مدیران خودروعصر اعتبار

حرکت علمی و هدفمند در اجرای پروژه‌های شهری؛

حرکت مدیریت شهری در قم به سرعت برمدار پیشرفت است

عصر ساختمان- اجرای سریع و با زمان‌بندی مشخص پروژه‌های عمرانی یکی از مسائلی است که نه‌تنها رضایت‌مندی مردم را به دنبال دارد بلکه بستری برای کاهش و مدیریت هزینه‌های شهر را فراهم می‌کند.

حرکت مدیریت شهری در قم به سرعت برمدار پیشرفت است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از تسنیم، پروژه‌های عمرانی در سال‌های اخیر در شهر قم به فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده است به طوری که برخی از پروژه‌ها در این شهر با تغییر دولت و یا به دلایل مالی و مدیریتی سال‌ها با تأخیر در تکمیل عملیات عمرانی مواجه هستند و در این بین این تنها مردم هستند که از کندی پیشرفت آن‌ها و مشکلاتی که به تبع اجرای آن‌ها ایجاد شده رنج می‌برند.

    تأخیر در تکمیل پروژه‌های عمرانی علاوه بر اثرات سوئی که در اذهان عمومی دارد و موجب عدم رضایت‌مندی مردم از وضعیت مدیریت شهرها می‌شود، هزینه‌های شهر را به شدت افزایش داده و یک هزینه سربار را بر بودجه‌ها و منابع شهری اضافه می‌کند، مساله‌ای که نه تنها به سود هر دو طرف کارفرما و پیمانکار نیست بلکه در این بین ضررهای فراوانی برای شهروندان نیز دارد.

    در کل مساله زمان یکی از نقاط حساس و کلیدی در مدیریت پروژه‌های عمرانی است. می‌توان گفت کاهش در زمان اجرای پروژه‌ها از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت ساخت است. در کشور ما بعد از انقلاب جهش قابل ملاحظه ای در ساخت پروژه‌های عمرانی ملی صورت گرفته است. با این حال با وجود افزایش تعداد پروژه‌های در دست اجرا و یا بهره برداری رسیده، مشکلی که گریبان گیر این نوع پروژه‌ها بوده، عدم شروع، اجراء و بهره برداری از آن‌ها در موعد مقرر و طبق برنامه زمانبندی است.

    این تاخیرات ضمن اینکه موجب افزایش هزینه ساخت و کاهش کیفیت آن‌ها می‌شود، در مواردی چنان زیاد می‌شود که طرح را از حالت اقتصادی خارج می‌کند و همین مساله‌ است که سالیانه حجم بالایی از بودجه‌ها و منابع شهری را هدر داده و مدیریت شهرها را سخت‌تر و سخت‌تر می‌کند.

    لزوم نگاه علمی در طراحی و مدیریت ساخت

    امروزه مدیریت کار ساختمانی با موقعیت‌های پیش بینی نشده ای در برنامه ریزی و ساخت تسهیلات خصوصی و عمومی لازم برای تحقق نیازهای جامعه رو در روست. از جمله مشکلات جدید یا به شدت حاد شده‌ای که این صنعت در سالیان اخیر با آن مواجه شده کنترل‌های قانونی، سلیقه‌های متغیر عامه و شرایط اقتصادی بسیار متغیر است.

    از جمله مواردی که امروزه طرح‌های عمرانی کشور با آن روبروست و موجب تأخیر در پروژه‌ها و کندی عملیات ساخت می‌گردد، می‌توان به موارد مختلفی از قبیل عدم شناخت صحیح و دقیق از احجام و مقادیر فعالیت‌های پروژه‌ها، برآوردهای غلط از میزان منابع مورد نیاز، ضعف در برنامه ریزی هزینه و بودجه بندی فعالیت‌های پروژه، ضعف در کنترل عملکرد هزینه‌ای پروژه وبطور کلی ضعف در سیستم مدیریت هزینه پروژه اشاره کرد. بدیهی است حرکت با زمان و بهره گیری از علوم و فنون و تکنیک‌های روز دنیا، ضامن توفیق در مدیریت بهتر هزینه پروژه‌ها خواهد بود.

    حتما در چندسال اخیر مشکلات متعددی که گریبان‌گیر پروژه‌های عمرانی در شهر قم بوده را شاهد بوده‌اید به گونه‌ای که می‌توان به عنوان مثال از پروژه تقاطع سه سطحه 15 خرداد و عماریاسر به عنوان تابلوی عدم مدیریت و زمان‌بندی صحیح نام برد. این روند نه تنها افزایش هزینه‌های شهر را در این مدت به دنبال داشته بلکه هزینه‌های جانبی به دلیل شکایات و عدم رضایت‌مندی عمومی ایجاد کرده است.

    با تغییر مدیریت شهری قم در سال 94 رویکرد ویژه‌ای در زمینه اتمام پروژه‌های نیمه کاره در شهر قم شکل گرفت به نوعی که اولویت اصلی مدیران بر تکمیل 14 پروژه نیمه کاره و پرتنش در شهر بود.

    شهردار قم در روزهای نخست حضور در جایگاه مدیریت شهری مدیران حوزه عمرانی را به عنوان مسوول ویژه‌ پروژه‌های عمرانی مامور کرد تا برنامه‌ریزی دقیقی ابتدا برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام داشته و پس از آن اقدام به تهیه طرح و برنامه مدون برای اجرای پروژه‌های عمرانی در زمان مشخص و با کیفیت مطلوب کنند.

    قریب به دو سال از استقرار مدیران جدید در شهر قم می‌گذرد و امروز شاهد وضعیت بسیار خوبی در اجرا و تکمیل پروژه‌های عمرانی در شهر قم هستیم، مساله‌ای که مورد تاکید بسیاری از مدیران، مسوولان و بزرگان و افراد ذی‌نفوذ شهر قم قرار گرفته و در بین مردم نیز رضایتمندی قابل توجهی را در پی داشته است.

    سیدمرتضی سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه در زمان حضور در مجموعه مدیریت شهری قم اکثر پروژه‌ها یا نیمه‌کاره بود یا به صورت غیرفعال درآمده بود اظهار کرد: این امر موجب شده بود که مردم نگاه مطلوبی به شهرداری نداشته باشند و از طرف دیگر مسائل مالی نیز دست و پای مدیران شهری را بسته بود.

    وی با تاکید بر اینکه در مدت دو سال گذشته تمام عزم مدیریت شهری بر تقویت ساختار تشکیلاتی، بهبود وضعیت پروژه‌های عمرانی و تقویت سیما و منظر شهری بوده است خاطرنشان کرد: شرایطی که امروز شهر قم دارد در شان و جایگاه ام القرای جهان تشیع نیست و به همین منظور در ابتدای حضور برنامه‌ای را برای اتمام سریع پروژه‌های عمرانی تدوین کردیم.

    شهردار قم تصریح کرد: طی این مدت بیش از 90 درصد پروژه‌های عمرانی نیمه کاره از جمله پل میثم، پل مقداد، فاز اول و دوم بلوار آیت‌الله بروجردی، تقاطع 15 خرداد و... افتتاح شده و تا خرداد ماه باقی پروژه‌ها نیز در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

    رعایت اصول علمی در طراحی و مدیریت پروژه‌های عمرانی

    معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهردار قم رمز این موفقیت در اجرای پروژه‌های عمرانی با زمان‌بندی و سرعت قابل توجه را در نگاه علمی به این پروژه‌ها دانست و تصریح کرد: در مدیریت پروژه‌های عمرانی بحثی به عنوان زمان بهینه وجود دارد که در صورتی که در این زمان پروژه به اتمام برسد علاوه بر تامین کیفیت لازم، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها خواهد شد.

    علیرضا قاری قرآن بیان کرد: در غیر اینصورت یا شاهد هزینه‌های گزاف خواهیم بود و یا اگر زمان از محدوده بهینه بگذرد علاوه بر هزینه‌های سربار مشکلات اجتماعی و عمومی نیز اضافه می‌شود.

    وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری قم برنامه‌ریزی صحیح، مدون و حرکت اصولی پیش از آغاز پروژه‌های عمرانی را در اولویت کار خود قرار داده است خاطرنشان کرد: عمده مشکلاتی که پروژه‌های نیمه کاره شهر قم مواجه بوده شامل معارضین ملکی و تاسیساتی، عدم پیش‌بینی دقیق جزئیات پروژه و... است در حالی که این موارد باید قبل از اجرا تدبیر شود.

    اظهار رضایت علما، مراجع تقلید و مردم از روند اجرای پروژه‌های عمرانی

    احمد شیرمردی یکی از ساکنین محدوده بلوار 15 خرداد است. به گفته وی عدم اتمام پروژه تقاطع سه سطحه 15 خرداد و عماریاسر در سال‌های اخیر علاوه بر مسائل ترافیکی مشکلات بسیاری را برای ساکنین این محدوده ایجاد کرده است.

    این شهروند قمی می‌گوید: زمانی که کلنگ‌زنی این پروژه توسط مسوولان شهرداری وقت انجام شد امیدوار بودیم که مسوولان به وعده‌ها عمل کنند و این پروژه همچون دیگر پروژه با تاخیر روبه رو نباشد، اما بیش از دو سال بود که از وعده آنها می‌گذشت و ساکنین شاهدند که حداقل کارگر در این پروژه حضور داشته و کاری پیش‌ نمی‌رفت.

    وی افزود: خوشبختانه چند ماهی است که به نظر پیمانکار پروژه تغییر کرده و پل و زیرگذر پروژه باز شده و بسیاری از مشکلاتی که ما در تردد داشتیم برطرف شده است.

    در گفت‌وگوی خبرنگار ما با دیگر شهروندان قمی نیز از رضایت‌مندی آنها در پیگیری روند اجرای پروژه‌های عمرانی خصوصا تقاطع سه سطحه شهدای مدافع حرم، بلوار آیت‌الله بروجردی، بلوار شهید کریمی، پل میثم، رمپ و لوپ غدیر و... حکایت دارد.

    همچنین در دیدار نوروزی شهردار قم با علما، مراجع تقلید و مدیران و مسوولان استان نیز آنها از روند سریع تکمیل پروژه‌های عمرانی ابراز رضایت کردند.

    سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم همزمان با آغاز سال جدید با حضرات آیات مکارم شیرازی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، سبحانی، اعرافی، گرامی، حسینی بوشهری، مقتدایی، مومن، سعیدی، امینی، یزدی و نماینده آیت‌الله سیستانی داشت.

    علما و مراجع تقلید در این دیدارها ضمن گوشزد جایگاه و منزلت والای شهر مقدس قم، از اقدامات مدیریت شهری در رساندن ظرفیت‌های این شهر به تراز و جایگاه اصلی تقدیر کردند.

    آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این خصوص با اشاره به گزارش اقدامات و خدمات شهرداری در شهر قم گفت: مدیران شهر قم سردار تلاش، خدمت و مجاهدت و عمران و آبادانی هستند و همیشه این نگرانی را داریم که با وجود مشکلات مالی سختی بسیاری خواهید داشت که خوشبختانه با مدیریت قوی اقدامات خوبی انجام دادید.

    وی سرعت در اجرای پروژه‌های عمرانی را مایه دلگرمی مردم دانست و تصریح کرد: خوشبختانه اگر اینگونه رفتار شود زمانی که نیاز به کمک مردم برای توسعه خدمات شهری داریم آنها نیز دریغ نخواهند کرد.

    آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی با تاکید بر اینکه به عنوان یک شهروند قمی تلاش مدبرانه و جدی شهرداری را احساس می‌کنم گفت: ما رفت و آمد روزانه در شهر داریم و اقدامات را در شهر می‌بینیم اما امروز احساس می‌شود که مسائل عمرانی و اساسی شهر با تدبیر و جدیت خوبی پیگیری می‌شود و این موجب خوشحالی مردم قم است.

    آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نیز خواستار رعایت زیبایی در پروژه‌های عمرانی شد و افزود: فنون علمی و قواعد مرتبط را حتماً در فعالیت‌های شهری رعایت کنید تا در شهری اسلامی براساس اصول علمی حرکت شود

    به نظر می‌رسد شهر قم در مسیر روشنی قرار گرفته که بتواند به صورت برنامه‌محور کمبودها و نواقص خود را برطرف کند و این مهم مگر با همکاری و هماهنگی تمام مجموعه مدیران استان و توجه به اصول و شاخص‌های علمی و اجرایی میسر نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار