مدیران خودروعصر اعتبار

پایگاه جهانی کاخ گلستان دارای کارگاه مرمت شد

عصر ساختمان- پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دارای کارگاه مرمت شد تا اشیای تاریخی کاخ و پایگاه‌های دیگر به ویژه ۹۰ تابلوی کاخ در آن مرمت شوند.

پایگاه جهانی کاخ گلستان دارای کارگاه مرمت شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، کارگاه مرمت کاخ گلستان در ضلع جنوبی کاخ پیش از ظهر روز بیست و ششم اردیبهشت‌ماه با حضور فرهاد عزیزی مدیر پایگاه‌های میراث فرهنگی طالبیان معاون میراث فرهنگی سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فن آوری های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان و  جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران افتتاح شد.

    در این برنامه مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان گفت: راه اندازی کارگاه مرمت برای پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان ضروری است. این کارگاه برای مرمت اشیا و اموال فرهنگی که در داخل موزه‌ها قرار دارد راه‌اندازی شده است به ویژه 90 تابلویی که در کاخ بود نیاز به مرمت اضطراری داشته اند به همین دلیل نیازمند یک آزمایشگاه تخصصی بودیم.

    مدیر کاخ گلستان گفت: مراحل راه اندازی این کارگاه از 6 ماه قبل آغاز و در 2 فاز شامل احیاء و بهینه سازی فضای کارگاهی شامل سیستم تهویه، نصب کابینت و تجهیزات اداری، حفاظ فلزی برای در و پنجره، خرید 29 دستگاه مانند انواع میکروسکوپ، اتوکلاو، تجهیزات کشت قارچ و... برای انجام فعالیت های تخصصی مرمت آثار نقاشی، کتب و اسناد با ارزش مجموعه کاخ گلستان اجرا شده است.

    وی افزود: این مجموعه دارای 2 فضای کارگاهی مواد آلی و معدنی و یک فضای آزمایشگاهی بیولوژی و شیمی برای انجام مطالعات، تحقیقات فنی و آسیب شناسی بر روی مجموعه آثار کاخ گلستان است.   این کارگاه برای ایجاد زیرساخت‌های پژوهشی و اتصال آزمایشگاه مرمت کاخ گلستان به سیستم شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری از طریق اینترنت  راه اندازی شده است. همچنین می تواند مورد استفاده برای پژوهشگران، دانشجویان در زمینه مطالعات فنی، تاریخی و تکنیکی آثار در سطح کارشناسی ارشد و دکتری قرار بگیرد و امکان دسترسی به این اطلاعات از طریق نرم افزار کامپیوتری در خارج از مجموعه کاخ برای علاقه مندان امکان پذیر است.

    سجاد نیری دبیر ستاد توسعه فن آوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری نیز در این برنامه گفت: این کارگاه با همکاوری معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری راه اندازی شده و امیدواریم که برای سایر نهادها الگویی باشد که در یک کار فناورانه به موفقیت های مختلفی دست یابند.   کارگاه مرمت کاخ، شروع حرکت فناورانه در این مجموعه است. ایران مهد خلاقیت و نوآوری است و در سالهای اخیر تلاش شده تا به این نوآوری ها اهمیت داده شود و عامل انگیزشی برای تمام فعالیت های فناورانه باشد. ضروری است در قرن جدید با تلاش فناورانه و خلاقیت عصر جدیدی را در اقتصاد کشور رقم بزنیم و اقتصاد دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد.

    محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز گفت: راه اندازی این کارگاه باعث می‌شود تا به شکل علمی در این پایگاه کار کنیم همه پایگاه‌های میراث فرهنگی نیازمند آزمایشگاه هستند تا مجموعه آثار تاریخی در آنها مرمت شده و حتی از مجموعه های دیگر نیز، آثارشان را برای مرمت به این مکان بیاورند.

    وی افزود: در کاخ گلستان ظرفیت علمی خوبی وجود دارد با توجه به این که مکان آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی نزدیک است و می تواند از پشتوانه علمی آن بهره بگیرد. همه پایگاهها علاوه بر آزمایشگاه باید کتابخانه تخصصی نیز داشته باشند کاخ گلستان الگوی خوبی برای سایر اماکن و پایگاهها می تواند باشد که در آن کارهای ویژه اتفاق بیفتد. در سال 96 قصد داریم از حضور فارغ التحصیلان مختلف دانشگاهی برای کارهای مطالعاتی و مستندنگاری استفاده کنیم و اعتباراتی نیز برای آن در نظر بگیریم.

    پس از مراسم افتتاح کارگاه مرمت،   مسئولان حاضر در این مراسم، از ضلع شرقی کاخ گلستان بازدید کرده و اعلام کردند که به زودی این بخش از درهای ورودی کاخ باز می شود. همچنین به مناسبت بزرگداشت فردوسی، شاهنامه بایسنقری در تالار سرسرا کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده بود و  مسئولان سازمان میراث فرهنگی که در امروز در کاخ حضور داشتند از این شاهنامه نیز دیدن کردند.

    این اثر ثبت جهانی شده در سال 833 هجری قمری، 605 سال پیش توسط جعفر بایسنقری در قطع رحلی در 700 صفحه به خط نستعلیق کتابت شده و شهرتش نیز به همین دلیل است. هر صفحه 31 سطر و هر سطر 3 بیت دارد.

    شاهنامه بایسنقری دارای 22 تصویر مینیاتور آبرنگی با موضوعاتی مانند «گفتگو رستم و اسفندیار پیش از جنگـ»، «آموزش پیشه ها و هنرها به مردم»، «کشته شدن دیو سپید به دست رستم در هفت خوان»، «جنگ سپاهیان کیخسرو و افراسیاب»، «جنگ بهرام چوبین با ساوه شاه» و «به تخت نشستن جمشید» بوده و جلد آن چرمی ضربی طلا پوش است. صفحه دوم و سوم کتاب به تصویر شکارگاه اختصاص دارد و تمام آن به شکل تذهیب است. شاهنامه بایسنقری» نسخه‌ای کامل و دست نخورده بوده و  در میان شاهنامه‌های نامی  در رده نخست قرار دارد. همچنین این کتاب از نظر نگارگری، تذهیب، جلدسازی و آرایه های خطی شاخص است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو