گزارش معصوم نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال گفت: آنهایی که مسئول و دست‌اندرکار امور شهری هستند باید توسعه را در مسیر درست به جریان بیندازند.

    وی در ادامه افزود: امروزه در شهرها، دچار آسیب جدی هستیم و قانون‌فروشی و ضابطه‌فروشی که وزیر راه و شهرسازی نیز بر آن تأکید داشت، متأسفانه در شهر‌ها بسیار بارز است و به چشم می‌آید که باید سریعاً جلوی آنها گرفته شود.

    براساس این گزارش با افزایش بلند مرتبه سازی و افزایش تراکم در کلان شهر‌ها نفس شهر بند آماده و با رشد قارچ گونه آنها این نفس هر روز بر اهالی کلان شهر‌ها تنگ‌تر می‌شود، در حالیکه بسیاری از مسئولان مخالف این نظریه هستند و دلیل آلودگی هوا را بلند مرتبه سازی نمی‌دانند.

    هیچ ارتباطی بین آلودگی هوای شهر تهران و بلندمرتبه سازی ها وجود ندارد

    براساس این گزارش اقبال شاکری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مسکن گفت: افزایش یا کاهش آلودگی هوا هیچ ارتباطی با بلند‌مرتبه سازی ندارد اگر فرض را بر این بگیریم که بلند‌مرتبه سازی‌ها باعث آلودگی هوا می‌شود، سؤال اینجاست چرا در بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان و شیراز گرفته تا اهواز و بندر عباس، با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم، آیا آنجا هم برج‌ها مانع حرکت هوا می‌شوند؟

    وی افزود: این برج‌های ساخته شده در تهران که بلندمرتبه خوانده می‌شود، حداکثر 50 متر ارتفاع دارد.

    شاکری توضیح داد: ساخت و سازهای غیرقانونی و بلند‌مرتبه‌سازی‌های بی ضابطه تهران، به دلیل تخلف مدیران شهری در گذشته بوده است. بیش از نیمی از برج‌های بلندمرتبه پایتخت در پیش از آغاز به کار تیم مدیریت شهری کنونی ساخته شده اند.

    وی افزود: اگر مسئولان دولتی در زمینه آلودگی هوای تهران نگران هستند، بهتر است معوقات حوزه حمل و نقل و به ویژه مترو را پرداخت کنند، چراکه ریشه بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروها و سوخت های فسیلی است.

    اینکه گفته می شود برج‌های بلندمرتبه منجر به آلودگی هوا می شود تاکنون از سوی هیچ ارگان علمی ثابت نشده است. بنابراین برای اینکه هوای تهران پاک شود، لازم است که چهره پایتخت از وجود خودروهای فرسوده پاک شود و خطوط مترو به قدری توسعه یابد که شهروندان تمایلی به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشند.

    شاکری تأکید کرد: از حدود یک سال و نیم پیش تاکنون نیز شورای عالی شهرسازی بلندمرتبه سازی را متوقف کرده و قرار است دستورالعمل بلندمرتبه سازی را ارائه دهند.

    در همین راستا عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در خصوص اثرات بلند مرتبه سازی در کشور اظهار داشت: مطالعات دیگر کشور‌ها مانند آمریکا، هنگ کنگ و کره جنوبی در زمینه تأثیر ساختمان‌های بلند بر جریان باد نیز این موضوع را تأیید می‌کند.

    آخوندی افزود: از سال 66 به بعد جریان سریع ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه را داشتیم و بر اساس گزارش شهردار تهران، نزدیک به 979 پروانه در این مدت صادر شده که هر پروانه می‌تواند چندین ساختمان باشد.

    به گفته وزیر راه وشهرسازی، به دلیل بلوک‌های بزرگ در منطقه 22 تهران، میزان ساختمان‌ها نسبت به پروانه‌ها بیشتر است.

    وی افزود: بر اساس طرح جامع، ظرفیت جمعیت پذیری شهر تهران باید هفت میلیون و 800 هزار نفر باشد، اما اکنون این میزان به بیش از 10 میلیون و 600 هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

    به گفته آخوندی، اگر این روند ادامه پیدا کند مشکل زیستی روند تصاعدی خواهد یافت و باید مدیریت شهری و مدیریت مرکزی یک نقطه پایانی برای توسعه شهری تهران و کلانشهر‌ها قرار دهد.

    بازگشت ساخت و سازها به معماری اسلامی

    براساس این گزارش بلند مرتبه سازی و افزایش تراکم در ساختمان‌ها این روز‌ها تبدیل به نقل ونبات مجالس به ویژه مجالس انتخاباتی شده و با نزدیک شدن به عمر دولت بسیاری از دولتمردان و کارشناسان به فکر درست کردن مشکل بلند مرتبه سازی در شهر‌ها افتاده اند.

    شهرام غروای عضو کمیسیون عمران مجلس  با اشاره به اینکه ایجاد ساختمان‌ها بلند مرتبه در شهر‌ها باعث از بین رفتن منظر زیبای شهر‌ها می‌شود، گفت: باید سعی کنیم به معماری قدیم ایران که یک معماری سنتی اسلامی است، بازگردیم تا شاید بتوانیم منظرۀ شهر‌ها را زیبا‌تر کنیم.

    براساس این گزارش رشد قارچ گونه برج سازی در تهران و کلان شهر‌ها مشکلی نیست که تنها به این دولت یا دولت قبلی و بعدی مربوط باشد. برج سازی سیمای شهر‌ها به ویژه شهر تهران را تخریب کرده و باید هر مسئولی در هر ارگانی که باشد به فکر راه حلی برای رفع آن باشد.
     

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی