مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات طرح جدید برای خروج بخش مسکن از رکود اعلام شد

مسکن قسطی با نرخ سود‌کمتراز بانک‌ها

عصر ساختمان- به منظور تسهیل خرید و فروش مسکن واحدهای با متراژ بالاتر که متقاضی کمتری دارند به‌صورت فروش قسطی واگذار می‌شوند این طرح پس از آن مطرح شد که انبوه‌سازان پیشنهاد دادند برای ایجاد رونق در خرید و فروش آپارتمان‌ها شرایطی فراهم شود تا سازندگان با دریافت مقداری پول پیش و ما بقی به‌صورت اقساطی واحدها را در اختیار خریداران قرار دهند

مسکن قسطی با نرخ سود‌کمتراز بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از ایران، کاهش قدرت خرید مسکن بیش از دو سال است که رکود را در این بازار ایجاد کرده است. بر اساس آمار بانک مرکزی در حال حاضر بیشترین تقاضایی که برای مسکن وجود دارد مربوط به واحدهای متراژ پایین عمدتاً تا 70 متر است و واحدهای متراژ بالا بدون متقاضی مانده‌اند. انبوه‌سازان ساختمان مدتی پیش پیشنهاد داده بودند برای ایجاد رونق در خرید و فروش این نوع آپارتمان‌ها شرایطی فراهم شود تا سازندگان با دریافت مقداری پول پیش و ما بقی به‌صورت اقساطی واحدهای خود را در اختیار خریدار قرار دهند. بر اساس طرح فروش اقساطی، به پشتوانه بانک شرایط خرید و فروش تسهیل می‌شود به این نحو که بانک مسکن به عنوان بانک عامل، پرداخت بموقع اقساط از جانب خریدار را برای فروشنده آپارتمان تضمین می‌کند. در این طرح قرار نیست اعتباری از طرف بانک به خریدار پرداخت شود و بانک‌ها جهت تضمینی که به فروشنده می‌دهند از خریدار کارمزد نیز دریافت می‌کنند به این ترتیب نه تنها به منابع بانکی نیازی نیست بلکه از آنجا که حجم قابل توجهی از منابع بانک‌ها و سرمایه‌گذاران ساختمانی به خاطر رکود بخش مسکن بویژه واحدهای متراژ بالا راکد مانده فروش آنها می‌تواند منابع لازم برای تقویت تسهیلات خرید مسکن را تأمین کند.

    توافق برای فروش اقساطی مسکن
    ایرج رهبر عضو هیأت مدیره کانون سراسری انبوه سازان در این خصوص از توافقات ضمنی میان انبوه سازان، بانک مسکن و سازمان ثبت اسناد برای اجرای این طرح فروش قسطی مسکن در ماه‌های آینده برای کل کشور خبر داد.
    رهبر در مورد جزئیات اجرای طرح فروش قسطی مسکن نیز گفت: در این طرح فروشندگان مقداری از ارزش ساختمان را به‌صورت نقد از خریدار دریافت می‌کنند که در مورد اینکه مبلغ پیش پرداخت چند درصد از ارزش کل واحد را تشکیل ‌دهد هنوز قطعی نشده اما این میزان و اینکه اقساط چند ساله و هر قسط چه مبلغی باشد کاملاً به‌صورت توافق با خریدار خواهد بود.
    به گفته رهبر بانک مسکن به عنوان کارگزاری تضمین اقساط توسط خریدار را بر عهده می‌گیرد که این تضمین با کارمزد چند درصدی است و سود اقساط نیز کمتر از سود بانکی و حدود 7 درصد خواهد بود. وی افزود: بانک مسکن مانند یک واسطه در این خرید و فروش عمل می‌کند و اعتبارات این بانک درگیر این طرح نمی‌شود.
    جزئیات مسکن اقساطی
    رهبر افزود: با پرداخت مبلغ پیش قسط خریدار ملک مورد معامله را تحویل می‌گیرد اما تا پرداخت کامل اقساط سند در دست بانک خواهد ماند. رهبر خاطرنشان کردساز و کار فروش اقساطی به این ترتیب خواهد بود که سازنده‌ها می‌توانند با نظارت و مداخله حقوقی بانک در معاملات، واحدهای نوساز را به صورت مدت‌دار و غیرنقد به متقاضیان واگذار کنند. نقش بانک مسکن در این نوع از معاملات ملک، تضمین پرداخت بموقع اقساط معامله از جانب خریدار است. اگر خریدار اقساط خود را بموقع پرداخت نکند بانک مسکن از ابزارهای خود مانند قراردادهای رهنی بانک با تسهیلات‌گیرندگان، به حل مسأله کمک می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو