مدیران خودروعصر اعتبار

جایگاه چهارم جهانی در صادرات کاشی و سرامیک

عصر ساختمان- درحال‌حاضر با ۵۲۰ میلیون مترمربع صادرات کاشی و سرامیک، ایران جایگاه چهارم را در این صنعت به خود اختصاص داده و این درحالی است که بیش از ۱۴۰میلیون مترمربع از این رقم صادراتی در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

جایگاه چهارم جهانی در صادرات کاشی و سرامیک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از صمت ، میزان تولید کاشی و سرامیک در سال‌های 93 تا 94 نسبت به سال‌های قبل روند افزایشی داشته است. هرچند تولید کاشی و سرامیک در سال95 با اندکی کاهش نسبت به سال 94 روبه‌رو شد، اما باز میزان تولید آن از سال 90 بیشتر اعلام شده است. پروژه‌هایی هم در زمینه کاشی و سرامیک در دولت یازدهم به اتمام رسیده که سبب افزایش ظرفیت در این صنعت شده است.

    ایران به رتبه چهارم جهان در تولید کاشی و سرامیک می‌رسد

    در دولت یازدهم پروژه‌هایی در زمینه کاشی و سرامیک در استان‌های مختلف راه‌اندازی شده است. در این زمینه عملیات اجرایی فاز دوم طرح و توسعه کارخانه فولاد پاسارگاد در استان فارس با دستور رئیس‌جمهوری به پایان رسید.

    محمدرضا نعمت‌زاده در آیین افتتاح این پروژه اظهار کرد: یکی از پروژه‌های مهم استان فارس، افتتاح شرکت کاشی و سرامیک پردیس آباده است که با 81 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زمینه اشتغال 230 نفر را فراهم کرده و با ظرفیت تولید 6میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک نقش مهمی در افزایش توان تولید کشور ایفا خواهد کرد.

    نعمت‌زاده با اشاره به زمینه فرهنگی، هنری و صنعتی کشورمان در زمینه تولید کاشی و سرامیک از گذشته‌های دور تصریح کرد: درصدد هستیم تا جایگاه جهانی ایران در زمینه کاشی و سرامیک به حد مطلوب خود برسد، اما درحال‌حاضر ایران با وجود رکود جهانی در ساخت‌وساز مسکن و کاهش صادرات رتبه نهم تولید در جهان را دارد.

    به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، کشورمان درحال‌حاضر با 520 میلیون مترمربع صادرات در جایگاه چهارم جهانی از نظر صادرات قرار دارد و این در حالی است که بیش از 140 میلیون مترمربع از این رقم صادراتی در دولت تدبیر و امید محقق شده است.

    مقام ارشد صنعت، معدن و تجارت کشور اعلام کرد: در افق 1400 رتبه ایران در تولید کاشی و سرامیک به رتبه چهارم جهان ارتقا یافته و صادرات کشور به مرزدو میلیارد دلار در این بخش خواهد رسید.


    123 کارخانه کاشی با ظرفیت534 میلیون مترمربع

    درباره وضعیت صنعت کاشی و سرامیک در دولت یازدهم، سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با صمتعنوان کرد: به‌صورت کلی 123 کارخانه کاشی و سرامیک در کشور مشغول فعالیت هستند و ظرفیتی که برای این مجموعه در صنعت کاشی و سرامیک ایجاد شده، 534 میلیون مترمربع است.

    وی همچنین در ادامه با اشاره به میزان تولید کاشی و سرامیک در سال 95 خاطرنشان کرد: تولید مجموعه واحدهای صنعت کاشی و سرامیک در سال 95 به 300 میلیون مترمربع رسیده است. امیری ادامه داد: صادرات همین سال نیز به 134میلیون مترمربع رسیده است. مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به چشم‌انداز صنعت کاشی و سرامیک تا سال 1404 عنوان کرد: 700میلیون مترمربع تولید هدف صنعت کاشی و سرامیک در افق چشم‌انداز سال 1404 است که از این میزان نیز باید 500 میلیون مترمربع صادر شود. وی همچنین در ادامه عنوان کرد: در تولید محصولات کاشی و سرامیک سعی شده تا تمامی استانداردها رعایت شود.

    مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه کاشی انواع مختلفی دارد که در طرح و گریدهای مختلف تولید می‌شوند، عنوان کرد: در دولت یازدهم و به‌ویژه پس از برجام سعی شده است فناوری این صنعت به کشور ورود پیدا کند و تا حد ممکن روزآمد شود. فناوری این صنعت بیشتر از کشور ایتالیا و اسپانیا به کشور وارد شده است. امیری در ادامه با اشاره به رشد کاشی و سرامیک در 3سال گذشته خاطرنشان کرد: از سال 92 تاکنون میزان تولید صنعت کاشی و سرامیک رشد به نسبت خوبی داشته است. البته برخی واحدها که میزان تولید آنها کاهش پیدا کرده به این دلیل است که خود این واحدها همچنان با دستگاه‌ها و فناوری پایین در این صنعت مشغول به کار هستند.

    وی با اشاره به تلاش وزارتخانه برای روزآمد کردن این واحدها اظهار کرد: وزارتخانه قصد دارد در آینده تسهیلاتی برای این واحدها به منظور روزآمد کردن فناوری در اختیار آنها قرار دهد. مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین موضوع که در صنعت کاشی و سرامیک مطرح است، بحث خود مدیریت این واحدهای تولیدی در کاشی و سرامیک است. انبار برخی واحدهای تولیدی کاشی و سرامیک در دولت یازدهم خالی از هر نوع تولید است.

    در حقیقت به همان اندازه که به فروش می‌رسانند، تولید می‌کنند. انبارهای بیشتر واحدهای کاشی و سرامیک در تبریز خالی است. امیری در ادامه خاطرنشان کرد: البته در مقابل هم واحدهای کاشی و سرامیک هستند که تولید خود را دپو می‌کنند و این تنها به این دلیل است که خود این واحدها مدیریت فروش و بازاریابی ضعیفی دارند.

    در کل بازار اگر کشش چندانی نداشته باشد واحدهای تولیدی باید با روزآمد کردن فناوری خود به فکر صادرات بیشتر در این زمینه باشند. وی در ادامه با اشاره به اینکه وزارتخانه تلاش خواهد کرد تا این واحدها بتوانند به حیات خود ادامه دهند، تاکید کرد: البته وزارتخانه هر کمکی از دستش برآید برای این واحدها انجام خواهد داد که این واحدها را به ستاد یا بخش‌های مختلف معرفی کند تا مشکلات آنها را حل کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو