مدیران خودروعصر اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان :

طرح توسعه سایت گردشگری مختومقلی با پنج میلیارد ریال اجرا می شود

عصر ساختمان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عملیات اجرایی طرح توسعه سایت گردشگری مختومقلی فراغی در محل آرامگاه این شاعر بزرگ ترکمن در آق توقای در شرق استان گلستان با پنج میلیارد ریال اعتبار آغاز می شود.

طرح توسعه سایت گردشگری مختومقلی با پنج میلیارد ریال اجرا می شود
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا, ابراهیم کریمی عصر اظهار داشت: عملیات اجرایی این طرح فردا (جمعه) در حاشیه مراسم بزرگداشت دویست و هشتاد و چهارمین سالروز تولد مختومقلی فراغی شاعر و عارف بزرگ ترکمن که طبق برنامه ریزی انجام شده با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل مزار او در آق توقای برگزار می شود، انجام می شود.
    وی افزود: رونمایی از لوح ثبت ملی اشعار مختومقلی فراغی به عنوان گنجینه میراث ترکمن درفهرست میراث ناملموس کشور نیز از جمله برنامه هایی است که برای بزرگداشت دویست و هشتاد و چهاریمن سالگرد تولد مختومقلی فراغی در نظر گرفته شده است.
     مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن در سال 1733 میلادی برابر با 1112 شمسی در روستای حاجی قوشان گنبدکاووس متولد شد و سال وفات او را 1790 میلادی مطابق با 1169 شمسی ذکر کرده اند؛ وی در زمان وفات 57 سال سن داشته است.
    مختومقلی فراغی در کنار چشمه عباساری در دامنه کوه سونگی داغ درگذشت و پیکرش را بر شتر سپیدی نهاده به روستای آق توقای در 40 کیلومتری غرب مراوه تپه در شمال شرق استان گلستان بردند و در جوار آرامگاه پدرش به خاک سپردند .
    هم اینک بنای یادبودی بر سر مزار او ساخته شده است و همه ساله در دهه سوم اردیبهشت مراسم بزرگداشت این شاعر در این مکان و جای جای استان گلستان برگزار می شود.
    مختومقلی فراغی بزرگترین شاعر ترکمن ها محسوب می شود و هیچ یک از شاعران ترکمن نتوانسته اند به مرتبه علمی و ادبی او برسند و او به عنوان احیاگر زبان و ادبیات ترکمن شناخته می شود.
    اشعار این شاعر بزرگ ترکمن دارای مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی است و دیوان معروف او گنجینه گرانبهایی محسوب می شود و به چندین زبان زنده دنیا مثل انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.
    استان مرزی گلستان واقع در شمال ایران افزون بر یک میلیون و 868 هزار نفرجمعیت دارد که از اقوام مختلف همچون فارس، ترکمن و سیستانی و دیگر قومیت ها هستند ضمن اینکه 350 هزار نفر از جمعیت این استان در شهرستان گنبدکاووس سکونت دارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار