مدیران خودروعصر اعتبار

رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن:

ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران رعایت نشده است

عصر ساختمان- رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: سال ۸۶ شهرداری تهران موظف بود براساس تکلیف شورای عالی شهرسازی و معماری ضوابط بلندمرتبه سازی را کنترل کند و این ضوابط می توانست محدودیت هایی را ایفا کند و اگر اعمال می شد شاهد مشکلات امروز نبودیم.

ضوابط بلندمرتبه سازی در تهران رعایت نشده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان » به نقل ازایرنا، محمد شکرچی زاده روز پنجشنبه در نشست بررسی ویرایش جدید مبحث سوم مقررات ملی ساختمان با نگاه ویژه به حادثه پلاسکو در جمع اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان افزود: در حادثه ساختمان پلاسکو شهرداری تهران که وظیفه بهره برداری ایمن از بناهای عمومی موجود را برعهده داشت وظیفه خود را به خوبی انجام نداد زیرا علاوه بر تعطیلی ساختمان، باید پس از هشدارها ضوابط ایمنی را اعمال می کرد.
    وی تصریح کرد: اتفاق دیگر توزیع ساختمان های بیش از 12 طبقه در شهر تهران است که دهه 50 تعداد 24 عدد، دهه 60 سه عدد، دهه 70، 225 عدد، دهه 80 تعداد 216 عدد و دهه 90 تعداد 267 و تقریبا نیمی از این ساختمان ها از اواسط دهه 80 به بعد ساخته شدند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در معابر 6 متر سه و در معابر 6 تا 12 متر 275 برج بیش از 12 طبقه داریم و اگر ضوابط داشتیم، اجازه مرتفع سازی در معابر کوچک داده نمی شد.
    وی افزود: از سال 92 تاکنون 115 هزار میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده و عوارض در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته که این میزان سه برابر دولت قبل است لذا بهانه اجازه به ساخت بلندمرتبه سازی قابل قبول نیست.
    شکرچی زاده عنوان کرد: با توجه به وضعیت ناایمن در مدیریت بحران باید سیستم ها را به صورت خود کنترل در بیاوریم و تاب آوری شهرهای بزرگ از جمله تهران را مورد توجه قرار دهیم زیرا اگر زلزله یا آتش سوزی در تهران روی داد بتوانیم با آن به خوبی مواجه شویم.
    وی گفت: حادثه پلاسکو غم انگیزترین حادثه شهری در دهه اخیر و یک تراژدی ملی و برای جامعه مهندسی غم انگیزتر است و نشان داد که شهر و مدیریت شهری توانایی مقابله با حوادث نظیر آن را ندارد و اگر حوادثی نظیر زلزله و آتش سوزی داشته باشیم در برابر کنترل آن ناتوانیم.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: پلاسکو نمادی از ناکارآمدی و کاستی های چندین دهه است و پس از وقوع این حادثه، رئیس جمهوری با توجه به اهمیت اتفاق، هیات ویژه ای انتخاب کرده و این افراد با مبادی ذینفع و دستگاه های مرتبط هیاتی را راه اندازی کردند که با هدف بررسی علل و ارائه راهکارها کار خود را آغاز کرد و منجر به یک گزارش ملی شد که نخستین بار در تاریخ ایران این گزارش تهیه شده است.
    وی بیان کرد: هیات انتخاب شده در ابعاد مختلف به موضوع پرداخت و یکی از این علت ها بررسی سازه فرو ریزش پلاسکو است و کمیته حقوقی، مباحث اجتماعی، مدیریت بحران و بیمه دارد.
    شکرچی زاده با بیان اینکه پلاسکو را فراموش نکنیم و باید از این حادثه درس بگیریم گفت: پلاسکو به علت ناکارآمدی برخی از مجموعه ها فرو ریخت و در واقع ساختمان پلاسکو فرو نریخت بلکه به پاخاست تا ساختار بدنه ایران را پرسش بگیرد.
    وی افزود: بر اساس نتایج گزارش حادثه پلاسکو نشان می دهد به فرهنگ ایمنی بسیار کم رسیدیم و بیمه که نقش پیشگیرانه دارد به درستی تعریف نشده و به درستی نتوانستیم برای کاهش خطرپذیری از آن استفاده کنیم.
    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: وزارت کار می تواند بهتر عمل کند و وزارت راه و شهرسازی به اصل نگهداری بیشتر بپردازد.
    وی گفت: مبحث دید برای بررسی ایمنی در ساختماهای موجود به ویژه ساختمان بلندمرتبه پلاسکو نشان داد علاوه بر فداکاری، روش های علمی مبتنی بر دانش، تجربه، مهارت و مدیریت میدانی را قبل، بعد و حین حادثه نیاز داریم و در این حادثه مدیریت بحران پس از سال ها تمرین نتیجه غیرقابل قبولی داشت.
    صبح پنجشنبه سی ام دیماه سال 95 بود که آتش سوزی ساختمان بزرگ تجاری پلاسکو ، با بیش از 60 سال قدمت به آتش نشانی گزارش شد؛ باوجود همه تلاش آتش نشان ها این ساختمان ساعت 11 و 30 درنهایت فروریخت و 16 آتش نشان و 5 غیرآتش نشان در این حادثه تلخ جان باختند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی دیروز (چهارشنبه) برای انجام سفری 2 روزه وارد کرمان شد و از برخی طرح های حوزه راه و شهرسازی در کرمان نیز بازدید کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو