مدیران خودروعصر اعتبار

میراث فرهنگی در شرایط آرامش نسبی است

عصر ساختمان- محمدحسن طالبیان گفت: میراث فرهنگی کشور در شرایط آرامش نسبی قرار گرفته و در نقطه‌ای ایستاده که نه تنها تبدیل به مطالبه مردمی شده، که همراهی دستگاه‌هایی که زمانی در مقابل سازمان میراث فرهنگی بودند را نیز به همراه دارد.

میراث فرهنگی در شرایط آرامش نسبی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، معاون میراث فرهنگی کشور که در مراسم نکوداشت مهدی مجابی به پاس 40 سال حضور و فعالیت مستمر در زمینه‌های مختلف میراث فرهنگی در موزه‌ی ملی ایران سخن می‌گفت، افزود: از 4 سال گذشته تاکنون تلاش شده است که میراث فرهنگی در آرامش نسبی قرار بگیرد و در این مدت نیز در حوزه‌هایی پیشرو و موفق بوده و در بخش های دیگر همچنان نیاز به فعالیت های بیشتر است.

    طالبیان همچنین همراهی دستگاه‌ها را نقطه قوتی در حوزه میراث فرهنگی دانست و افزود: درحال حاضر میراث فرهنگی کشور در نقطه‌ای قرار گرفته که میراث فرهنگی تبدیل به مطالبه عمومی شده است و دستگاه‌هایی که در گذشته مقابل میراث فرهنگی بودند اکنون با سازمان میراث فرهنگی همراه شده اند و ما به یکی از آرزوهای خود یعنی مرمت برخی از آثار فرهنگی‌تاریخی با مشارکت دستگاه‌های مختلف رسیده‌ایم.

    وی تاکید کرد: در این میان نهادها و شوراهای مرجع نیز هماهنگی خوبی با میراث‌فرهنگی دارند و توانسته‌ایم مصوبات بسیار خوبی را از این نهادها در حوزه میراث‌فرهنگی بگیریم.

    معاون میراث فرهنگی کشور به فعالیت پایگاه‌های کشور اشاره کرد و افزود: درحال حاضر بیش از 90 پایگاه ملی کشور در حال فعالیت هستند و در آینده نیز تعداد دیگری از این پایگاه‌ها افتتاح خواهد شد که می‌تواند زمینه‌ساز حفاظت، مرمت و پژوهش در حوزه میراث‌فرهنگی باشد.

    تقویت بخش فرهنگی در استان‌های مرزی

    طالبیان در ادامه به برنامه‌ریزی‌های سازمان میراث فرهنگی در مناطق محروم و استان‌های مرزی کشور اشاره کرد و افزود: میراث‌فرهنگی در مناطق مرزی مورد توجه این معاونت قرار گرفته است و در استان‌هایی مانند سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی، گلستان، کردستان، کرمانشاه و ... موضوعات مرتبط با مواریث فرهنگی به‌شکل هدفمندی دنبال می‌شود، به طوری که پس از بازدید از روستای سراوان در سیستان و بلوچستان متوجه شدیم چه ظرفیت های فرهنگی ارزشمندی در این روستاها وجود دارد که لازم است پایگاه پژوهشی در این منطقه احداث شود. همچنین موضوع تهیه پرونده جنگل‌های ارسباران و منطقه اورامانات به‌منظور ثبت جهانی از دیگر فعالیت‌هایی است که از سوی معاونت میراث‌فرهنگی در مناطق مرزی در حال پیگیری است.

    معاون میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به برگزاری کنگره‌های استانی تاریخ و معماری اشاره کرد و گفت: با توجه به موفقیت کنگره های استانی، کنگره تاریخ و معماری و شهرسازی اصلی و سراسری نیز شهریورماه یا مهرماه امسال برگزار خواهدشد. این درحالی است که در حوزه ثبت نیز اتفاقات بسیار مهمی رخ داد به طوری که ثبت در کنار تعیین حریم جلو رفت و در حوزه موزه ها نیز توجه به موزه های خصوصی، اموال منقول و غیره توفیقاتی بسیاری حاصل شد.

    طالبیان همچنین به افزایش اعتبارات برای مرمت آثار فرهنگی تاریخی ایران در خارج از کشور اشاره کرد و افزود: در سال‌های گذشته برای مرمت این آثار تنها 150 میلیون تومان اعتبار داشتیم که با تصمیم دولت قرار است این اعتبار به 9 میلیارد تومان افزایش یابد و امیدواریم با اختصاص این اعتبار شاهد مرمت و حفاظت از این آثار و بناهای تاریخی ارزشمند باشد.

    او همچنین با اشاره به تجلیل از استاد سید مهدی مجابی چهره پیشکسوت میراث‌فرهنگی گفت: استاد مجابی خود به تنهایی یک سازمان است. هرجا که استاد مجابی باشد شأن کارشناسی آن مجلس ارتقا می‌یابد و تجربیات این استاد پیشکسوت چراغ راه همه دوست‌داران میراث‌فرهنگی است. امیدواریم با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بتوانیم تجربیات این چهره پیشکسوت و سایر پیشکسوتان این حوزه را به صورت مکتوب منتشر کنیم.

    مجابی، شخصیت ارزشمند میراث‌فرهنگی است

    سید محمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز سید محمد مجابی را شخصیتی ارزشمند برای میراث فرهنگی دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های استاد مجابی اهل نظر بودن اوست که بررسی هر مسئله‌ای را از بنیان‌های نظری شروع و تا بنیان‌های عملی ادامه می‌دهد.

    وی افزود: استاد مجابی و دیگر چهره‌های پیشکسوت میراث‌فرهنگی دارای ارزش‌های فراوانی هستند که باید از تجربیات آن‌ها به نحو مطلوب استفاده کرد.

    بهشتی ادامه داد: استاد مجابی به‌دلیل برخورداری از تجربیات فراوان در حوزه میراث‌فرهنگی دارای ارزش‌هایی است که او را تبدیل به یک معرفه در این حوزه کرده است و همه او را با ویژگی‌های خاص میراثی می‌شناسند.

    رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه گفت: استاد مجابی بیش از 40 سال از عمر خود را صرف حوزه میراث‌فرهنگی کرده است و دارای تجربیات فراوانی است که باید به مقام علمی این استاد پیشکسوت احترام بگذاریم.

    میراث فرهنگی یک عرصه مقدس است

    ناصر نوروززاده چگینی، باستان‌شناس نیز با اشاره به سوابق آشنایی و کاری خود و مجابی که به دهه 60 برمی گردد، او را یکی از شخصیت‌های فرهنگی کشور و شهر قزوین دانست که جایگاه والایی در حوزه میراث فرهنگی دارد.

    وی افزود: اگر نتوان در مورد یک اثر و محوطه نظر کارشناسی دقیق داد که جامع الاطراف باشد خسران بزرگی به میراث فرهنگی وارد شده است به همین دلیل این حوزه نیاز به کارشناس معیار دارد و مهندس مجابی یکی از این افراد است که نگاه مرمتی آن از درون یک کارشناس جامع الاطراف بر می آید.

    منصورزاده، رئیس مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی نیز به عرصه میراث فرهنگی به عنوان یک عرصه مقدس اشاره کرد و افزود: مهندس مجابی دارای یک نگاه و پشتوانه غنی است که با بیش از دو دهه حضور در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی توانسته شاگردان بسیار خوبی را تربیت کند. آموزه هایی که برای دانشجویان بیشتر راهنمای عمل است.

    براساس این گزارش، سید مهدی مجابی در سال 1323 در قزوین متولد شد و پس از اخذ مدرک فوق لیسانس مهندسی معماری در سال 1349 وارد سازمان میراث‌فرهنگی شد و بیش از چهل سال از عمر خود را در حوزه میراث‌فرهنگی گذراند.

    او در این مدت توانست ضمن اجرای پروژه‌های مهم در حوزهمیراث‌فرهنگی به‌عنوان یک مدرس منشأ خدمات بی‌شماری برای میراث‌فرهنگی باشد و کارشناسان فراوانی را آموزش داده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو