مدیران خودروعصر اعتبار

پل‌های تاریخی آذربایجان‌غربی از سیل اخیر آسیبی ندیدند

عصر ساختمان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت:با وجود بارش‌های چند روز اخیر، پل‌های تاریخی استان که در مسیر رودخانه‌ها و سیلاب‌ها قرار دارند، همچنان مستحکم هستند.

پل‌های تاریخی آذربایجان‌غربی از سیل اخیر آسیبی ندیدند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از میزان، جلیل جباری با اشاره به شرایط حاکم و افزایش حجم بارندگی و سیلاب‌های دو سال اخیر که باعث فرسایش و تخریب بخش‌هایی از پل تاریخی باراندوز شده است، اضافه کرد: «از آنجا که پیش‌بینی می‌کردیم به‌لحاظ بروز شرایط جوی نامساعد، خطراتی متوجه این پل تاریخی شود، طرح جامع مطالعه آسیب‌شناسی و مرمت آن در سال 95 از طرف این اداره‌کل آماده شد و در پی آن مرمت اثر با تأکید بر تحکیم پی و بستر پل آغاز شد.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی استان در رابطه با اقدامات انجام‌گرفته برای این پل تاریخی افزود: «با تخصیص اعتبار مالی لازم، فاز اول عملیات مرمت که شامل اصلاح جاده دسترسی به پل، آماده‌سازی بستر خاک‌برداری شده و استحکام‌بخشی و پی‌سازی با ضریب اطمینان بالا آن با سنگ لاشه و ملات باتارد و ایجاد کف نهایی بستر بود، به انجام رسید.»

    وی ادامه داد:عملیات استحکام‌بخشی و مرمت این پل که از ابتدای سال 96 آغاز شده بود و فاز بعدی عملیات مرمت شامل، اجرای سازه پایه‌های سنگی پل، اجرای طاق‌ها و چشمه‌ها، بسترسازی و کف‌سازی عرشه پل با مصالح تاریخی و همگون در دستور کار قرار دارد. این اداره‌کل از هیچ‌گونه تلاشی برای مرمت و حفاظت و احیای این پل تاریخی فروگذار نخواهد بود.

    جباری در مورد اقدامات صورت‌گرفته برای مرمت پل‌های تاریخی پنج‌چشمه و قلعه‌جوق ماکو گفت: طرح مرمت و بازسازی این پل‌ها با همکاری سازمان منطقه آزاد ماکو در سال 95 اجرا شد که در آن طاق‌ها و بدنه هر دو پل مورد مرمت قرار گرفت و پس از آن چند صد تن آوار و نخاله که در پیرامون آثار انباشته شده بود، پاک‌سازی شد و عملیات بازسازی پل‌ها با مشارکت سازمان منطقه آزاد ماکو کماکان ادامه دارد.

    وی به پل تاریخی میرزا رسول میاندوآب نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیت در معرض خطر بودن پل، طرح مطالعه و استحکام‌بخشی آن در شورای فنی اداره‌کل مطرح و به تصویب رسید که در عملیات اجرایی آن به‌منظور استحکام‌بخشی حدود سیصد تن شفته آهک به زیر پایه‌ها و بستر پل تزریق شده است.

    مدیرکل میراث‌فرهنگی استان به اقدامات ترمیمی پل تاریخی ممیند نقده نیز اشاره کرد و گفت: طرح مرمت و استحکام‌بخشی این پل و اجرای بستر سنگی، با پیشرفت هشتاد درصدی به انجام رسید و ادامه پروژه که شامل نماسازی بستر و اجرای سنگ فرش نهایی است در سال جاری پی گیری خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار