مدیران خودروعصر اعتبار

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

ورود بانک‌ها در بخش املاک و مستغلات خلاف مقررات است

عصر ساختمان- رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بر غیرقانونی بودن سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بخش مسکن تاکید کرد و افزود: بانک‌ها مخالفتی با سیاست‌های اقتصادی دولت به ویژه در بخش مسکن ندارند.

ورود بانک‌ها در بخش املاک و مستغلات خلاف مقررات است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی گفت: ورود بانک‌ها در بخش املاک و مستغلات خلاف مقررات و ممنوع است.

    نماینده مردم کرمان در مجلس در عین حال مصادره املاک و اسناد ملکی تسهیلات گیرندگان توسط بانک‌ها را اقدامی قانونی دانست و اظهار کرد: اگرچه قانونگذار اجازه ورود و سرمایه‌گذاری بانک‌ها به بخش مسکن را غیرقانونی می‌داند اما در عین حال وقتی مالک زمین یا ملکی روی دارایی خود  از بانک تسهیلات می‌گیرد و نمی‌تواند اقساط و کارمزد بانک را بپردازد، بانک اجازه دارد زمین یا ملک را که به عنوان وثیقه تا زمان تسویه حساب نزد بانک امانت است به عنوان مطالبه خود، مصادره یا تملیک کند.

    وی وضعیت اقتصادی جامعه را اصلی‌ترین علت ضعف در بازپرداخت تسهیلات بانکی و افزایش مصادره املاک توسط بانک‌ها دانست و افزود: تا جایی که اطلاع دارم نظام بانکی خواستار خروج  بخش مسکن از رکود و بازگشت رونق به این بخش مهم اقتصادی است چرا که هزاران میلیارد تومان سرمایه دپو شده آنها در این بخش، آزاد شده و قدرت مالی به این نظام بازگشته و سودآوری بانک‌ها از محل گردش مالی، به روال قبل از رکود اقتصادی باز خواهد گشت.

    به گفته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، نظام بانکی به دلیل افزایش املاک و مستغلات مصادره شده خود به عنوان بزرگ ملاک کشور از ظرفیت خوبی برای حمایت از سیاست‌های کنترلی دولت برای ساماندهی مسکن برخوردار است. معتقدم به دلیل ذی‌نفع بودن نظام بانکی از رونق اقتصادی به ویژه در بخش مسکن و مستغلات، این نظام مخالفتی با سیاست‌های اقتصادی دولت به ویژه در بخش مسکن ندارند.

    پورابراهیمی ادامه داد: رونق بازار زمین و مسکن موجب تبدیل املاک و مستغلات نظام بانکی به وجه نقد شده و نقدینگی آنها افزایش می‌یابد بنابراین به نفع بانک‌هاست که بخش مسکن رونق یابد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی