مدیران خودروعصر اعتبار

با نظارت مستقیم سازمان میراث فرهنگی;

کاخ گچسر با کاربری پذیرایی ـ اقامتی حفظ می‌شود

عصر ساختمان- بنای ارزشمند کاخ گچسر با نظارت مستقیم میراث فرهنگی و حفظ کاربری موجود، مرمت و حفاظت شود.

کاخ گچسر با کاربری پذیرایی ـ اقامتی حفظ می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کاخ شاهی گچسر که متعلق به دوره پهلوی اول است، در حالی دی ماه سال 81 با شماره 6575 به ثبت ملی رسید که این بنای تاریخی سال گذشته توسط بنیاد مستضعفان و بدون اطلاع و مجوز سازمان میراث فرهنگی کشور با مبلغ 15 میلیارد تومان به مزایده و  بخش خصوصی واگذار شد. اقدامی که با واکنش اهالی رسانه، کارشناسان و مدیران میراث فرهنگی کشور همراه شد. 

    با این وجود سازمان میراث فرهنگی به محض اطلاع از این واگذاری، چند تن از کارشناسان و مدیران ستاد و استانی را به محل اعزام کرد و به ارزیابی وضعیت کنونی کاخ شاهی گچسر پرداخت. گزارش کارشناسان حکایت از آن داشت که این بنای تاریخی از سال‌ها پیش بدون مجوز میراث فرهنگی به مرکز اقامتی تبدیل شده و  تمامی اقداماتی که در آن صورت گرفته مغایر با قوانین و ضوابط میراث فرهنگی است. به طوری که مدیران میراث فرهنگی کشور پس از بازدید از این بنای تاریخی اعلام کردند که در عرصه اثر، دخل و تصرف‌های بسیاری صورت گرفته و کوچک‌ترین توجهی که دال بر حفظ ارزش‌های هنری و معماری باید باشد در این بنای تاریخی لحاظ نشده است.

    «ناصر میرچی» مدیر اداره میراث فرهنگی استان البرز اما پس از بازدید از کاخ شاهی گچسر و مذاکره با سرمایه‌گذار اعلام کرد: با اینکه تمامی اقداماتی که در کاخ شاهی گچسر صورت گرفته مغایر با قوانین میراث فرهنگی بوده است و بنیاد مستضعفان بدون اطلاع میراث فرهنگی اقدام به نقل و انتقال این بنا کرده است و خریدار هم از ضوابط حفاظتی اثر هیچگونه اطلاعی نداشته، اما سازمان میراث فرهنگی با پیگیری و نظارت مداوم تلاش می‌کند تا با همکاری سرمایه‌گذار این بنای تاریخی را از دیگر آسیب‌های احتمالی دور نگه دارد. 

    وی افزود: با توجه به اینکه نظارت سازمان میراث فرهنگی بر بخش خصوصی بسیار بهتر صورت می‌گیرد با سرمایه‌گذار توافق شده تا این بنا با نظارت مستقیم میراث فرهنگی و پس از مرمت اصولی با حفظ کاربری پذیرایی ـ اقامتی به فعالیت خود ادامه دهد.

    آن طور که مدیر کل میراث فرهنگی استان البرز معتقد است، در کاخ شاهی گچسر نباید هیچگونه دخل و تصرفی صورت گیرد و لازم است تمامی مرمت‌ها با رعایت ضوابط میراث فرهنگی و استانداردهای موجود انجام شود.

    وی گفت: هم اکنون نیز مرمت کاخ شاهی گچسر با هماهنگی اداره میراث فرهنگی استان البرز آغاز شده است و یک کارشناس و مهندس ناظر نیز به طور مداوم بر نحوه مرمت این بنای تاریخی نظارت دارد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو