مدیران خودروعصر اعتبار

آیا می‌دانید موزه "زنده" چیست؟

پاتوق بزهکارانی که موزه شد

عصر ساختمان- برخلاف تصور بسیاری از افراد موزه‌ها، کارکردی زنده دارند، البته باید این زنده بودن را در آنها به جریان انداخت، مقوله ای که کارشناسان معتقدند در کشورمان کم رنگ است، بطوریکه امروز دیگر شاهد بسیاری از ساختمانها همچون برخی نانوایی‌ها قدیمی نیستیم.

پاتوق بزهکارانی که موزه شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، سید احمد محیط طباطبایی - رئیس ایکوم ایران درباره تعریف موزه "زنده" می‌گوید: موزه زنده یعنی یک بقالی و یا یک نانوایی قدیمی؛ که با وجود داشتن قدمت تاریخی همچنان پابرجا به مردم خدمت کند، ولی متاسفانه در کشور ما هر ازگاهی مشاهده می‌کنیم که مثلاً فلان نانوایی قدیمی محله بسته شده است.

    وی ادامه داد: بنابراین اینکه بیاییم و با اختصاص یک فضایی به موزه، کار موزه داری کنیم آنچنان زنده نیست، زیرا مهم این است که ما فضاهای قدیمی را با همان کاربری حفظ و مرمت و به شکل موزه درآوریم.

    مشاور رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی با بیان اینکه فرهنگ موزه ای یعنی استمرا حیات؛ زیرا مولفه‌های میراث فرهنگی به آدمی زندگی می‌بخشد، گفت: یک موزه خوب به ویترین و نور و ... نیست بلکه مولفه اصلی موزه خوب به موزه‌دار آن است که با خلق ایده و نوآوری؛ زندگی و حیات را در موزه به جریان می‌اندازد.

    محیط طباطبایی ادامه داد: مثلاً یکی از موزه‌های خوب کشورمان که با یک ایده شکل گرفت موزه "دکتر احمد نادعلیان" در جزیره هرمز قرار دارد، بطوریکه خانه یک قاچاقچی را خریدند و با استفاده از نمک و مصالح جزیره، نوعی اشتغال زایی بومی در کنار معرفی آثار آن منطقه اقدام کردند، بطوریکه این موزه خصوصی بر فضای فرهنگی آنجا تاثیر بسزایی گذاشت و این موزه با رونق دادن به اقتصاد بومی و جذب گردشگر،  یک موزه موفق غیردولتی به حساب می‌آید.

    رئیس ایکوم ایران با اشاره به اینکه شورای بین المللی موزه‌ها از سال 1946 تاکنون چندین بار مفهوم و تعاریف خود از موزه  و موزه‌داری را تغییر و ارتقاء داده است و امروز به معنی ارزش گذاشتن به تفکر انسانی رسیده است، خاطرنشان کرد: موزه‌ها باید به دنبال حفظ آثار و فرهنگ گذشتگان برای آیندگان باشند.

    وی بیان داشت: هر فعالیتی که منجر به ایجاد نفرت و تداوم تنش باشد امری غیر موزه ای و مخالف دیدگاه ایکوم است و موزه به دنبال هر فعالیتی است که مردم را به نوعی به هم نزدیک کرده و این همگرایی را در داخل و بیرون اجتماع ایجاد کند.

    گفتنی است، موزه و نگارخانه دائمی دکتر احمد نادعلیان در جزیره هرمز، محلی است که آثار این هنرمند محیطی شناخته شده در عرصه‌های بین المللی در آنجا به نمایش در آمده اند. آثار دکتر نادعلیان در بیش از چهل کشور دنیا پراکنده هستند. این مکان  در محله قدیمی شهر هرمز  واقع شده است. ابتدا در نوروز سال 1388 با نام هنرمند سرا راه اندازی شد و  قبل از تبدیل شدن به هنرمند سرا و موزه - پاتوق افراد بزهکار بود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار