مدیران خودروعصر اعتبار

امداد مسکن مهـر!

عصر ساختمان- پروژه‌ای که نام مهر را یدک می‌کشد اما نامهربانی‌های زیادی به متقاضیان خود کرده است؛ مسکن مهر، پدیده‌ای در دولت قبل بود که با هدف گره‌گشایی از مشکلات تامین مسکن ایرانی‌ها اجرا شد اما هرگز نتوانست به آنچه پیش‌بینی کرده بود، برسد.

امداد مسکن مهـر!
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از قانون، از مشکلات ساخت و تجهیز گرفته تا ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی برای زندگی بهتر شهروندان در آن، سبب شد تا مسکن مهر به طرحی ناموفق در ایران تبدیل شود و یکی‌یکی مشتریان خود را از دست بدهد. این سال‌ها، شمار متقاضیان مسکن مهر به شدت کاهش یافته و خیلی‌ها، هدیه مسکن مهر را باز نکرده پس فرستاده‌اند تا اکنون بیش از 80 هزار مسکن مهر بدون متقاضی، در کشور وجود داشته باشد. مسکن‌های مهر روی دست دولت مانده، اکنون مشتری تازه‌ای به اسم کمیته امداد امام (س) پیدا کرده تا گروهی از افراد تحت پوشش فاقد مسکن در این کمیته، از مزایای مسکن مهر بهره‌مند شوند.

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد گفته است: «6000 واحد مسکن مهر شرایط واگذاری به مجموعه کمیته امداد را دارند و به وزارت مسکن اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم این واحدها را خریداری کنیم».ابراهیم بازیان گفت مسکن‌های مهر پس از خریداری از وزارت کشور، با شرایط تسهیلاتی به مددجویان فاقد مسکن ارائه شده تا گام بزرگی در جهت رفع مشکل مسکن نیازمندان برداشته شود. وی درخصوص ابلاغ طرح مسکن حمایتی و اجتماعی دولت نیز تاکید کرد: «پاشنه آشیل این طرح تسهیلات بانکی است و اگر بانک‌ها در پرداخت بموقع تعلل کنند، این طرح شکست می‌خورد. ما نگران هستیم بانک‌ها همراهی خوبی نداشته باشند. این برنامه مختص شهرها و دهک‌های پایین درآمدی است که به موجب آن طی پنج سال برنامه ششم توسعه 500 هزار واحد مسکونی برای دهک‌های پایین درآمدی در شهرها ساخته خواهد شد و در سال اول آن باید صد هزار واحد ساخته شود».

    پرداخت «ودیعه معوض قرض‌الحسنه»

    بنابر اعلام مراجع رسمی، از مجموع خانوارهای ایرانی 68 درصد مالک مسکن و 32 درصد مستاجر هستند. در کمیته امداد از مجموع یک میلیون و 600 هزار خانوار 10 درصد فاقد مسکن هستند. بنابراین سال گذشته بین 100 تا 130 هزار خانوار، جامعه هدف ارائه خدمات مسکن بودند. درسال گذشته، 72 هزار مورد خدمت عمرانی در حوزه مسکن ارائه شد که 62 هزار مورد آن تاکنون به مرحله بهره‌برداری و تحویل رسیده است.10 هزار مورد پروژه احداثی نیز در سال 96 به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید که از این تعداد 9 هزار واحد مناسب‌سازی شده و11 هزار و 600 مورد به مسکن روستایی و 7200 واحد به مسکن شهری اختصاص یافته است.مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با ارائه آمارهای فوق و این که رعایت حق تقدم برای گروه‌هایی مانند زنان سرپرست خانوار، ایتام، مناطق روستایی و مرزی و آن‌هایی که در معرض آسیب‌های طبیعی قرار دارند در ارائه خدمت مسکن در نظر گرفته شده است، گفت: «بهبود تدریجی مسکن مددجویان به جای خرید در اولویت است به طوری که «خودمالکیتی» مددجویان، دیگر اولویت کمیته امداد نیست و به جای تامین مسکن، اسکان آنان مورد توجه قرار گرفته است».وی با بیان اینکه با کمک خیرین و موسسات به سمت ارزان‌سازی و مناسب‌سازی مسکن خواهیم رفت،‌ گفت: «سیاست جدید کمیته امداد آن است که ودیعه معوض قرض‌الحسنه را جایگزین حمایت‌های بلاعوض کند. این ودیعه معوض برای مناطق روستایی 15 میلیون و برای مناطق شهری 25 میلیون تومان است. ارائه این تسهیلات قرض‌الحسنه به این معنا نیست که کمک برای خرید مسکن قطع می‌شود اما رویکرد جدید ما حمایت برای اجاره و رهن است».

    «رویکرد کمیته امداد از خرید مسکن به اسکان تغییر کرده است. به همین دلیل ودیعه قرض‌الحسنه معوض را به ارزش ١٥ میلیون تومان در روستاها و 20 میلیون تومان در محیط های شهری به نیازمندان ارائه خواهیم کرد». مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان این مطلب، از تامین مسکن 100 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد خبر داد و با اشاره به اینکه در حوزه تامین مسکن نگاه برنامه محور را دنبال می‌کنیم افزود: «در سال 95 موظف شدیم برنامه جامع تامین مسکن را تهیه کنیم که این برنامه به زودی ابلاغ خواهد شد».وی همچنین بر ارتقای سکونتگاه‌های شهری، بهسازی و مقاوم‌سازی سکونتگاه‌های روستایی تاکید کرد و گفت: «این رویکرد در سال جاری در دستور کار کمیته امداد قرار گرفته است، به طوری که مناطق روستایی، مرزی و شهرستان‌های زیر صد هزار نفر در اولویت ارائه خدمت مسکن قرار خواهند گرفت».

    32 درصد ایرانیان مستاجر هستند

    مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد، در ادامه با بیان آن که در سال ٩٥ از محل صدقات، زکات و خیرین 128 میلیارد تومان برای حوزه مسکن اعلام وصول شد که 31 درصد کل منابع کمیته امداد را شامل می‌شود، در خصوص مجموع برنامه‌های حوزه مسکن در سال 96 گفت: «بودجه سال ٩٦ حوزه مسکن کمیته امداد هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. این در حالی است که کل بودجه کمیته امداد در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان است».بازیان همچنین با اشاره به اینکه 44 هزار و احد مسکن در سال ٩٥ تعمیرات جزیی و کلی شدند، گفت: «برای هزینه‌کرد اعتبارات حوزه مسکن کمیته امداد 100 هزار خدمت عمرانی تعریف شده است که 10هزار پروژه نیمه‌تمام، 33 هزار واحد مسکن برای خرید و ساخت و 60 هزار مورد تعمیرات را شامل می‌شود.100 هزار خانوار مددجوی کمیته امداد که 16 درصد کل مددجویان را شامل می‌شوند نیاز مسکن‌شان در سال ٩٦ تامین خواهد شد. بودجه مسکن در سال جاری نسبت به سال قبل بیش از دو برابرافزایش یافته است».

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی