مدیران خودروعصر اعتبار

تهران؛

شهری که باید آن را دید

عصر ساختمان- رونق گردشگری در تهران، کمک زیادی به ایجاد فرصت های شغلی از یک سو و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهر از سوی دیگر خواهد کرد.

شهری که باید آن را دید
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از قانون ،فصل بهار و به طور خاص اردیبهشت ماه، بهترین فصل برای سفر و گشت و گذار است. هوای مطبوع و معتدل این فصل، مردم را به سفر و ایرانگردی تشویق می‌کند و عده ای راه شیراز، برخی اصفهان و تعداد زیادی طبق معمول راه استان های شمالی و دریا را پیش می‌گیرند. با این حال کم هستند تعداد افرادی که فصل بهار را فرصتی مناسب برای تهرانگردی بدانند. این در‌حالی است که به گفته کارشناسان این روزها تهران دیدنی تر از کلانشهری مانند اصفهان شده و جاذبه های گردشگری آن حتی از شیراز بیشتر است. « امروز برای یک دور کامل تهرانگردی، 35 روز زمان لازم است تا بتوانید به طور کامل زیبایی های شهر تهران را ببینید». این را «فرزاد هوشیار پارسیان»، رییس ستاد گردشگری تهران  مطرح می کند و با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 300 خانه ثبت میراث فرهنگی و بیش از دوهزار ابنیه واجد شرایط تاریخی در تهران وجود دارد، می گوید: «اکنون تهران از نظر تعداد مکان دیدنی و تفریحی از شهرهای پیشرومانند اصفهان و کرمان و شیراز نیز جلوتر است. فقط به طور انگشت شمار می‌توان از 100 نقطه دیدنی نام برد.

     تهران 450 سال است که تبدیل به شهر و 250 سال است که تبدیل به پایتخت شده است، ضمن اینکه در سال های اخیر در کنار ابنیه تاریخی، قطب های گردشگری مدرن مانند دریاچه شهدای خلیج فارس و سافاری پارک این دریاچه، برج میلاد به عنوان ششمین برج بلند جهان، اراضی عباس‌آباد، پل طبیعت، پارک آب و آتش، باغ پرندگان، و بسیاری از دیگر مکان های دیدنی و تفریحی مدرن نیز راه اندازی شده اند». هوشیار خاطر نشان‌کرد:« شهر تهران با هفت هزار سال تمدن، به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای گردش‌پذیر کشور محسوب می شود و می تواند زمینه ساز کسب درآمد پایدار برای کشور باشد. همچنین شهر تهران با وجود تنوع گردشگری و اماکن تاریخی و فرهنگی‌گوناگون، پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری کشور و مقصد اولیه گردشگران خارجی را دارد».

    توسعه گردشگری در تهران

    «تاسیس سازمان گردشگری شهر تهران، یکی از برنامه های خوبی است که شهرداری تهران در راستای توسعه گردشگری شهر روی لایحه آن کار می کند». هوشیار ضمن تاکید بر این اقدام، از پروژه احیای بافت تاریخی در منطقه 12 نیز به عنوان یکی دیگر از برنامه های مناسب توسعه گردشگری نام برد و گفت: « احیای بافت تاریخی این منطقه تحت عنوان طرح انضباط شهری اجرا شد که بر مبنای آن، بازگشت هویت تاریخی در محدوده تهران قدیم، اولویت طرح بود. انجام مطالعات اجتماعی برای شناسایی آسیب های اجتماعی در این منطقه به صورت خانه به خانه و نقطه‌ای و بعد از آن دسته بندی این آسیب ها و کمبودهای ساختاری در قالب حوزه های مختلف اعم از اجتماعی، فرهنگی، حمل و نقل، عمرانی و شهرسازی، نخستین گام طرح انضباط شهری در منطقه 12 بود». هوشیار با اشاره به اینکه با توجه به تاریخی بودن قلب تهران توسعه زیرساخت های گردشگری واجب است، گفت: « در مجموع برنامه‌های مطالعاتی صنعت جامع گردشگری تهران انجام شده و آماده ارائه به شورای شهر هست و به جز سازمان گردشگری، شهرداری تهران نیز به صورت مستقل و پایدار در حال برنامه ریزی است. سازمان های دیگر از جمله شرکت واحد، شرکت توسعه فرهنگی گردشگری و سازمان زیباسازی شهرداری نیز در زمینه ایجاد و توسعه زیرساخت ها، برنامه های مدون قابل قبولی ارائه می دهند».

    تور تهرانگردی، 20هزار تومان

    به گفته رییس ستاد گردشگری تهران، بیش از 10تور در برنامه های بهار تهرانگردی وجود دارد که با توجه به بحث ترافیک،بیشتر در پایان هفته برگزار می شود. با این حال، اغلب با افزایش تعداد متقاضیان به بیش از 10 نفر برای هر تور، در وسط هفته نیز تور برگزار خواهد شد. هوشیار، میانگین قیمت این تورها را 20 هزار تومان دانست و گفت: «تورهای پیاده در قالب تورهای تاریخی از ارزان ترین تورها هستند که 10 هزار تومان قیمت دارند. گران ترین تور نیز به تور یک روزه سه برج تعلق دارد که بازدید از برج های میلاد و آزادی و طغرل است و 40 هزار تومان قیمت دارد. بر اساس آمارهای موجود، تورهای سه برج و تهران قدیم بیشتر از سایر تورهای تهرانگردی مورد استقبال شهروندان قرار گرفته و هم اکنون این دو تور در صدر مقاصد گردشگری پایتخت قرار دارند». وی افزود:«راهنمایان گردشگری با تجربه، جهت معرفی اماکن تاریخی و گردشگری برای تورها در نظر گرفته شده‌اند و علاوه بر معرفی ظرفیت های تاریخی شهر، توانمندی و خدمات رسانی در 10 سال گذشته شهرداری و معرفی اماکن جدید گردشگری را به عنوان دستاوردهای مدیریت شهری به اطلاع مسافران می رسانند».

    برگزاری 12 هزار تور گردشگری در نوروز

    استقبال مردم از تورها در نوروز 96 عالی بود و بیش از 35 هزار تماس از جانب متقاضیان، منجر به برگزاری بالغ بر 12 هزارتور گردشگری در نوروز امسال شد. هوشیار با اذعان بر این نکته،بیان کرد که هم اکنون 700 تور گردشگری در همین هفته در تهران برگزار خواهد شد و در همین لحظه نیز، دو تور تهرانگردی در حال فعالیت است. رییس ستاد گردشگری تهران با تاکید بر اینکه گردشگری در نوروز 96 با افزایش 200درصدی همراه بوده است، ادامه داد:« افزایش مخاطب بی نظیر بود و تنها برج میلاد بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده داشت. اقامتگاه های شبانه تهران در ایام نوروز هر شب پر بوده است و جمعیت زیادی از خدمات و سرویس های ارائه شده توسط سازمان گردشگری و شهرداری استفاده کرده اند». به گفته وی، 50 درصد ثبت نام کنندگان تورهای گردشگری تهران، ساکن خود شهر و 50 درصد از سایر شهرستان ها بوده اند. رییس ستاد گردشگری تهران با اشاره به اینکه نوروز امسال برای اولین بار، تور تهرانگردی ویژه خانواده شهدا و خانواده های کم برخوردار برگزار شد، گفت: « در همین راستا 53 محله فقیرنشین و کم برخوردار شناسایی شدند و به خانواده‌های این محلات خدمات ویژه از جمله شرکت در تورهای تهرانگردی به صورت رایگان ارائه شد».

    اتوبوس کروک گردشگری در تهران

    هوشیار همچنین با اشاره به فعالیت تنها اتوبوس دو طبقه گردشگری و اتوبوس های کروک یک طبقه گفت:«این مدل اتوبوس، خدمات گردشگری خاصی تحت عنوان HOP-ON، HOP-OFF ارائه می‌کنند که به معنای بپر بالا و بپر پایین است؛ بر همین اساس در این اتوبوس بروشورهایی در نظر گرفته شده که کاملا روش گردشگری با این اتوبوس را توضیح داده است». هوشیار افزود: « بلیت ها نیز به مدت 24 ساعت یا 72 ساعت اعتبار دارد که بلیت 24 ساعته، 70 هزار تومان و 72 ساعته 100 هزار تومان است». رییس ستاد گردشگری تهران با اشاره به اینکه این اتوبوس ها هنوز درگیر مشکل پلاک هستند، گفت:« ماه‌هاست که در این زمینه بحث های طولانی را دنبال کرده ایم و هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم». هوشیار افزود: «گردشگری یک موضوع فرابخشی است و مشکلات آن متوجه یک ارگان، سازمان یا اداره خاص نیست بلکه از موضوعات زیادی تاثیر می پذیرد. برای مثال هم اکنون حمل و نقل ویژه گردشگری، یکی از مهم‌ترین موضوع هاست؛ یا هزینه اقامتگاه های شبانه توریستی و مهمان سراها. با این حال باید اذعان داشت که مهم ترین نکته این است که هنوز از تمام ظرفیت های گردشگری تهران بهره‌برداری نشده و از نظر موقعیت جغرافیایی نیز،شهرتهران با توجه به داشتن طبیعت متنوع در مناطق مختلفش، پتانسیل های بسیاری برای جذب انواع گردشگر را دارد. در حوزه راهبردی گردشگری هنوز بسترهای بسیاری جهت فعالیت وجود دارد و دستیابی به آن مستلزم تلاش و همکاری همه ارگان‌های دخیل در این حوزه است. به هر حال گردشگری در تمام کلانشهرها به عنوان یک ارزش افزوده اقتصادی و یک درآمد پایدارتلقی می‌شود». تهران، شهری دیدنی است که برخلاف آنکه همواره از ترافیک و آلودگی و ... آن گفته می شود، نقاط دیدنی و گردشی بسیاری دارد که در صورت معرفی و اطلاع‌رسانی مناسب، فرصت بسیار مناسبی برای گردشگری های پایان هفته و سایر تعطیلات محسوب می شود. به طور قطع، رونق گردشگری در تهران کمک زیادی به ایجاد فرصت های شغلی از یک سو و حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهر از سوی دیگر خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار