مدیران خودروعصر اعتبار

سمت و سوی بازار مسکن در هفته ای که گذشت

عصر ساختمان- بررسی تغییرات بازار مسکن، فراز و فرود نمادهای بازار بورس و فرابورس و همچنین راهکارهای دستیابی به توسعه اقتصادی از جمله مهمترین موضوعات مورد توجه مطبوعات اقتصادی در هفته گذشته بود .

سمت و سوی بازار مسکن در هفته ای که گذشت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایرنا، روزنامه های اقتصادی کشور در ارتباط با موضوع های مختلف، یادداشت ها و گزارش هایی را منتشر کردند که در این نوشتار به مهمترین آن ها اشاره می شود.

     بازار مسکن به کدام سو می رود؟
    روزنامه تعادل در گزارشی با انتخاب عنوان «سیگنال سرخ سیاست‌گذار به سازندگان مسکن»، می نویسد: درحالی که طی ماه‌های گذشته، برخی از مسوولان و کارشناسان اقتصادی با توجه به آمار خرید و فروش مسکن در تهران همچنین تخمین قدرت خرید خانوارها به وی‍ژه خانوارهای تازه شکل یافته از تغییر الگوی مصرف آپارتمان و گرایش به خرید واحدهای کوچک متراژ پرده‌برداری کرده بودند، یکی از معاونان وزیر راه و شهرسازی نیز بر این مساله صحه گذاشته و نسبت به روش اشتباه سرمایه‌گذاری و ساخت واحدهای مسکونی در سال‌های اخیر هشدار داده است.
    در ادامه این گزارش آمده است: بررسی‌های علمی حاکی از این است که طی سال‌های اخیرعمده منابع و تسهیلات بانکی بخش مسکن صرف ساخت وسازهای لوکس، گران قیمت و بزرگ متراژ شده است اما سال 95 در تمامی ماه‌ها بیش از نیمی از معاملات انجام شده در بازار مسکن مربوط به واحدهای زیر 80 مترمربع و با ارزش کلی کمتر از 300 میلیون تومان در شهر تهران بوده است که این موضوع تصویر روشنی از مسکن مورد تقاضا و البته در استطاعت خانه‌اولی‌ها و عمده متقاضیان بازار مسکن را ارائه می‌کند.
    روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با انتشار عنوان «بازار مسکن در پسا انتخابات»، آورد: تحقیقات میدانی از 50 مشاور ملکی درباره «سمت‌وسوی بازار پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری» نشان می‌دهد عکس‌العمل متغیرهای بازار مسکن به نتیجه انتخابات، در قالب دو سناریو قابل تصور است. نتایج نظرسنجی از واسطه‌های بازار مسکن حاکی است تغییر دولت چون به تقویت انتظارات در بازار برای دگرگونی در سیاست‌ها منجر می‌شود، می‌تواند برای حدود یک فصل، رکود مقطعی ایجاد کند. در سناریوی دیگر نیز احتمال داده است ثبات دولت موجب ادامه مسیر کنونی شود و بازار با شوک مثبت یا منفی مواجه نشود.
    در ادامه این گزارش آمده است: واسطه‌های ملکی در شهر تهران، با خوش‌بینی نسبت به روند خروج کامل معاملات مسکن از رکود طی نیمه دوم امسال، اوضاع «بازار در پسا انتخابات» را تصویر کردند. واسطه‌های ملکی از آنجا که اطلاعات لحظه‌ای از سطح «توقع» خریدار و فروشنده دارند و در عین حال، قادر به تشخیص «تغییر رفتار» این دو سمت بازار معاملات، در کمترین زمان ممکن هستند، درباره واکنش‌های احتمالی فعالان بخش مسکن به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری معتقدند: متناسب با نتیجه انتخابات که ممکن است به ادامه دولت فعلی (انتخاب روحانی) یا شکل‌گیری دولت جدید (انتخاب سایر کاندیداها) منجر شود، عکس‌العمل‌های متفاوت از بازار مسکن بروز خواهد کرد.

     چشم انداز روشن رونق در بازار بورس
    روزنامه جهان صنعت در گزارشی با درج عنوان «حمایت فرابورس از دانش‌بنیان‌ ها»، نوشت: در دنیای امروز بدون حضور فناوری اطلاعات و تکنولوژی روز، راهی برای توسعه و پیشرفت وجود ندارد و با درک این مطلب توسط مسوولان بازار سرمایه تصمیم به اعمال حمایت ویژه‌ای از شرکت‌های نوپا گرفته شد که یکی از این راهکارها برگزاری رویداد فین‌استارز است.
    معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در سالن اختصاصی فین‌استارز ضمن بیان این مطلب‌ در خصوص قرار گرفتن استارت‌آپ‌ها در کنار شتاب‌دهنده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در رویداد فین‌استارز اظهار کرد: استارت‌آپ‌ها در دوران کنونی دارای اکوسیستمی هستند که اگر نتوانیم اجزای آن را کنار یکدیگر قرار دهیم، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.
    در ادامه این گزارش می خوانیم: در حالی که تیم‌های استارت‌آپی در حال رشد و توسعه هستند، فقدان اطلاعات مناسب برای بررسی ارزش واقعی استارت‌آپ‌ها به وضوح دیده می‌شود که توسط فرابورس ایران، این خلا در بازار در حال پوشش است.
    روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با انتخاب عنوان «فولاد همچنان در مسیر صعود»، می نویسد: با وجود آنکه فعالیت‌های بازار فولاد روز گذشته تحت‌الشعاع تعطیلات مبعث و پایان هفته بود؛ اما روند صعودی قیمت‌ها ادامه پیدا کرد.
    در این روز اغلب تولید‌کنندگان فولاد نرخ‌های پیشنهادی را با رشد اعلام کردند‌. مبادله شمش فولاد خوزستان در بورس کالا با قیمت یک هزار و 360 تومان بدون لحاظ مالیات ارزش افزوده برای تحویل در پایان اردیبهشت ماه در حفظ قیمت‌های فعلی فولاد بی‌تاثیر نبود.
    روزنامه صمت در گزارشی با انتشار عنوان «جهش قیمتی کامودیتی‌ها دور از انتظار است»، آورد: یکی از مباحث بسیار چالش‌برانگیز، هیجانی و مورد توجه فعالان بازارسرمایه اواخر هرسال و اوایل سال بعد موضوع پیش‌بینی یا چشم‌انداز بازارسرمایه و اقتصاد کشور در سال بعد است، همه می‌خواهند بدانند که در سال آینده با چه مولفه‌هایی روبه‌رو خواهند شد.
    به طور معمول پیش‌بینی‌ها براساس یکسری داده‌ها و اطلاعات است و بیشترین چالش‌ها در تفاوت اطلاعات و استنباطی است که از آن اطلاعات به‌دست می‌آید؛ براین اساس هم، برخی از معامله‌گران اقدام به فروش کرده یا برخی سهمی را می‌خرند.
    به گفته متخصصان اقتصادی، پیش‌بینی درباره بازارسرمایه بدون درنظر گرفتن محیط کسب‌وکار و فضای اقتصادی دنیا کاری بیهوده است. سال 2016میلادی رکودی نسبی در دنیا حاکم بود و همین وضعیت را نیز در سال 2016 در حوزه اقتصاد دنیا شاهد بودیم، البته بروز یکسری از شوک‌ها مثل خروج نسبی اقتصاد چین از رکود بود که تحرکی را در بازارهای جهانی به وجود آورد. شوک دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و در ادامه روی کارآمدن ترامپ بود که بازارها را دچار سردرگمی و پیچیدگی کرد.
    در ادامه این گزارش به نقل از علیرضا قدرتی پژوهشگر و تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی برای پیش‌بینی جهانی از وضعیت کامودیتی‌ها آمده است: در این حوزه رشد معمول و باشیب کمی پیش‌بینی می‌شود و شاهد رشد جهشی و غیرمعمول نخواهیم بود. در مجموع در سال 2017 در حوزه جهانی اتفاقات جدی نخواهد افتاد و با همین قیمت‌ها شاید شاهد رشد و سودآوری شرکت‌های بورسی هم باشیم.

     اشتغالزایی ، مهار تورم و رکود رمز دستیابی به توسعه اقتصادی
    روزنامه صمت در گزارشی با عنوان «افزایش تورم، رمز عبور از رکود»، نوشت: در شرایطی که تورم است ما شاهد خرید و فروش در بازار هستیم اما همه‌چیز گران است. در شرایط رکود قضیه متفاوت است به این معنی که نقدینگی جریان ندارد و هیچ کالایی خرید و فروش نمی‌شود. آنچه به اقتصاد ضربه می‌زند این است که ما شاهد تورم رکودی باشیم؛ تورمی که در سال‌های پایانی دولت گذشته و سال‌های ابتدایی فعالیت دولت تدبیر و امید تجربه کردیم اما با همت مردان کابینه دولت یازدهم مهار شد البته همچنان سایه رکود بر سر اقتصاد سنگینی می‌کند.
    در ادامه این گزارش به نقل از ابراهیم جمیلی می خوانیم: راه‌ حل عبور از معضل رکود؛‌ توجه به تولید و صادرات است. به عبارتی تولید صادرات ‌محور راه‌حل تمام مشکلات است. باید صادقانه با مردم صحبت کنیم و مشکلات را به آنها بگوییم. مردم ثابت کرده‌اند که هرگاه مشکلات را با آنها در میان گذاشته‌ایم به ما کمک کرده‌اند. به این ترتیب سعی کنیم فرهنگ‌سازی شود تا به مردم اطلاع داده شود که با مصرف کالای داخلی می‌توان به اقتصاد کمک کرد.
    روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با درج عنوان «تضاد منافع در فرآیند توسعه»، آورد: ارتقای بهره‌وری کلید درک رشد اقتصادی است و ارتقای بهره‌وری چیزی نیست به‌جز تولید کالاها و خدمات بیشتر ـ یا با ارزش‌ترـ با استفاده از عوامل تولیدی که در دسترس قرار دارند. البته بهبود بهره‌وری کار ساده‌ای نیست و لزوما هر ساختار اقتصادی چنین نتیجه‌ای به‌دنبال ندارد. به‌طور مثال ممکن است با ایجاد ساختار انحصاری و حذف رقبا، زمینه رشد تولید فراهم شود؛ ولی این رشد در بلندمدت ناپایدار خواهد بود و به‌طور حتم به افزایش کیفیت نخواهد انجامید.
    رضا بوستانی در ادامه این گزارش نوشت: در این زمینه صنعت خودرو مثالی آشنا برای همگان است. سیاست‌گذاران از ابتدا با ایجاد دیوار بلند تعرفه، از این صنعت در مقابل رقبای خارجی حمایت کردند. اما با وجود بهره‌مندی از انواع حمایت‌ها، دستاوردهای این صنعت به تولید چند مدل خودرو محدود می‌شود؛ خودروهایی که در بهترین حالت، کیفیت‌شان در گذر زمان تغییر نمی‌کند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی