مدیران خودروعصر اعتبار

آیا قیمت مسکن از نرخ تورم عبور می‌کند؟

عصر ساختمان- رئیس سابق اتحادیه کشوری مشاورین املاک پیش بینی کرد قیمت مسکن در شش ماهه دوم سال جاری از نرخ تورم عبور کند.

آیا قیمت مسکن از نرخ تورم عبور می‌کند؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از ایبنا، مصطفی قلی خسروی درباره تاثیر افزایش تسهیلات تصویب شده مسکن در شورای پول و اعتبار برای استفاده زوجین، گفت: در حال حاضر بدلیل حاکم بودن جو سیاسی ناشی از انتخابات، شاید اتفاق خاصی رخ ندهد اما پیش بینی ها حاکی از عبور قیمت مسکن از شاخص نرخ تورم در شش ماهه دوم سال است در حالی که در سال های گذشته این اتفاق رخ نداد.

    وی به افزایش قیمت کالا و خدمات در سال های گذشته اشاره کرد و افزود: در حالی که در سال های گذشته نرخ بسیاری از کالاها و خدمات و همین طور کرایه خانه بالا رفت اما تقریبا قیمت مسکن رشدی نداشت.

    رئیس سابق اتحادیه کشوری املاک با بیان اینکه افزایش رقم تسهیلات پرداختی برای خرید خانه به ویژه به زوجین خاطرنشان کرد: نباید از دولت طلبکار باشیم و به جای آن باید با توجه به مشکلات موجود در زمینه نقدینگی، زبان قدردانی داشته باشیم.

    خسروی با بیان اینکه، اعطای این تسهیلات خوب است اما لزوما کافی نیست؛ اظهارداشت: مدل مطلوب آن این است که بعد از قیمت گذاری کارشناسی املاک توسط کارشناسان، بانک ها تا 80 درصد رقم آن را به خریداران تسهیلات بدهند.

    وی به رقم اعلام شده متوسط آپارتمان در تهران که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: در حالی که نرخ متوسط هر متر آپارتمان در تهران بیش از 4 میلیون و 500 هزار تومان است، با 160 میلیون تومان تسهیلات صندوق مسکن یکم یا تسهیلات 140 میلیونی برای زوجین (100 میلیون تومان تسهیلات اوراق، 20 میلیون تومان جعاله و 20 میلیون تومان تسهیلات بانک مسکن) نمی توان بیش از 30 تا 35 متر آپارتمان خریداری کرد.

    این کارشناس املاک درباره تسهیلات اعطایی برای خرید آپارتمان در شهرهای بزرگ و مراکز استان ها نیز اظهار داشت: بعضا این تصور در میان مسئولان وجود دارد که با اعطای تسهیلات در شهرهای بزرگ و کوچک و صاحب خانه شدن افراد، می توان مانع از مهاجرت آنها به تهران یا شهرهای بزرگ تر شد اما واقعیت آن است که برای جلوگیری از مهاجرت باید تولید و اشتغال ایجاد کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار