مدیران خودروعصر اعتبار

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن:

محل تأمین اعطای تسهیلات به طرح مسکن اجتماعی مشخص شد

عصر ساختمان- معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه هنوز اعتبار لازم برای مسکن اجتماعی تأمین نشده و سازمان برنامه و بودجه وعده داده تا طی روزهای آتی این اعتبار تأمین شود، گفت: محل تأمین منابع برای اعطای تسهیلات به طرح مسکن اجتماعی از محل اعتبارات یارانه‌ها تعیین و نهایی شد.

محل تأمین اعطای تسهیلات به طرح مسکن اجتماعی مشخص شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از فارس، محمد جواد حق‌شناس در پاسخ به این سوال که بنیاد مسکن مجری طرح مسکن اجتماعی است، آیا این طرح آغاز و اعتبارات لازم آن تأمین شده است، گفت: مقررات مسکن اجتماعی ماه‌هاست که تهیه شده و در حال حاضر بنیاد مسکن هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی برای تأمین اعتبارات را انجام داده است.

    وی افزود: قرار است سازمان برنامه و بودجه برای تسهیلات طرح مسکن اجتماعی یارانه تصویب کند به همین دلیل کمک‌های بلاعوض برای سال جاری از محل اعتبارات یارانه‌ها بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده لااقل 167 تا 200 میلیارد تومان است که باید منابع مالی تأمین و مسکن اجتماعی اجرایی شود.

    حق‌شناس با بیان اینکه بنیاد مسکن در حال پیگیری اختصاص این اعتبار است اظهارداشت: امسال قرار است استارت احداث 100 هزار مسکن اجتماعی زده شود تا به نیازمندان و افراد واجد شرایط تحویل شود.

    معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه وعده داده است که این روزها این اعتبارات پیش‌بینی شده تامین و اجرایی شود.

    کمیسیون زیربنایی دولت در جلسه عصر یکشنبه 21 آذرماه سال 95 طرح مسکن اجتماعی را تصویب کرد که بر اساس آن سالانه 100 هزار واحد مسکونی تا سال 1400 مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد،بنابراین این طرح در اواخر بهمن ماه سال گذشته و سرانجام پس از حدود 4 سال از اعلام اجرای طرح مسکن اجتماعی به‌عنوان جایگزین طرح مسکن مهر توسط هیئت دولت تصویب شد.

    این پیشنهاد بر سه اصل نهادسازی و ایجاد سیاست پایدار، استفاده از ظرفیت های نهادهای مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی در ساخت و اداره مسکن برای گروه های کم درآمد و حداقل سازی  دخالت دولت در ساخت مسکن برای این گروه‌ها، تامین مسکن گروه‌های کم درآمد در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی استوار است.

    در مدل مسکن حمایتی (کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض) بانک مرکزی موظف شد نسبت به تعیین بانک عامل جهت تامین تسهیلات در سقف مبلغ اعلامی اقدام کند. استفاده از این تسهیلات برای خرید بناهای تا عمر 20 سال بلامانع است.

    در این مدل، کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی و کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی از اهداف مدنظر است.

    در مسکن اجتماعی نیز کمک به ساخت مسکن استیجاری، پرداخت کمک هزینه اجاره و وام قرض الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار گرفته و شامل اشخاص حقیقی و حقوقی خواهد شد که دارای زمین بوده و تمایل به احداث واحدهای مسکونی استیجاری با نرخ اجاره ترجیحی و در قالب توافق با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته و به ازای هر واحد استیجاری تا دو برابر سقف تسهیلات اعلامی اعطا می شود.

    همچنین وزارت راه و شهرسازی موظف شد نسبت به تامین زمین در محدوده شهرها (دارای تاسیسات زیربنایی آب و برق و گاز) و یا شهرهای جدید برای ساخت واحد استیجاری از طریق واگذاری به سازندگانی که تمایل به ساخت مسکن استیجاری – ملکی با رعایت حداقل 40 درصد اجاره ای دارند، اقدام کند.

    قرار است سالانه 100 هزار مسکن اجتماعی تا 1400 تولید و به خانوارهای کم‌درآمد با حمایت‌های مستقیم دستگاه‌ها و سازمان‌ های مسوول عرضه شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی