مدیران خودروعصر اعتبار

در «جشنواره جهانی معماری»؛

ضیافت معماران، ساختمان ها و سرمایه داران

عصر ساختمان- «جشنواره جهانی معماری» جایزه و مراسمی سالانه است که نخستین دوره آن در سال ۲۰۰۸ در شهر بارسلونا برگزار شد. تعداد پروژه های راه یافته به این مسابقه و شاخص های دسته بندی مسابقه در هر سال نسبت به سال گذشته متغیر بوده است؛ با این سال هر سال علاوه بر برگزیدگان هر زیرشاخه، یک اثر از میان این برگزیده ها جایزه ساختمان آن سال را از آن خود می کند.

ضیافت معماران، ساختمان ها و سرمایه داران
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از آریا ، اطلاعات مربوط به همه پروژه های شرکت کننده در مسابقه به همراه فهرست برندگان جوایز در سایت این جشنواره ثبت شده، در دسترس عموم قرار می گیرد.

    این مسابقه را می توان محمل عظیم جهانی برای گردهمایی معماران و منتقدان دانست. حضور علاقه مندان معماری، معمارها، منتقدها و افراد دیگر در این جشنواره، زمینه ای قابل توجه را برای آشنایی با اندیشه های جدید از سراسر جهان فراهم می کند. برنامه های جانبی این فستیوال شامل بیش از پنجاه ساعت همایش، میزگرد، بحث و نشست، گفتگو و نقد آثار، برگزاری نمایشگاه بیش از 300 اثر راه یافته به مسابقه و برنامه های جانبی دیگری است که این روند، اهمیت این برنامه را در میان رویدادهای معماری بیش از پیش می کند. از طرفی اخبار مربوط به این برنامه به وسیله خبرگزاری های گوناگون، به ویژه Architectural review، پوشش داده می شود.

    نخستین دوره این مسابقه با محوریت جشنواره ای برگزار شد که در آن آثار برتر معماری از سراسر دنیا شناسایی و تجلیل شدند. میزبان چهار دوره اول این مسابقه در چهار سال نخست، همان طور که اشاره شد، اسپانیا بود و از سال 2012 برگزاری این مسابقه به کشور سنگاپور منتقل شد. سالانه چند صد پروژه در این رقابت شرکت می کنند و بیش از 200 اثر از این میان برای ارائه در محل برگزاری انتخاب می شوند.

    معماران برای ثبت پروژه خود در این مسابقه ملزوم به پرداخت مبلغی به عنوان هزینه اولیه ثبت نام و سفر به محل برگزاری این مسابقه اند. شرکت کنندگان داوطلبانه در این مسابقه حضور می یابند و در مرحله اولیه ثبت پروژه ها در سایت، محدودیت خاصی اعمال نمی شود. در سال 2011 مسابقه ای دیگر همراه با این جشنواره به روال کلی برنامه اضافه شد که مختص طراحان و معماران داخلی بود. مسابقه اخیر به طور همزمان و با سازوکار مشابه مسابقه اصلی برگزار می شود.

    در سال 2008 تنها ساختمان هایی که 18 ماه پیش از برگزاری جشنواره تکمیل شده بودند، حق شرکت در مسابقه را داشتند. از نکات قابل توجه این دوره حضور تورمن فاستر و همکارانش بود که در میان آن نام زها حدید و رابرت استرن، همچنین چهل معمار دیگر، به چشم می خورد. این گروه به عنوان پنل اصلی داوری ایفای نقش کردند. با توجه به آمار منتشر شده، این جشنواره در آن سال بازدیدکنندگانی از هفتاد کشور دنیا داشته است.

    از سال 2012 و همراه با تغییر محل برگزاری جشنواره از این مسابقه در رسانه ها با عنوان «اسکار معماری» یاد شد. این مسابقه در آن سال بزرگ ترین برنامه رقابتی جهانی در حوزه معماری بود. در این سال بیش از 700 شرکت کننده از بیش از شصت کشور دنیا در مسابقه شرکت کردند؛ زیرشاخه های مسابقه به 33 دسته ارتقا یافتند و روال داوری آثار نیز بعد از ارائه آنها در طول جشنواره انجام می شد.

    در سال 2013 تعداد شرکت کنندگان این مسابقه افزایش چشم گیری یافت و به عدد نزدیک به دو هزار و 200 پروژه نزدیک شد. یکی از تغییرات اعمال شده در روال برنامه در این سال، دسته بندی کلی آثار شرکت کننده به سه دسته کلی آثار ساخته شده، پروژه های منظر و پروژه های آینده، در مجموع در 29 زیرگروه بود. این روند می تواند رویکرد کلی این برنامه عظیم را نشان دهد؛ رویکردی که بنا بر آن، نگاه به آینده در اولویت برنامه ها و داوری ها قرار می گیرد. پس از چند سال برگزاری این مسابقه در سنگاپور، مراسم دوره اخیر این اتفاق جهانی، امسال در برلین برگزار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو