مدیران خودروعصر اعتبار

پیش بینی ستاریان از آینده مسکن

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت: افزایش درآمدهای نفتی این انتظار را ایجاد کرد که مسکن از اواخر سال ۹۵ شاهد رونق باشد، اما تاخیر در اجرای برجام این موضوع را به تعویق انداخت.

پیش بینی ستاریان از آینده مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از اقتصادآنلاین، بیت الله ستاریان  در خصوص واقعیت داشتن آمار خانه های خالی، گفت: به طور حتم این آمار مربوط به خانه های خالی و محبوس شدن نقدینگی های کشور در بخش مسکن صحت ندارد، چرا که با ساخت این خانه ها مبالغی به صنایع منتقل شده است و نقدینگی راکدی وجود ندارد. نیاز بخش مسکن آزاد شدن نقدینگی بخش مسکن نیست، بلکه ورود نقدینگی به این بخش است تا این بخش از رکود خارج شود. 

    وی افزود: البته آنچه که تحت عنوان افزایش خانه های خالی مطرح می شود، بیشتر یک بزرگنمایی است، زیرا در اغلب شهرهای دنیا هم تعداد 4 تا 5 درصد خانه خالی وجود دارد و این میزان در شهرهای کوچک هم 8 درصد است. اما آنچه که امروز دارای اهمیت است رکود مسکن است که باعث شده برخی افراد تمایل به فروش داشته باشند و امکان آن را بدست نمی آورند.

    این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه انتظار داشتیم تا پیش از پایان سال 95 رونق در بخش مسکن ایجاد شود، خاطر نشان کرد: افزایش فروش نفت نوید بخش این بود که مسکن در سال گذشته از رکود خارج شود، که به دلیل تاخیر در اجرای برجام و مشکلات بخش بانکی این انتظار محقق نشد و پیش بینی می کنم که روند خروج از رکود پس از انتخابات و شکل گیری یک ثبات سیاسی حالت عملی به خود بگیرد.

    ستاریان ادامه داد: شرایط ثبات باعث می شود که مردم به دنبال یک کالای سرمایه ای امن باشند و مسکن می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری باشد، به همین دلیل در صورت برگزاری انتخابات و سرکار آمدن دولتی که ثبات را در کشور برقرار کند سرنوشت رکود در بخش مسکن تغییر خواهد کرد.

    این کارشناس مسکن در بخش دیگری از صحبت خود با انتقاد از تیم اقتصادی دولت، به خصوص اجرای برنامه های مسکن در دولت یازدهم، اعلام کرد: برای خروج کامل مسکن از رکود نیاز به برنامه های جامع داریم که شامل به کارگیری ابزارهای مالی، اصلاح زیرساخت ها و تغییر قوانین دارد. اما این دولت به این موضوع توجهی نکرد و به مطرح کردن طرح های ساخت چندهزارتایی مسکن اجتماعی اکتفا کرد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی