مدیران خودروعصر اعتبار

مدیر طرح جامع مسکن اعلام کرد:

کمبود مسکن داریم

عصر ساختمان- مدیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر اینکه بیشترین آمار خانه‌های خالی از سکنه مربوط به واحدهای لوکس است و با یک قدم زدن در شمال شهر تهران واحدهای خالی از سکنه به راحتی قابل تشخیص است، گفت: قدرت خرید متقاضیان مسکن به گونه‌ای است که قیمت مسکن در سال جاری رشد چندانی نخواهد داشت.

کمبود مسکن داریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصرساختمان» به نقل از فارس, فردین یزدانی در پاسخ به این سوال که انبوه‌سازان می‌گویند وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه به دلیل تولید نیست بلکه به دلیل پایین بودن قدرت خرید است، گفت: اینکه انبوه‌سازان می‌گویند وجود 2.5 میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه ناشی از ضعف و کاهش قدرت خرید متقاضیان است بحثت درستی نیست چرا که بیشترین آمار مربوط به خانه‌های خالی از سکنه مربوط به واحدهای لوکس است.

    تولید مسکن برای کم درآمدها و اقشار متوسط پایین است

    وی با اشاره به اینکه شکاف درآمدی و طبقه‌بندی درآمدی در ایران بالا است و اقشاری که به راحتی بتوانند واحدهای لوکس را خریداری کنند کم هستند،گفت: قطعا اضافه تولید واحدهای مسکونی مربوط به واحدهای لوکس است و آمار تولید واحدهای مسکونی برای کم درآمدها و اقشار متوسط پایین است.

    یزدانی در پاسخ به این سوال که در طرح جامع مسکن که شما مسئول تدوین آن بودید پیش‌بینی تولید سالانه 900 هزار مسکن شده است. آیا این آمار خانه‌های خالی از سکنه به این معنی است که کشور فعلا نیازی به تولید مسکن ندارد؟ اظهار داشت: آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال گذشته که گزارش مقدماتی آن منتشر شده است پیش‌بینی‌های لازم انجام شده در طرح جامع مسکن را تایید می‌کند که کشور کمبود مسکن دارد.

    وی با تاکید بر اینکه کمبود مسکن مربوط به مسکن‌های مورد نیاز برای اقشار کم درآمد است، گفت: البته عدد درج شده در خصوص تولید سالانه 900 هزار واحد مسکونی به طور کامل مربوط به تولید نیست بلکه یک میزان از این عدد مربوط به واحدهای مسکونی نوسازی شده می‌شود.

    مدیر علمی طرح جامع مسکن اضافه کرد: پس کشور فعلا نیاز به تولید بیش از 900 هزار واحد مسکونی ندارد و به شرطی این عدد محقق خواهد شد که قدرت خرید متقاضیان بهتر شود.

    یزدانی خاطرنشان کرد: قدرت خرید متقاضیان طی 3 سال گذشته به دلیل رکود حاکم بر بازار و کنترل تورم بهتر شده است اما باید باز هم تقویت شود.

    وی گفت: به هر حال سرمایه زیادی صرف ساخت و ساز شده است در حالی که این سرمایه‌های کلان می‌توانست به سمت تولید و صنعت حرکت کند.

    قدرت خرید پایین است و افزایش قیمت محقق نخواهد شد

    یزدانی در پاسخ به این سوال که آیا رشد قیمت مسکن که این روزها برخی مشاوران املاک مطرح می‌کنند صحت دارد، گفت: قدرت خرید متقاضیان در آن حدی نیست که قیمت مسکن بخواهد افزایش یابد بنابراین در بدترین حالت قیمت مسکن بیش از 15 درصد رشد نخواهد کرد که البته این عدد هم قطعا محقق نخواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی