مدیران خودروعصر اعتبار

رقابت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن

عصر ساختمان- دو سال پس از آنکه شورای پول و اعتبار پرداخت تسهیلات مسکن از سوی بانکهای تجاری را در اردیبهشت ۹۴ ممنوع کرد،حالا این امکان مجددا در اختیار بانک‌های تجاری قرار گرفته تا با رقابت تازه بازار مسکن را تحرک بخشند.

رقابت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از خبرآنلاین، به دنبال تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار از این پس بانکهای تجاری دولتی و خصوصی می توانند در تهران،مراکز استان و شهرهای بزرگ و کوچک وام های 100،80 و 60  میلیون تومانی در اختیار متقاضیان دریافت وام که قید «زوجین» برای آنها به کار گرفته شده است، پرداخت کنند.

    تصمیم دیگر شورای پول و اعتبار که روز سه شنبه اخذ شد،پرداخت وام مسکن به خانه اولی ها تا سقف 200 میلیون تومان است.رقمی که می تواند با ورود به بازار مسکن،این بخش را متحول کند.

    اگرچه از دی ماه سال گذشته تحرک در بازار مسکن با افزایش میزان خرید و فروش و معاملات افزایش یافته بود،اما به دنبال تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار انتظار می رود این بخش نیز از رکود خارج شود. رکود بخش مسکن که بیش از 60 شاخه صنعتی را در بر می گیرد،سبب شده بود که در 5 سال گذشته بخش بزرگی از اقتصاد کشور دچار رکود شود.با این حال تسهیلات تازه اگرچه ممکن است رونق نسبی به بازار برگرداند،اما کارشناسان هشدار می دهند که باید دولت مراقبت کند تا اتفاق سال 85 و جهش سه برابری قیمت مسکن دوباره اتفاق نیفتد.

    تجربه سالهای گذشته نشان داده که در سالهایی که درآمد نفت بالارفته و دلارهای نفتی به اقتصاد سرازیر شده است،مسکن با رشد قیمت مواجه شده است.نمونه این اتفاق در سالهای 85 و 86 می توان دید.در دهه های گذشته نیز این تجربه تکرار شده است.

    تنوع و حق انتخاب به مشتری

    پرداخت تسهیلات جدید البته اما و اگرهایی هم پیش روی تحلیل گران بازار مسکن گذاشته است.مهمتریم ابهام پس از تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار این است که چقدر این تسهیلات می تواند موجب تحرک بخشی در بازار مسکن شود؟

    تسهیلات خرید مسکن در دو سال گذشته با تنوع وام اوراق برای زوجین، وام صندوق یکم و وام مخصوص بافت‌فرسوده همراه بود .برخی تحلیل گران می گویند، فراوانی انواع تسهیلات قدیم و جدید برای خرید مسکن، حق انتخاب را برای متقاضیان افزایش داده  و از سویی  انتخاب تسهیلات  را نیز سخت تر کرده است. هرکدام از تسهیلات قبلی و جدید، به لحاظ مبلغ، نرخ سود، شرط سپرده‌گذاری، مبلغ قسط و طول دوره بازپرداخت، دارای شرایط خاص خود است که متقاضیان، متناسب با هزینه-فایده این تسهیلات و تطبق آن با شرایط اقتصادی خود، می‌توانند مسیر بهتر را انتخاب کنند. با این حال میزان بازپرداخت این انتخاب را هدف دار تر می کند.

    کدام تسهیلات بهتر است؟

    بررسی ها نشان می دهد، در تهران این تسهیلات، با مبلغ 140 میلیون تومان با احتساب بهای خرید اوراق برای 120 میلیون تومان ، ارزش واقعی تسهیلات 123 میلیون تومان است.عددی که از تسهیلات 100 میلیونی بانک‌های تجاری، بیشتر است. ضمن آنکه  بازپرداخت همین رقم  به جای 5 سال، 12 ساله بوده و نرخ سود آن  هم حوالی 18 درصد برآورده شده است.مهمتر آنکه مبلغ اقساط تسهیلات 140 میلیونی نیز بین  2 تا 5/ 2 میلیون تومان در ماه خواهد بود.این درحالی است که اقساط تسهیلات بانک‌های تجاری در صورت بازپرداخت 5 ساله، ماهانه حداقل 5/ 2‌میلیون تومان برآورد شده است.

    کارشناسان می گویند، با توجه به میانگین درآمدی قشر متوسط جامعه،تسهیلات اوراق مسکن بهترین گزینه است.هرچند که تسهیلات بدون سپرده‌گذاری بانک‌های تجاری و تسهیلات بدون سپرده‌گذاری بانک مسکن هم تنوع دیگری است که برای رونق این بازار پیشنهاد شده است.

    بنابراین به نظر می رسد،بانکهای تجاری گزینه های بهتری در رقابت تازه پرداخت تسهیلات باشند. به زودی رقابتی بین بانکهای تجاری،خصوصی و مسکن برای پرداخت تسهیلات مسکن شکل می گیرد.سئوال این است که آیا حاصل این رقابت به خروج مسکن از رکود 5 ساله منجر خواهد شد؟

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو