مدیران خودروعصر اعتبار

به منظور رونق بازار مسکن پیشنهاد شد؛

ضرورت ارائه تسهیلات و زمین ارزان قیمت برای ساخت مسکن حمایتی

عصر ساختمان- یک کارشناس مسکن گفت:ارائه تسهیلات و زمین دولتی ارزان قیمت به منظور ساخت و ساز مسکن حمایتی برای اقشار کم درآمد به رونق بازار مسکن کمک می کند.

ضرورت ارائه تسهیلات و زمین ارزان قیمت برای ساخت مسکن حمایتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، همتی در گفتگوی 18:30 شبکه خبر در خصوص چشم انداز بازار مسکن اظهار داشت:در کشور ما سالانه به ساخت حداقل 1.5 میلیون واحد مسکونی نیاز است و این میزان نیاز باید از طریق سیاست های حمایتی همچون مسکن مهر ، ارائه تسهیلات و همچنین ارائه خانه های خالی به بازار مسکن تامین شود.

    وی ادامه داد:بحث مالیات بر خانه های خالی اهمیت ویژه ای در رفع رکود بازار مسکن دارد و با اعمال سیاست های تشویقی و تنبیهی در این زمینه می بایست حدود 2.5 میلیون واحد خالی از سکنه کنونی به بازار مسکن ارائه شود و مسکن از حالت سرمایه ای خارج شود.

    این کارشناس مسکن با بیان اینکه برخی سرمایه گذاری ها در حوزه مسکن سوداگرانه بوده است افزود:به دنبال رکود چند ساله مسکن برخی بانک ها که در این حوزه سرمایه گذاری کرده بودند به مرحله ورشکستگی رسیدند.

    وی تاکید کرد:برای رونق بازار مسکن می بایست نقل و انتقال ها تنها برای نیاز های واقعی صورت گیرد و سوداگری و سرمایه گذاری برای کسب سود بیشتر از این بازار رخت بربندد.

    همتی با ارائه دو پیشنهاد ساماندهی واحد های خالی از سکنه و ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد به منظور رونق بازار تصریح کرد:مسکن مهر به منظور خانه دار شدن اقشار کم درآمد اجرایی شد و باید این امر ادامه دار باشد؛ اگر دولتی با این طرح مخالف است می بایست نقایص آن را برطرف و اصلاح کند و اجرای آن را در قالب مسکن حمایتی ادامه دهد.

    این کارشناس مسکن تاکید کرد:ارائه زمین های دولتی و تسهیلات بانکی ارزان قیمت به ساخت مسکن حمایتی و در نهایت رونق بازار کمک می کند.

    همتی ادامه داد:رکود در بازار خرید و فروش مسکن بد نیست چراکه باید در نقل و انتقالات تنها افرادی که نیاز دارند خانه بخرند اما رکود در ساخت و ساز همانند سم است و با انباشت تقاضا و کاهش عرضه ممکن است در مقطعی انفجار قیمتی در بازار رخ دهد.

    بر اساس این گزارش در ادامه برنامه ایرج رهبر رئیس کانون انبوه سازان مسکن در خصوص وضعیت بازار اظهار داشت:بازار مسکن هر چند سال یکبار دچار رکود می شود و این طبیعی است اما رکود اخیر حدود 4 سال به طول انجامیده و طولانی شدن رکود طبیعی نیست و تبعاتی برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

    وی افزود:رکود این بخش ناشی از مشکلات اقتصاد کلان است چراکه به اعتقاد کارشناسان مسکن بیشترین تاثیر را بر اقتصاد کشور دارد که حدود 35 تا 40 درصد است .

    رهبر تصریح کرد:نیاز سالانه کشور حدود 1 تا 1.5 میلیون واحد مسکونی است که ساخت یک میلیون واحد در طرح جامع مسکن پیش بینی شده است.

    وی افزود: اگر رکود رفع نشود انباشت تقاضا سبب می شود در زمان رفع رکود با هجوم خرید مواجه شویم و در نتیجه قیمت ها افزایش یابد.

    رئیس کانون انبوه سازان در خصوص راهکارهای رونق بازار اظهار داشت:بر اساس آمار 2.5 میلیون واحد مسکن خالی از سکنه در کشور داریم همچنین 2 میلیون مسکن دوم خالی که برخی افراد به منظور ییلاق و تفریح دارند در کشور موجود است و برخی واحد ها هم در بافت فرسوده قابل سکونت نیست؛ اگر این میزان مسکن ساماندهی شود از نظر عرضه مشکلی نداریم و عرضه و تقاضا متعادل می شود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو