مدیران خودروعصر اعتبار

فایل‌های فروش مسکن خاک می‌خورد

عصر ساختمان- درحالیکه سیاست سرکوب تقاضا از سوی دولت در بخش مسکن ادامه دارد که برخی فایل‌های فروش مسکن حدود یکسال است که در بنگاه‌های املاک خاک می‌خورد.

فایل‌های فروش مسکن خاک می‌خورد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از مهر، انبوه سازان از مدتی پیش زنگ خطر رکود بازار مسکن را به صدا درآوردند و نسبت به آینده بازار مسکن هشدار دادند، آینده‌ای که با فاصله زیاد میان عرضه و تقاضای مسکن روبرو است و تعداد زیادی از متقاضیان را به بازار مسکن اضافه می کند؛ در حالیکه هنوز به بخش زیادی از تقاضاهای گذشته پاسخی داده نشده است.

    اوایل امسال، رئیس انجمن انبوه سازان تهران هشدار داده بود که ادامه این وضعیت امکانپذیر نیست و نهایت رکود باید تا پایان سال 93 به پایان می رسید، زیرا موجب انباشت کالا و مصالح ساختمانی در انبارها شده و ضریب اشتغال پایین آمده است. وی گفته بود:دولت باید فکری برای حل این مشکل کند چرا که ادامه این وضعیت موجب کاهش عرضه مسکن و افزایش تقاضا می‌شود که در نهایت اجاره بها را بالا می برد.

    به گفته محتشم در سال گذشته شاهد رکود سنگین و بی سابقه ای در بخش مسکن بودیم و انباشت آپارتمان‌های نوساز در سال گذشته و کاهش قیمت از عواملی بود که رکود بازار ایجاد کرد. همچنین بازار مصالح ساختمانی و دیگر ملزومات ساختمان هم با رکود عمیقی مواجه شده و این بازارها را با مشکل مواجه کرده است.

    براین اساس، 8 ماه از این اظهارنظرها گذشته است و نه تنها در بازار مسکن تغییری ایجاد نشده بلکه به نظر نمی‌رسد که برنامه جامعی هم برای این بخش وجود داشته باشد. هرچند که وزارت راه و شهرسازی در این مدت با تصمیم گیری‌هایی در بخش تسهیلات مسکن سعی کرد تا ضمن جلوگیری از تورم، بازار مسکن را از شرایط فعلی نجات دهد اما همچنان رکود دامن گیر بخش مسکن است.

    رکود بازار مسکن در سومین سال

    هرچند که خریداران بازار مسکن هم علاقه ای به افزایش قیمت ندارند اما عملکرد وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که دولت به منظور جلوگیری از افزایش قیمت و تورم، سیاست سرکوب تقاضا را در پیش گرفته تا بتواند کنترل بیشتری بر بخش مسکن داشته باشد. در واقع شوک‌های بزرگی که در دولت گذشته به دنبال ارائه تسهیلات به بخش مسکن ایجاد شد موجب شده است که دولت از پرداخت هرگونه تسهیلات در این بخش خودداری کند.

    بنابراین رکود بازار مسکن این بار طولانی تر از همیشه اتفاق افتاده است، بطوریکه از سال 91 که جهش قیمت ها در مسکن اتفاق افتاد حدود 3 سال گذشت و همچنان این رکود سنگین تر از سال های ابتدایی در بازار مسکن جریان دارد. هرچند که ممکن است برخی از متقاضیان بازار مسکن که پس انداز کافی برای خرید دارند از این موضوع راضی باشند اما اغلب فروشندگان که ماه ها است فایل آپارتمان آنها در بنگاه های مختلف املاک خاک می خورد، نگرانی زیادی در این باره دارند.

    در این رابطه حسام عقبائی رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم معتقد است که در یکسال گذشته، هربنگاه املاک ماهانه بطور میانگین کمتر از دو مبایعه نامه داشته است که این رقم بسیار کمتر از سال‌های گذشته است.

    در این خصوص یکی از صاحبان آپارتمان در شهر تهران به خبرنگار مهر، می‌گوید: از سال گذشته برای فروش آپارتمانم اقدام کرده‌ام اما هنوز پس از گذشت حدود یکسال خبری از خریدار واقعی برای ملک نیست. این فروشنده با بیان اینکه قصد داشتم تا واحد بزرگترین را خریداری کنم، می افزاید: با وجودیکه آپارتمان ما جزو متراژهای کوچک است که بازار فروش بهتری دارد اما همچنان مشتری واقعی در بازار مسکن وجود ندارد و همه فقط می آیند بازدیدی می کنند و می روند.

    همچنین یکی مشاوران بنگاه‌های املاک در این باره به خبرنگار مهر، می‌گوید: فایل‌های فروش مسکن تقریبا از سال گذشته تاکنون تغییر زیادی نداشته و مشتری واقعی بسیار کمی در بازار وجود دارد. وی با با تاکید براینکه واحدهایی با متراژ بالا بسیار سخت به فروش می رسند، ادامه می دهد: از سال گذشته تاکنون تعداد معاملات انجام شده در این بنگاه بسیار کاهش پیدا کرده و به کمتر از نصف رسیده است همچنین مراجعات مردم هم برای خرید بسیار کاهش یافته است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو