مدیران خودروعصر اعتبار

سهم ۱۴هزار میلیارد ریالی روستاییان;

پرداخت ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت مسکن

عصر ساختمان- مروری بر عملکرد دولت یازدهم در حوزه ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد جامعه نشان می دهد که در این دوره بیش از ۵۲ هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای روستاییان، احیای بافت های فرسوده شهری و اقشار خاص پرداخت شده است.

پرداخت ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت مسکن
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، حق برخورداری از مسکن ایمن و متناسب با نیاز خانوارهای ایرانی از اصول قانون اساسی است که در منشور حقوق شهروندی نیز دولت خود را ملزم دانسته بر اساس نیاز و با رعایت اولویت و امکانات، زمینه استیفای این حق را فراهم کند.
    در اصل سی و یکم قانون اساسی به صراحت تاکید شده است، داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز، حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی‏ است‏؛ دولت‏ موظف‏ است‏ با رعایت‏ اولویت‏ برای‏ آنها که‏ نیازمندترند به‏ خصوص‏ روستانشینان‏ و کارگران‏ زمینه‏ اجرای‏ این‏ اصل‏ را فراهم‏ کند.
    از این رو و بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، دولت ها باید سالی 200 هزار واحد مسکن روستایی را بهسازی و نوسازی کنند؛ در همین پیوند شورای پول و اعتبار در سال 93 پرداخت تسهیلات 200 میلیون ریالی بهسازی و نوسازی مسکن روستایی به میزان 200 هزار واحد مسکونی را به بانک های عامل ابلاغ کرد.
    این تسهیلات ارزان قیمت، با هدف بهبود فضاهای سکونتی روستاها پرداخت می شود تا ضمن مقاوم سازی خانه ها در برابر بلایای طبیعی چون زلزله، بهسازی محیط روستاها را در روستاهای بالای 20 خانوار به ارمغان آورد.
    بر اساس آمار استخراجی از بانک مرکزی، در سال 92 نظام بانکی کشور در مجموع 4هزار و 647 میلیارد و 200 میلیون ریال، در سال 93 برابر سه هزار و 536 میلیارد ریال و در سال 94 بالغ بر چهار هزار و 581 میلیارد و 600 میلیون ریال به مسکن روستایی اختصاص داد.
    این رقم پارسال به عدد یکهزار و 900 میلیارد ریال رسید تا مجموع تسهیلات پرداختی نظام بانکی به مسکن روستایی در دولت یازدهم عدد 14 هزار و 668 میلیارد و 800 میلیون ریال را به ثبت برساند.

    ** اختصاص بیش از 10 هزار میلیارد ریال به بافت های فرسوده
    از آنجا که به طور معمول ساکنان بافت های فرسوده شهری از اقشار کم درآمد جامعه به شمار می روند که بنیه مالی لازم را برای بازسازی واحدهای مسکونی خود ندارند، پرداخت تسهیلات در این بخش نیز با هدف خروج حوزه مسکن از رکود در دستور کار دولت قرار گرفت.
    دولت در آبان ماه سال 93 در مصوبه ای پرداخت تسهیلات بانکی به احیای بافت های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاههای غیررسمی را تصویب کرد تا تسهیلات بانکی برای بافت‌های فرسوده شهری با سقف‌های فردی 500 میلیون ریال در کلان شهرها، 400 میلیون ریال شهرهای بالای 200 هزار نفر و 300 میلیون ریال برای سایر شهرها، و نیز ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت فرسوده به میزان 200، 150 و 100میلیون ریال (برای تامین مسکن در دوره ساخت) به ترتیب فوق، با اولویت تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد و زوج های جوان اعطا شود.
    در مجموع در بازه زمانی سال های 92 تا 95 نظام بانکی 10 هزار و 259 میلیارد و 500 میلیون ریال به احیای بافت های فرسوده پرداخت کرد که در این میان سهم سال 94 با ثبت رقم 3 هزار و 648 میلیارد و 700 میلیون ریال بیش از دیگر سالها بوده است.
    همچنین در سال 95 بار دیگر اعطای تسهیلات احیای بافت های فرسوده شهری به میزان 300 هزار واحدمسکونی مورد تصویب شورای پول و اعتبار قرار گرفت تا بار دیگر در دستور کار نظام بانکی قرار گیرد.

    ** سهم 27 هزار میلیارد ریالی مسکن اقشار خاص
    خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر کمیته امداد و سازمان بهزیستی، دیگر جامعه هدف دولت از اختصاص تسهیلات ارزان قیمت بانکی در حوزه مسکن بوده است تا سالی 100 هزار مسکن برای این اقشار تامین شود.
    مروری بر عملکرد دولت در این عرصه بیانگر اختصاص 27 هزار و 778 میلیارد ریال در طی سال های 92 تا 95 است. به شکلی که در سال 93 بالغ بر 9 هزار و 656 میلیارد ریال به اقشار خاص تسهیلات پرداخت شده که بیشترین میزان در مدت یاد شده است.
    بر اساس این ارقام، دولت یازدهم در مجموع 52 هزار و 702 میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت مسکن پرداخت کرده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی