مدیران خودروعصر اعتبار

کشف یک مرکز مهم منطقه‌ای در استان هرمزگان

عصر ساختمان- کشف سفال‌های خاص، سازه معماری و اشیاء فلزی از دوره اشکانی و ساسانی در «تل پرگو» شهرستان پارسیان در استان هرمزگان نشان داد که این محوطه مرکز مهم منطقه‌ای در حاشیه خلیج‌فارس است.

کشف یک مرکز مهم منطقه‌ای در استان هرمزگان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهنام قنبری  سرپرست پروژه گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم تپه «تل پرگو» شهرستان پارسیان گفت: منطقه پارسیان در غرب استان هرمزگان در همسایگی دو استان فارس در شمال و استان بوشهر در غرب و کرانه شمالی خلیج فارس قرار دارد.

    وی با بیان این‌که در این منطقه به وسعت هزار و 700 کیلومتر مربع دو بخش مرکزی پارسیان و کوشکنار، محوطه مهم «تل پرگو بزرگ» یا «چاه دروازه» در سه کیلومتری شهرستان پارسیان و در 600 متری شرق روستای بمبری قرار دارد، اظهارکرد: این تپه بزرگ با وسعتی حدود چهار هکتار یکی از بزرگترین و مهمترین محوطه‌های باستانی منطقه است.

    او پراکندگی سفال در سطح محوطه را متنوع و چشم‌گیر اعلام کرد و افزود: این سایت متشکل از دو برجستگی پشته‌ای شکل است و سازه‌های معماری از سنگ و گچ در سراسر بخش‌های مختلف آن دیده می‌شود.

    تهدید محوطه با کشت و کار و راه‌سازی

    این باستان‌شناس، قرارگیری محوطه «تل‌پرگو» در بخش مرکزی دشت که از یک سو حاصلخیزترین زمین‌های کشاورزی منطقه در آن به روش کشت آبی بهره‌برداری می‌شوند و از سوی دیگر کاشت درختان نخل در عرصه محوطه  و انجام کشت و کار را از دیگر تهدیدات این محوطه‌ی ارزشمند بیان کرد.

    او گفت: همچنین پیشرفت فعالیت‌های کشاورزی در نتیجه استفاده از ماشین آلات مختلف مانند تراکتور برای شخم‌زنی سالانه زمین و بولدزر برای ساخت راهِ خاکی بین مزارع، خاکبرداری‌های مداوم مردم محلی از تپه برای ساخت‌وساز و حفاری‌های غیر مجاز همگی محوطه «تل پرگو» را در معرض آسیب جدی قرار داده‌اند.

    به گفته این باستان شناس، در این وضعیت اجرای پروژه گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم محوطه و به دست آوردن اطلاعات دقیق علمی از وضعیت محوطه و توالی دوره‌های استقراری و مشخص کردن حد عرصه و حریم محوطه امری ضروری بود.

    کشف اشیای دوره تاریخی در محوطه مهم خلیج فارس

    قنبری با بیان اینکه 32 گمانه با هدف شناسایی حریم این تپه باستانی ایجاد و کاوش شدف بیان کرد: در نتیجه کاوش در این گمانه‌ها مواد فرهنگی از قبیل سفال، سازه معماری و اشیا فلزی از این محوطه به دست آمد که بر اساس مطالعات اولیه می‌توان آنها را در دوره تاریخی (اشکانی و ساسانی) طبقه بندی کرد.


    وی از مواد فرهنگی شاخص یافت شده در این تپه را اشیاء سفالی با شکل خاص (احتمالا پایه) دانست و افزود: فراوانی زیاد این اشیا در سطح محوطه به نوعی می‌تواند در ارتباط به اقتصاد یا معیشت ساکنان این تپه باشد.

    او یافته‌های فلزی بدست آمده از بررسی سطحی محوطه را شامل انگشتر، پلاک‌های مفرغی، سوزن، مهره و اشیا با شکل نامشخص دانست و گفت: سازه‌های معماری ساخته شده از سنگ با ملات گچ و آهک به شکل دیوارهای قطور و کف‌های گچ اندود و شواهد استفاده  از گچبری، نشان از وجود سازه‌های بزرگ در این محوطه دارد.

    قنبری افزود: در نهایت و بر اساس تمام اطلاعات موجود می‌توان «تل پرگو» شهرستان پارسیان را یک مرکز مهم منطقه ای در حاشیه خلیج فارس معرفی کرد که  وجود این وضعیت اهمیت ادامه مطالعه و کاوش گسترده در این تپه باستانی را دوچندان می‌کند.

    براساس این گزارش؛ پروژه گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم تپه تل پرگو شهرستان پارسیان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو