مدیران خودروعصر اعتبار

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی

عصر ساختمان- مرکز آمار ایران گزارش قیمت ۱۷ گروه از مصالح ساختمانی در نیمه اول سال ۹۵ در شهر تهران را منتشر کرد.

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصرساختمان»  به نقل از دنیای اقتصاد، براساس نتایج آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در نیمه اول سال 95، در سه گروه «خاک»، «مصالح سنگی بتن و بنایی» و «سنگ‌های ریشه‌دار» شاهد نوسان متوسط قیمت‌ها گاه به صورت افزایشی و گاه به صورت کاهشی نسبت به شش‌ماه دوم سال 94 هستیم. متوسط قیمت هر کیلوگرم تیرآهن که جزو آن دسته از مصالح ساختمانی است که در مراحل اولیه ساخت‌وساز کاربرد زیادی دارد، بین 1500 تا 2300 تومان بوده که نسبت به نیمه دوم سال 94 حدود 10 تا 20 درصد در اقلام مختلف افزایش یافته است اما این قیمت‌ها در مقایسه با نیمه اول سال 94 عمدتا کاهشی بوده و به‌طور میانگین حدود 5‌درصد کاهش یافته است. از این آمار می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد که در نیمه نخست سال 95 کلیدزدن پروژه‌های جدید از سوی سازندگان قدری بیشتر شده و احتمالا همین موضوع روی قیمت تیرآهن نیز اثر گذاشته است.

    همچنین در نیمه نخست سال 95 میانگین قیمت هر قالب آجر بین 150 تا 200 تومان بوده است که نسبت به شش ماهه قبل از آن حدود سه درصد و نسبت به شش ماهه مشابه سال 94 حدود 5‌درصد کاهش یافته است. متوسط قیمت بلوک سیمانی نیز نسبت به هر دو دوره شش‌ماهه سال 94 کاهش یافته به نحوی که قیمت این اقلام بین 10 تا 20 درصد نسبت به شش ماهه دوم 94 و بین 8 تا 32 درصد نسبت به نیمه اول 94 تنزل یافته است.

    در مقابل، برخی از مصالح ساختمانی که در مرحله نازک‌کاری و تکمیل بنا کاربرد بیشتری دارد نیز دچار نوسان قیمتی بوده است. به‌عنوان مثال کمترین و بیشترین قیمت موزاییک در نیمه اول سال 95 در تهران به طور متوسط 6500 تا 13500 تومان بوده است که این میزان نسبت به شش ماهه قبل از آن بین 5 تا 14 درصد افزایش یافته اما نسبت به نیمه نخست سال 94 با حدود 4 درصد کاهش قیمت مواجه بوده است. این آمار می‌تواند نشان‌دهنده افزایش مصرف این گروه از مصالح ساختمانی باشد که بازتابی از تکمیل ساخت‌وسازهای در دست اجرا در نیمه نخست پارسال همزمان با جدی‌تر شدن دوره پیش‌رونق است.

    در عین حال نوسان قیمت برخی دیگر از مصالح که در مرحله نازک‌کاری استفاده می‌شود، متفاوت بوده است. به عنوان مثال میانگین قیمت هر مترمکعب قطعات پیش‌ساخته چوب نسبت به هر یک از دو دوره شش ماهه اول و دوم سال 94 با کاهش حدود 15 درصد روبه‌رو شده است. همچنین میانگین قیمت کفپوش‌های پلاستیکی که مترمربعی 20 هزار تا 28 هزار تومان است نیز با رشد منفی 3‌درصدی نسبت به نیمه دوم سال 94 و منفی 4 درصدی نسبت به نیمه نخست سال 94 روبه‌رو شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی