مدیران خودروعصر اعتبار

آخرین وضعیت پروژه‌های هشتگرد;

هشتگرد کم کم در حال آبادانی

عصر ساختمان- با تکمیل ۱۰ هزار واحد مسکن مهر، راه افتادن قطار برقی، سرعت بخشیدن ۱۴ باب مدرسه و هفت باب مسجد می توان امیدوار بود که هشتگرد تا شش ماه آینده وضعیت مناسب تری به خود بگیرد.

هشتگرد کم کم در حال آبادانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از ایسنا، برای شهر جدید هشتگرد 55 هزار واحد مسکونی تعریف شده که 38 هزار واحد آن تکمیل شده، 10 هزار واحد باقی مانده و مابقی فاقد متقاضی است. برای تمام این واحدها فضاهای آموزشی و مراکز درمانی در حال آماده سازی است.

    همچنین پروژه قطار برقی، شبکه آب و فاضلاب، 14 باب مدرسه، هفت باب مسجد، هشت باب مجتمع تجاری و دو باب کلانتری در دست اجرا است که پیشرفت فیزیکی هریک از این موارد متفاوت است.

    شبکه آب و فاضلاب با وجود مشکلاتی که در نقاط مختلف این شهر وجود دارد کمابیش در حال انجام است. 14 باب مدرسه هم برای این شهر ساخته می‌شود که پیشرفت فیزکی 7 باب بالای 60 درصد و 7 باب دیگر بین 10 تا 40 درصد است. اما از بین هشت باب مجتمع تجاری چهار باب دارای پیشرفت 100 درصد و مابقی پیشرفتی بین 30 تا 59 درصد دارند. از بین هفت باب مسجد نیز یک باب تکمیل شده و مابقی در وضعیت صفر تا 84 درصد قرار دارند. دو باب کلانتری نیز برای این شهر در حال ساخت است که هردو دارای پیشرفت 29 درصد هستند.

    پروژه قطار حومه‌ای مهرشهر ـ هشتگرد نیز که گفته می‌شود بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد هم اکنون با معارض مواجه است و مدیرعامل شهرهای جدید وعده داده در صورت رفع مشکلات حقوقی مترو این شهر تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

    بنا به گفته نریمان، شهر جدید هشتگرد کشش حدود 50 هزار واحد مسکن مهر رانداشت، ولی دولت قبل تصمیم بر اجرای آن گرفت و عدم برنامه‌ریزی در ایجاد واحدهای مسکن مهر و فراهم نبودن زیرساخت ها مشکلاتی را بوجود آورد. با این حال 38 هزار واحد تاکنون افتتاح شده است.

    اما در روزهای اخیر که مسوولان شرکت عمران شهرهای جدید با استفاده از خطوط اعتباری دولتی برای امور زیربنایی و افزایش تسهیلات از 30 به 40 میلیون تومان پیگیر سرعت بخشیدن به پروژه‌های مسکن مهر هستند، ظاهرا پیمانکاران در هشتگرد نیز به مانند پردیس بنای ناسازگاری گذاشته و صحبت‌هایی مبنی بر عدم ساخت و ساز و تحویل مسکن مهر بیان می‌کنند که نریمان در این باره گفت: ضوابط و مقررات بر قراردادهای پیمانکاران حاکم است و انبوه سازان و پیمانکاران متعهد شدند و باید به موقع تحویل دهند. با توجه به تورم و نرخ ارزها قیمت‌های پایه را ترمیم کردیم و پیمانکاران متعهد شدند با ترمیم‌های صورت گرفته و با پرداخت‌هایی که انجام می‌دهیم پروژه در حال اتمام باشد. سود منطقی را برای پیمانکاران در نظر گرفته‌ایم و اگر مشکلی داشته باشند جلسات کارشناسی برگزار می‌کنیم.

    سه شهر جدید پردیس، پرند و هشتگرد  که با هدف هدایت سرریز جمعیت در اطراف کلان ‌شهر تهران ایجاد شدند با مشکلاتی همچون نبود خطوط ریلی مناسب، نبود شغل، نبود خدمات زیربنایی و روبنایی و کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی که آنها را بیش از آن‌که محل سکونت باشند به خوابگاه تبدیل کرده و استقبال از این شهرها آن‌طور که دلخواه مسوولان است انجام نمی‌شود.

    جدا افتادگی شهرهای جدید از شهرهای مادر، نقش این شهرها را در مناسبات اقتصادی اجتماعی کمرنگ کرده است. معضلات این شهرها با ایجاد مسکن مهر از سال 1386 که با افزایش افق جمعیتی همراه بود نه تنها کمتر نشد بلکه هجوم جمعیت مسکن مهر به این مناطق، چالشهای آن را نمایان‌تر کرد. مسیر پر پیچ و خم آبرسانی به پردیس، خط مترو هشتگرد و مترو پرند از جمله این نمونه ها است و هنوز هیچ‌یک از 17 شهر جدید کشور به خطوط مترو دسترسی ندارند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو