مدیران خودروعصر اعتبار

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و تجاری کشور:

گردشگری حلال محور فعالیت مناطق آزاد است

عصر ساختمان- دبیر شورایعالی مناطق آزاد و تجاری کشور از گردشگری حلال به عنوان یکی از محورهای فعالیتی مناطق آزاد کشور نام برد.

گردشگری حلال محور فعالیت مناطق آزاد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از مهر، اکبر ترکان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سرسرای اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند در آبادان گفت: این کار در راستای خدمات رسانی به خانوارهای ایرانی انجام می شود.

    وی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» و اهداف تعیین شده از سوی ستاد اقتصاد مقاومتی برای مناطق آزاد که بر پایه چهار محور عمده تعیین شده است، افزود: تقویت بنیانهای تولیدی، نخستین محور فعالیت مناطق آزاد در سال جاری تعیین شده که در این زمینه تمامی واحدهای صنعتی اعم از کوچک، متوسط و بزرگ مورد متوجه قرار گرفته اند.

    ترکان اظهار کرد: در مورد واحدهای کوچک صنعتی یکی از ضرورتهای این است که مواد اولیه خارجی را بتوانند به طور تجمیعی وارد کشور کنند به همین دلیل برای آن مراکز لجستیکی در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با اشاره به مشابهت فرآیند واردات اندک مواد اولیه مورد نیاز صنایع کوچک با واردات کلان صنایع بزرگ صنعتی تصریح کرد: پیش بینی شده که شرکتهای بازرگانی که نقش لجستیکی دارند، تعداد  متعددی از واحدهای صنعتی کوچک را پشتیبانی کنند به نحوی که هر منطقه آزاد به عنوان یک نقطه لجستیکی باشد که شرکتهای بازرگانی بتوانند در آنها به صورت تجمیعی برای تعداد بیشتری از واحدها خرید و تدارک متمرکز داشته باشند و سپس به طور خرد خرد مواد اولیه را به صنایع تحویل دهد.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد و تجاری کشور از جذب، به کارگیری و تعمیق تکنولوژی به عنوان محور دوم تعیین شده در موضوع اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام برد و گفت: بر این اساس ماموریت  مناطق آزاد آن است که بتوانند برای ارتقای فن آوری صنایع نقش بازی کند، اگر چه برخی صنایع ما در اثر گرفتاریهای بازار، راکد شده اند اما واقعیت امر آنست که از تکنولوژیهای به روز نیز استفاده نمی کنند، هنگامی که تکنولوژی صنعتی به روز نباشد این صنعت امکان رقابت با قیمتهای بازار را نخواهد داشت.

    ترکان افزود: تکنولوژی قدیمی تر قیمت تمام شده اش گرانتر است ضمن آنکه کالایش هم کالای روز نیست و در بازار کهنه شده است، لذا بایستی فن آوری ها به روز شود وگرنه  قادر به حفظ قدرت رقابتی خود نخواهد بود، صنایع برای به روز رسانی تکنولوژیها بایستی از بهترین فن آوریهای دنیا بهره ببرند.

    وی همچنین از صادرات به همسایگان و بازارهای هدف به عنوان سومین محور تعیین شده فعالیت مناطق آزاد در سال جاری نام برد و اظهار کرد: یک دسته از محصولات صادراتی ایران همچون پتروشیمی، فولاد و فلزات به جهت آنکه بر پایه استانداردها و مقیاسهای جهانی تولید می شوند، در همه جای دنیا بازار دارند اما کالاهای مصنوع ایرانی همچون لوازم خانگی امکان رقابت ر بازارهای جهانی را ندارند اما در سطح بازارهای منطقه ای امکان عرضه برایشان وجود دارد، لذا بازارهای هدف ما در این نوع از کالاها همسایگان هستند.

    ترکان تصریح کرد: کوشش ما آن است که در بازار همسایگان در بحث مصنوعات ایرانی هم بازارهای خودمان را داشته باشیم و هم سهم صادراتیمان را در این بازارها افزایش دهیم، برخی از صنایع موجود در مناطق آزاد هستند تولیدات خود را صادر می کنند و برخی دیگر نیز که در خارج از منطقه آزاد واقع شده اند از قابلیت های مناطق آزاد برای صادرات استفاده می کنند، همانطور که می دانید مرز شلمچه مرزیست که هم کالاهای تولیدی منطقه از آن صادر می شود و هم آنکه کالاهایی که مربوط به سرزمین اصلی است اما چون سکوی صادراتی ما در شلمچه امکاناتی همچون انبارها و شبکه های پشتیبانی را دارد، کالای سرزمین اصلی نیزاز طریق این مرز صادر می شود به همین دلیل این نقش را منطقه آزاد بایستی ایفا کند.

    وی، گردشگری از از دیگر مباحث و محورهای قابل پرداخت توسط مناطق آزاد در سال جاری خواند و گفت: بایستی به طور جدی متوجه بحث گردشگری باشیم چرا که هم برای گردشگران داخلی و هم خارجی حائز اهمیت است، اینکه می گوییم برای ایرانی ها بخاطر آنست که ما تعداد قابل توجهی گردشگر ایرانی داریم که به خارج از کشور می روند، البته آن بخشی که برای زیارت به خارج از کشور می روند مسیر خودشان را دارند و ما نیز علاقمند به تقویت آن بخش هستیم اما عده ای برای گردشگری به سایر کشورها می روند.

    دبیر شورایعالی مناطق آزاد و تجاری کشور افزود: در تلاش هستیم تا جذابیتها در مناطق آزاد را بالا ببریم تا آنهایی که به دنبال گردشگری حلال هستند این مناطق را برای گردشگری شان انتخاب کنند، گردشگری حلال و با هدف خدمات رسانی به خانوارهای ایرانی از محورهای  فعالیت مناطق آزاد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار