مدیران خودروعصر اعتبار

نمای جانبی ساختمان‌ها احیا خواهد شد

عصر ساختمان- وقتی در طول یک خیابان حرکت می‌کنید، آنچه ابتدا از یک ساختمان می‌بینید، نمای جانبی آن است.

نمای جانبی ساختمان‌ها احیا خواهد شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از همشهری آنلاین، بعد از رسیدن به ساختمان و ایستادن در مقابلش، نمای روبه‌رو و اصلی بنا قابل مشاهده است. اهمیت نمای جانبی در این است. به همین دلیل تابلوهای تبلیغاتی در دیواره جانبی ساختمان‌ها نصب می‌شوند.

    کمیته نمای ساختمان بعد از دوسال‌و‌اندی از شروع فعالیتش در مورد نمای ساختمان قرار است آهسته آهسته و تدریجی به نکات و موارد با اهمیت دیگری هم در همین حوزه بپردازد. اهمیت طراحی نمای جانبی و رها‌نکردن آن از همین موارد است که به‌تازگی در سمینارها و همایش‌های تخصصی و آموزشی کمیته‌های نما به آن اشاره می‌شود. طبق ضوابط تمامی جبهه‌های ساختمان که به فضای باز و خیابان تعریف می‌شود، باید مورد طراحی برای نما قرار گیرد و به گفته سهیلا صادق‌زاده، مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری، ‌اگر خلاف این باشد، پایان‌کار به ساختمان تعلق نخواهد گرفت. کمیته‌های نما هم مدتی است این مسئله را به طراحان و سازندگان توصیه کرده و در مورد این طراحی پیشنهادهایی می‌دهند.

        توجه معماری ایرانی- اسلامی به تمامی نماهای یک بنا

    بعد از تأکید مقام‌معظم رهبری به ساماندهی نما و منظر شهری و توجه به معماری ایرانی - اسلامی که منجر به شکل‌گیری کمیته‌های نما در شهرداری تهران شد، برخی طراحان به‌ویژه متخصصان دانشگاهی با راهنمایی استادان کمیته‌ها سبک و سیاق طراحی ساختمان‌هایشان را به سمت معماری ایرانی - اسلامی بردند. آنچه تاکنون در بخش بیرونی و نمای ساختمان خودش را نشان داده، استفاده از مصالح بومی مانند آجر و همچنین نمادها و المان‌هایی از معماری ایرانی و اسلامی است که البته همچنان راه طولانی در پیش دارد. اما به گفته استادان معماری، ‌نما و ارتباط آن با داخل هم از دیگر ویژگی‌های این سبک معماری است که باید نگاه طراحان را بیشتر به آن جلب کرد. علی علایی، استاد معماری دانشگاه شهیدبهشتی معتقد است که در معماری زمانی به اصالت می‌رسیم که نما جزئی از ساختمان باشد. این از خصوصیات معماری ایرانی - اسلامی است.

    در این سبک معماری هیچگاه نما به‌عنوان عنصر الحاقی و صفحه نقاشی شده وجود ندارد. همچنین اهمیت نمای پشت و کنار ساختمان به اندازه نمای جلوی ساختمان است. وی به همشهری گفت: متأسفانه در بسیاری از ساختمان‌ها، نه‌تنها ارتباط میان نمای روبه‌رو و کناری وجود ندارد بلکه نمای کناری نیز رها‌شده و توجهی به آن نمی‌شود، در این موارد نمای روبه‌رو هر قدر هم زیبا باشد، مانند یک کاغذ دیواری و دوبعدی عمل می‌کند درحالی‌که ساختمان یک عنصر سه‌بعدی است. اما در کنار برخی بی‌توجهی‌ها و بی‌سلیقگی‌ها که به گفته متخصصان کمیته‌های نما، بیشتر از سوی غیرمتخصصان در حوزه طراحی ساختمان رخ می‌دهد و نه دانش‌آموختگان دانشگاهی، تعداد دیگری از ساختمان‌ها به‌تازگی ارتباط خوبی میان نمای روبه‌رو و اصلی با نمای کناری برقرار کرده‌ و آن را رها نکرده و از المان‌ها و خطوطی از نمای اصلی به نمای مجاور کشیده‌ و آن را امتداد داده‌اند یا طراحی جداگانه‌ و البته متناسب با نمای اصلی، در موردش انجام داده‌اند. البته به گفته عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، نمی‌توان نمای مجاور تمامی ساختمان‌ها را طراحی کرد شاید ساختمان همجوار چند سال بعد قصد ساخت داشته و نمای طراحی‌شده ساختمان اولی را بپوشاند اما با این حال این نمای مجاور نباید رها شده و لازم است با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه به آن پرداخت. علایی می‌گوید استفاده از رنگ‌های خاکستری، سفید یا کرم برای چنین نمایی مطلوب است و می‌توان با نقش و نگاری ساده، در عین انتقال آرامش آن را از صافی و یکنواختی هم خارج کرد، مهم آرامش روحی و روانی شهروندانی است که نظاره‌‌گر این نما هستند.

        رونق مصالح بوم‌آور در نمای ساختمان‌های شهر

    ضوابط و الزامات کمیته‌های نما منجر به تحولاتی در حوزه طراحی ساختمان‌ها شده است. اگر تا پیش از این سنگ و نمای رومی حرف اول را در میان نما و مصالح ساختمان‌های تهران می‌زد، با گذشت 2سال از شروع به‌کار کمیته‌های نما، آجر و سبک‌های ایرانی‌ و اسلامی هم در زمره نماهای پایتخت قرار گرفته است. بررسی‌های معاونت شهرسازی شهرداری نشان می‌دهد که سال گذشته از مجموع ساختمان‌های احداث شده در تهران 32.55درصد آنها نمای ترکیبی سنگ و آجر داشته و در نمای 8.68درصد ساختمان‌ها فقط آجر به‌کار رفته است. این مسئله هم نشان‌دهنده تغییر ذائقه به سمت مصالح بوم‌آور است و هم نشان‌دهنده ترویج معمای ایرانی چراکه با آجر، ‌نمی‌توان سبک رومی و کلاسیک را به اجرا درآورد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو