مدیران خودروعصر اعتبار

بازار تهران خطرناک تر از پلاسکو;

وزارت کار در حوزه ایمن سازی بازار مسئولیت دارد

عصر ساختمان- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: بازار تهران مصداق واقعی بافت فرسوده است، به همین دلیل باید در راستای ایمن سازی آن گام های اساسی برداشته شود.

وزارت کار در حوزه ایمن سازی بازار مسئولیت دارد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران  با اشاره به ناایمن بودن بازار تهران، اظهار داشت: یکی از تهدیدهای جدی مناطق مرکزی شهر تهران به ویژه منطقه 12 که هسته اولیه شکل گیری شهر تهران بوده وضعیت بسیار خطرناک بازار تهران در حوزه ایمنی است.

    وی افزود: با توجه به تغییر کاربری های گسترده ای که به صورت خلاف مقررات و اصول شهرسازی و معماری در این محدوده بارگذاری شده و همچنین با توجه به اینکه بازار تهران مصداق واقعی بافت فرسوده است باید در راستای ایمن سازی آن گام های اساسی برداشته شود.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه بازار تهران هر 3 مؤلفه ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و ناپایداری را توامان دارد، گفت: این مؤلفه ها، درهم تنیدگی جدی با بناها و میراث تاریخی و فرهنگی دارد که باعث شده طی سال‌های گذشته بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و همچنین مرمت و بازسازی اصولی بناهای تاریخی به خوبی صورت نگیرد.

    سالاری ادامه داد: در راستای ایمنی بافت فرسوده بازار هیچ گونه پیشرفتی صورت نگرفته و به لحاظ رعایت اصول و استانداردهای ایمنی نیز شهرداری تهران و دیگر دستگاه ها به عنوان متولی هیچ گونه اقدامات پیشگیرانه ای انجام نداده اند.

    وی با بیان اینکه در بافت بازار بین پاساژها، مغازه ها و دالان ارتباط مستقیم وجود دارد، افزود: در اثر وقوع آتش سوزی، بحرانی که در بازار پیش خواهد آمد بسیار خطرناک خواهد بود، به همین دلیل باید اقدام بسیار فوری و پیشگیرانه در این حوزه انجام شود.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه به جز شهرداری تهران، دستگاه های مختلفی مانند وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی نیز در حوزه ایمنی مسئولیت دارند، گفت: وزارت کار به لحاظ کالبدی در این مجموعه وظیفه ای ندارد اما در خصوص کارگاه ها مسئولیت دارد.

    سالاری ادامه داد: وزارت کار با کالبد معابر و واحدهایی که اصولی نیستند و همچنین زیرساخت‌های شهری بازار مسئولیتی ندارد اما اگر وضعیت تجهیزات کارگاهی و ابزار آلاتی که کارگران از آن‌ها استفاده می کنند، مشکلی داشته باشد، وزارت کار باید بر اساس مسئولیت خود بلافاصله به کارگاه ها اخطار دهد.

    وی اضافه کرد: وزارت کار همچنین باید از قوه قضاییه رای بگیرد و از فعالیت کارگاه ها جلوگیری و همچنین آن‌ها را پلمب کند.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: وزارت راه و شهرسازی در راستای ایمن سازی بازار مسئولیت دارد و باید بر اساس ماده 22 قانون نظام مهندسی در ارتباط با نحوه ایمن سازی بناهای موجودی که مانند بازار در گذشته ساخته شده اند، اقداماتی انجام دهد.

    سالاری یادآور شد: در سال 92 در خصوص موضوع ایمنی قانونی ابلاغ شده و بسیاری از مفاد آن قابلیت اجرایی دارد، اگرچه این قانون نیاز به آیین نامه هایی دارد که باید تدوین و به تصویب برسد.

    وی تاکید کرد: به موجب بند 14 ماده 55 قانون، شهرداری ها مکلف هستند که کالبدشهر و اماکن عمومی را از خطر آتش سوزی، حریق و همچنین سایر حوادث صیانت و حفاظت کنند.

    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران افزود: بازار مصداق ناایمنی تمام عیار است که شهرداری باید بر اساس مسئولیت خود به این محدوده ورود و پاساژها، دالان ها و خیابان ها را مکلف به رعایت استانداردهای ایمنی کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو