مدیران خودروعصر اعتبار

شناسایی ۸۳ محوطه و اثر تاریخی و پیش‌ازتاریخ در جهرم

عصر ساختمان- بررسی‌های باستان‌شناختی در بخش خفر شهرستان جهرم به شناسایی ۸۳ محوطه از دوره‌های پیش‌ازتاریخ، تاریخی و اسلامی انجامید.

شناسایی ۸۳ محوطه و اثر تاریخی و پیش‌ازتاریخ در جهرم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر ساختمان» به نقل از میزان، مجید منصوری رئیس هیئت بررسی باستان‌شناختی بخش خفر شهرستان جهرم،اظهار کرد:روش بررسی‌های باستان‌شناختی بخش خفر با جمع‌آوری تصاویر ماهواره‌ای، عکس هوایی، بررسی پیمایشی و اطلاعات بومی صورت گرفت.

    وی در ادامه به بیان جزئیات برخی از محوطه‌های شناسایی‌شده در این پروژه پرداخت و خاطرنشان ساخت که در این بررسی‌ها آثار ارزشمندی هم یافت شده است.

    رئیس هیئت بررسی باستان‌شناسی بخش خفر شهرستان جهرم محوطه‌های پیش‌ازتاریخی را شامل یک غار، یک پناهگاه سنگی، دو تپه و دو محوطه باز اعلام کرد و گفت:محوطه‌های دوران تاریخی شامل تپه‌ها، قلعه‌ها، چهارطاقی‌ها و آثار متفرقه می‌شود.

    وی افزود:تپه قره‌آغاج (هخامنشی، فراهخامنشی، ساسانی)، تپه طاغون (ساسانی و اوایل اسلامی)، تپه تادوان (فراهخامنشی و قرون میانه اسلامی)، تپه نخودزار (هخامنشی)، تپه شاه‌نشین (هخامنشی تا ساسانی)، تپه خندقی (هخامنشی و فراهخامنشی)، تل گچی (فراهخامنشی و ساسانی) و غیره نمونه‌هایی از تپه‌های دوران تاریخی شناسایی‌شده در این منطقه هستند.

    منصوری، قلعه قره‌آغاج (فراهخامنشی و ساسانی)، قلعه صمدی (ساسانی، قرون اولیه و میانی اسلامی)، قلعه کفه (ساسانی)، قلعه تادوان (ساسانی)، قلعه شاه‌صفی (ساسانی، قرون اولیه و میانی اسلام) و غیره را از قلعه‌های دوران تاریخی مورد شناسایی در این شهرستان دانست.

    این باستان‌شناس محوطه‌ها و آثار دوره اسلامی را شامل 9 گورستان، 7 تپه، 8 قلعه، 9 آسیاب،3 یورت عشایری، 5 آب‌راه، 3 محوطه، 5 حمام، 2 بند، 2 کاروانسرا، 1 بقعه و خانه‌های گبری اعلام کرد.

    منصوری، در این نشست، همچنین به بیان پیشینه مطالعات باستان‌شناسی این شهرستان پرداخت و افزود:آستین سال 1934، لوئی وندنبرگ سال 1961، سامنر سال 1961، کمال لطفی‌نسب سال 1393، هورشید و فاضل در این منطقه به بررسی‌های باستان‌شناسی پرداخته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی