مدیران خودروعصر اعتبار

۳ حرکت ویژه دولت در بخش مسکن

عصر ساختمان- پایگاه اطلاع رسانی دولت با انتشار کارنامه دولت یازدهم در حوزه مسکن از افزایش ۸ برابری تسهیلات خرید مسکن و تمرکز بر تامین نیاز متقاضیان واقعی خبر داد.

۳ حرکت ویژه دولت در بخش مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از ایبِنا، در این گزارش آمده است: افزایش 8 برابری تسهیلات خرید مسکن، کاهش سود تسهیلات خرید خانه و ارائه تسهیلات ساخت مسکن تا سقف 100 میلیون تومان؛ از مهمترین اقدامات وزارت مسکن در مدت سه سال و نیم گذشته بوده که به اعتقاد کارشناسان اقتصاد مسکن توانسته این بازار را از رکود خارج و در دوره پیش رونق قرار دهد.

    در حال حاضر، گزارش های بانک مرکزی تاییدکننده این مسئله است. بر اساس آمار این بانک روند معاملات مسکن در تهران به عنوان شهر مرجع، در سه سال گذشته با افزایش روبرو بوده است. بر این اساس معاملات در تهران در بهمن 93، 94 و 95 به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.8، 5.6 و 6.5 درصد افزایش داشته است. کارشناسان مسکن مهمترین دلیل این مسئله را نتیجه افزایش سیاست های تحریک تقاضا از طریق افزایش قدرت تسهیلات عنوان می کنند.

    بازار مسکن به دلیل اتخاذ سیاست های غلط به خصوص در نیمه دوم دهه هشتاد با افزایش عرضه و کاهش تقاضا و به اصطلاح رکود روبرو شد. افزایش بی رویه صدور مجوزهای ساختمانی از سال 89 تا 91 از سویی و افزایش 500 درصدی و 5.5 برابری نرخ مسکن بنا به اعلام مرکز آمار در فاصله سال 1386 تا 1391 از سویی دیگر موجب شد تا قدرت خرید متقاضیان مسکن در سال های اخیر به شدت کاهش پیدا کند.

    ریشه رکود بازار مسکن

    بسیاری از کارشناسان اقتصاد مسکن، عمده ترین دلیل رکود بازار مسکن را به دلیل افزایش بی سابقه قیمت ها در فاصله سال های 86 تا 92 عنوان می کنند. قیمت مسکن در این سال ها بر اساس آمار افزایش 500 درصدی داشته و عمده ترین دلیل آن به افزایش حبابی قیمت ارز و در حوزه کلان نیز به ساخت مسکن مهر، افزایش درآمدهای نفتی و تحریم علیه ایران بر می گردد. به اعتقاد کارشناسان، مدیریت ناهمگون در توزیع منابع مالی حاصل از درآمدهای نفتی موجب سرایز شدن درآمدهای نفتی و ورود آن به بخش هایی مانند مسکن شد.

    آمار صدور پروانه ساختمانی تهران در سال‌های 89 تا 91 یعنی در سه سال 760 هزار واحد مسکونی بود که این رقم بزرگ به این مفهوم است که نباید در تهران خانوار بی‌مسکنی باشد. در حال حاضر، کل خانوارهای تهران 2.7 میلیون خانوار است یعنی در سال‌های 89 تا 91 برای بیش از یک چهارم خانوارهای تهران پروانه صادر شد و تعداد واحدهای مسکونی در تهران 3.9 میلیون است این در حالی است که هیچ کدام از این ساخت و سازها نتوانست در زندگی مردم تاثیر گذار باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو