مدیران خودروعصر اعتبار

خانه ثبتی «مبشر مقدم» یزد مرمت می‌شود

عصر ساختمان- خانه ثبتی «مبشر مقدم» در راستای اجرای طرح حمایت از مالکان بناهای تاریخی و ثبتی، مرمت و ساماندهی می‌شود .

خانه ثبتی «مبشر مقدم» یزد مرمت می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، «ساشا ریاحی مقدم» سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اعلام این خبر، گفت: خانه مبشر مقدم در داخل بافت تاریخی و در محله دارالشفاء قرار دارد و به شماره 31355 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

    وی عنوان کرد: این بنا در یک پلان چهار ضلعی و به صورت حیاط مرکزی طراحی و ایجاد شده است که ورودی آن در جهت شمال و سپس راهروئی وجود دارد و درهمان جهت به حیاط ختم می‌شود.

    به گفته ریاحی‌مقدم، مرکز حیاط حوض دایره‌ای و فضاهای مسکونی و غیره درجهات غرب، شمال و جنوب به صورت دو طبقه زیرزمین و همکف ایجاد شده‌اند. نمای ضلع شرقی حیاط به صورت گل‌بری با نقوش  طاقنما تزیین شده است .

    این مقام مسئول افزود: ضلع جنوبی حیاط به صورت یک ایوان در مرکز و ایوانچه‌هایی در طرفین بوده که با اجرای دیوار جلوی ایوان آن را به یک اتاق تبدیل کرده‌اند. همچنین پوشش سقف در این بنا به صورت خنچه‌پوش و ضربی با قوس هلالی است.

    وی ادامه داد: به طور کلی بنا با مصالح خشت و آجر با ملات گل و گچ ساخته شده و دارای تزئیناتی به صورت گل بری در ضلع شرقی حیاط است.

    ریاحی‌مقدم خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در راستای اجرای طرح حمایت از مالکین بناهای تاریخی و ثبتی (خانه‌های ایرانی) به صورت مشارکت، در قالب طرح تعمیر و مرمت ابنیه تاریخی با همکاری مالک نسبت به مرمت و ساماندهی بنای مذکور اقدام کرده است .

    سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در مورد مرمت‌های انجام شده در این بنا، گفت: مرمت این بنا دو ماه است که شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری مرمت آن به اتمام برسد .

    گفتنی است، مهمترین اقدامات مرمتی بنا شامل مرمت دست‌اندازهای پشت‌بام، اجرای آجر فرش پشت بام، جمع‌آوری دیوارهای فرسوده خشتی و بازسازی مجدد با خشت‌خام طبق وضع اولیه، اجرای شرفی لب بام و اندود کاهگل بدنه دست انداز پشت بام است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو