مدیران خودروعصر اعتبار

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان:

طرح تسهیلات مسکن ۱۲۰میلیون تومانی زوجین تقاضا را تحریک نمی‌کند

عصر ساختمان- عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان گفت: طرح تسهیلات ۱۲۰میلیون تومانی که توسط بانک مرکزی به تازگی رونمایی شده است، تقاضای خرید را به طور مقطعی تحریک می‌کند و دامنه اثرگذاری طولانی مدتی ندارد.

طرح تسهیلات مسکن ۱۲۰میلیون تومانی زوجین تقاضا را تحریک نمی‌کند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل ازاقتصاد آنلاین ,ایرج رهبر در خصوص اثر تسهیلات جدید بخش مسکن گفت: تسهیلات بخش مسکن در حالی تعریف می شود که همخوانی با شرایط متقاضیان ندارد. تسهیلات 120 میلیون تومانی زوجین هم که به تازگی رونمایی شده است برای شرایط متقاضیان مناسب نیست.

    وی افزود: دوره بازپرداخت، نرخ سود این تسهیلات از جمله عواملی است که با شرایط متقضیان ناهمخوان است و در بخش مسکن تعریف هر نوع تسهیلاتی بدون در نظر گرفتن این عوامل نمی تواند با دستاوردهای ارزنده ای همراه شود.

    رهبر با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا مدت بازپرداخت تسهیلات مسکن بین 20 تا 30 سال است، افزود: در داخل تسهیلات اغلب در دوره های کمتر از 12 سال تعریف می شود و همین موضوع باعث می شود که خانواده ها توان بازپرداخت وام های مسکن را از دست بدهند.

    این عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با اشاره به اینکه در بخش مسکن می بایست «پس انداز معکوس» برای متقاضیان تعریف شود، اظهار داشت: برای کمک خریداران مسکن می بایست تسهیلات به نحوی تخصیص پیدا کند که فرد خریدار خود مجبور به پس انداز نباشد، چرا که اغلب این افراد در گروه مستاجران هستند و یا شرایط پس انداز ندارند. اما اگر تسهیلات بانکی در اختیار سازنده قرار گیرد و پس از ساخت خریدار فقط اقساط را بپردازد، رونق در بخش مسکن شکل می گیرد.

    وی با انتقاد از اینکه طرح های ساخت مسکن طی چندسال اخیر با کاهش مواجه شده است، گفت: بنابر آمار در بخش مسکن سالانه نیاز به یک میلیون واحد مسکونی داریم، در صورتی که در طرح هایی که اجرا می شود گاهی فقط 10 درصد این میزان، خانه ساخته می شود. این موضوع می تواند به انباشت تقاضا منجر شود و در آینده اثرات ناگواری بر بخش مسکن داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی