مدیران خودروعصر اعتبار

۱۲ اثر میراث ناملموس از قوم ترکمن در فهرست آثار ملی ثبت شد

عصر ساختمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی گلستان در مراسم نکوداشت سالروز تولد شاعر نامی ترکمن، مختوم‌قلی فراغی، گفت: ۱۲ اثر میراث ناملموس از قوم ترکمن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

۱۲ اثر میراث ناملموس از قوم ترکمن در فهرست آثار ملی ثبت شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گلستان، مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری گلستان در مراسم نکوداشت  سالروز تولد شاعر نامی ترکمن، مختوم‌ قلی فراغی، گفت: 12 اثر میراث ناملموس از قوم ترکمن در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

    ابراهیم کریمی مدیر کل میراث‌ فرهنگی این استان در مراسم نکوداشت دویست‌ و هشتاد و چهارمین زادروز مختوم‌قلی فراغی، شاعر نامی ترکمن، که روز گذشته 22 اردیبهشت 96 با حضور سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسن صادقلو استاندار گلستان، جمعی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مقامات استانی و شهرستانی و حضور پرشور مردم فرهنگ‌دوست استان گلستان برگزار شد، گفت: یکی از اصلی‌ترین نکاتی که همیشه در حوزه گردشگری به آن واقف هستیم این است که گلستان با استان‌های شمالی کشور تفاوت منحصربه‌فردی دارد و این تفاوت از ظرفیت‌های اقوام ازجمله قوم ترکمن است.

    او افزود: امروز قوم ترکمن باعث شده تا جاذبه‌های بسیار زیبایی در حوزه‌های مختلف استان گلستان شاهد باشیم و یکی از نقاط امید ما در جذب گردشگر ظرفیت‌های بسیار زیاد قوم ترکمن است که ان‌شاءالله بتوانیم از این ظرفیت‌ها به‌خوبی استفاده کنیم و گلستان را به‌سمت مقصد گردشگری پیش ببریم.

    کریمی در ادامه خاطرنشان کرد: قوم ترکمن گنجینه‌ای از آداب و رسوم، سنن، بازی‌های بومی‌محلی، موسیقی آیینی‌محلی و جزو آن است که استفاده درست از این ظرفیت‌ها می‌تواند باعث توسعه صنعت گردشگری شود.

    او در ادامه به تأکید دولت بر موضوعات مربوط به قوم ترکمن اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، تاکنون 12 اثر از میراث ناملموس قوم ترکمن ثبت‌ملی شده است و سه هفته گذشته ”دیوان‌اشعار مختوم‌قلی فراغی" در مسیر ثبت‌ملی قرار گرفت و شاهد رونمایی از لوح ثبت این دیوان بسیار ارزشمند هستیم.

    کریمی تصریح کرد: زیورآلات ترکمن و فرش ترکمن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به آن پرداخته شده و به همین مناسبت، شهر گنبدکاووس به‌عنوان کاندیدای ”شهر جهانی صنایع‌دستی" در دست بررسی است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در پایان افزود: خوشبختانه دو هفته گذشته شهر گنبدکاووس به‌عنوان شهر ملی فرش ترکمن و زیورآلات ترکمن در شورای ثبت به‌تصویب رسید و به این اداره‌کل ابلاغ شد و با ثبت‌ملی شهر گنبدکاووس، این شهر در مسیر ثبت‌جهانی قرار گرفت و امید است در سال جاری شاهد ثبت‌جهانی شهر گنبدکاووس به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی باشیم.

    ”دیوان اشعار مختوم‌قلی فراغی"، گنجینه میراث شفاهی ترکمن با گستره موضوع فرهنگی ناملموس استان گلستان، با شماره 1393 در مورخ 10 اردیبهشت 1396 در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار