مدیران خودروعصر اعتبار

متقاضیان مسکن فریب کلاهبرداران اینترنتی را نخورند

عصر ساختمان- ایجاد پدیده نوظهور سایت‌های اینترنتی این بار به سراغ بازار مسکن آمده و زمینه ساز ایجاد کلاه برداری‌های مختلف از متقاضیان مسکن شده است.

متقاضیان مسکن فریب کلاهبرداران اینترنتی را نخورند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، ایجاد پدیده نوظهور سایت‌های اینترنتی این بار به سراغ بازار مسکن آمده و زمینه ساز ایجاد کلاه برداری‌های مختلف از متقاضیان مسکن شده است.

    چند وقتی است که تب و تاب سایت‌های اینترنتی افزایش یافته به طوریکه هر روز شاهد راه اندازی یک سایت جدید از سوی افراد مختلف هستیم، اما تب راه اندازی سایت‌های مسکن چند وقتی است که به اوج خود رسیده است.

    براساس این گزارش سایت‌های اینترنتی اگرچه در برخی از مواقع زمینه‌ساز تسهیل در کار‌ها می‌شود، اما بعضی اوقات این تسهیل شدن گران تمام می‌شود.

    کلاهبرداری‌های مختلف از سوی برخی از سایت‌ها برای متقاضیان و نیز ایجاد مشکلات مختلف باعث شده، دیدگاه مردم نسبت به این سایت‌ها تغییر کند.

    از آنجا که در برخی از سایت‌ها معروف هر کسی می‌تواند آگهی بگذارد، آمار کلاهبرداری در حوزه املاک بالا رفته است.

    هنگامیکه که مجوزی برای درج آگهی و یا نظارتی بر بازدید ملک در سایت‌های بدون چارچوب وجود نداشته باشد، کلاهبردارن شروع به درج آگهی یا تماس برای مشاهده ملک می‌کنند و پس از هماهنگی، وارد خانه‌های مردم می‌شوند و یا برعکس، افراد را به داخل آپارتمان خود می‌کشانند!

    بر این اساس کلاهبرداری از طریق این سایت‌ها بسیار راحت است. سرقت شاید کمترین نوع کلاهبرداری این افراد به حساب بیاید و در پرونده‌های قضایی مواردی بدتر هم گزارش شده است.

    حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص اظهار داشت: تنها سایت‌هایی که از مسیر صحیح اقدام به تسهیل جستجوی ملک می کنند، می‌توانند به بازار ملک و مسکن رونق ببخشند، در غیر این‌صورت آسیب‌های جبران ناپذیری را برای مشاورین املاک و مردم بوجود خواهند آورد.

    حرکت به سمت شهرهای الکترونیک ضروری است

    برخلاف صحبت‌های رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور، ابوالفضل موسوی عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه پدیده‌های نوظهوری مانند سایت‌های اینترنتی در کشور ایجاد شده، گفت: باید به سمت شهرهای الکترونیک برویم تا مردم بهتر و شفاف‌تر بتوانند خریداری کنند.

    وی در ادامه افزود: حرکت به سمت شهر الکترونیک باید در الویت قرار گیرد تا مردم با آگاهی کامل و دقیق بتوانند ملکی را خریداری و یا اجاره کنند.

    عضو کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد: هر پدیده نوظهوری باید یک مدت بگذرد تا در میان مردم جامعه جایگاه خود را پیدا کند، این در حالی است که این سایت‌ها باید بر پایه اطلاعات شفاف قرار گیرند.

    کلاهبردای از طریق سایت های بدون مجوز مسکن

    این در حالی است که صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه استفاده از امکانات اینترنتی و فضاهای مجازی می‌تواند در دستیابی به اطلاعات گسترده به ویژه بخش مسکن مؤثر باشد، گفت: باید برای دستیابی به این اطلاعات بستر سازی مناسبی انجام شود.

    بدری اظهار داشت: تمامی اطلاعات موجود در ساختمان از جمله پایان کار، شرایط فیزیکی، شناسنامه ملکی باید در سایت‌های مجوز دار باشد.

    سخنگوی کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: این اطلاعات باید تحت نظارت دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری، وزارت راه وشهرسازی وسازمان مالیات قرار گیرد.

    صدیف بدری با اشاره به فعالیت برخی سایت‌های املاک بدون مجوز در کشور، گفت: بی توجهی به فعالیت این نوع سایت‌ها، خرید و فروش املاک را با مشکلات عدیده‌ای از جمله کلاهبرداری مواجه خواهد کرد.

    با وجود نظرات مختلف در خصوص سایت‌های اینترنتی هر پدیده نوظهوری در ابتدا مخالفان و موافقان بسیاری دارد، اما در این جا باید مراقب چشمان تیز کلاهبرداران باشیم تا نتوانند از متقاضیان مسکن سوء استفاده کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی