مدیران خودروعصر اعتبار

آخوندی:

۴۸ هزار واحد مسکن مهر مشکل دادگاهی دارد

عصر ساختمان- وزیر راه و شهرسازی گفت: فقط ۱۳۰ هزار واحد مسکن مهر باقی‌مانده است که ساخت اکثر آنها بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۴۸ هزار واحد مسکن مهر مشکل دادگاهی دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از مهر، عباس آخوندی در حاشیه گردهمایی گرامیداشت بیست و هشتمین سالگرد تأسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران در خصوص نقش بنیاد مسکن در کشور گفت: این بنیاد اولین نهادی است که به دستور امام (ره) و با هدف سازندگی تأسیس شد و نقش آن در خانه‌سازی در روستاها و توسعه روستایی و بهسازی واحدهای مسکن در روستاها بسیار گسترده است.

    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مدل فعالیت بنیاد مسکن در روستاها مورد تائید است، افزود: در پایان سال 95 در هیأت دولت طرح مسکن اجتماعی به تصویب رسید و نظر من این بود که برای اجرای این طرح به فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل حساب 100 امام برگردیم. بر اساس این طرح، بنیاد مسکن محور تولید مسکن اجتماعی برای گروه‌های کم‌درآمد قرار گرفته و سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند کمیته امداد و بهزیستی فعالیت‌های خود در بخش مسکن را ذیل بنیاد مسکن انجام می‌دهند.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : سیاست دیگر ما این است که ساخت و ساز توسط بخش خصوصی انجام شده و دولت از ساخت مسکن خارج شود. حتی برای گروه‌های کم درآمد هم سازمان‌های اجتماعی ورود کنند نه دولت.

    آخوندی، سیاست دیگر وزارت راه و شهرسازی را توانمند کردن مخاطب اصلی بخش مسکن شامل زوج‌های جوان و خانه‌ اولی‌ها، ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینان دانست و تصریح کرد: یکی دیگر از کارهایی که در پی انجام آن هستیم، افزایش تسهیلات خرید یا ساخت مسکن از طریق پس‌انداز است که قدرت خرید خانوار را تا هفت برابر افزایش می‌دهد.

    وی کمترین نرخ سود تسهیلات را در بخش مسکن و از سوی بانک مسکن ذکر و عنوان کرد: برای اجرای طرح افزایش قدرت خرید مردم به ساکنان بافت‌های فرسوده یا حاشیه‌ای تسهیلات با سود هشت درصد و ساکنان سایر بافت‌ها، تسهیلات با نرخ سود 9.5 درصد پرداخت می‌کنیم که در نوع خود، کمترین نرخ سود تسهیلات است. همچنین سال گذشته 155 هزار فقره حساب پس‌انداز در بانک مسکن برای دریافت تسهیلات داشتیم؛ این کار مسکن را از سوداگری خارج کرده و به سمت تقاضای واقعی خرید سوق می‌دهد. من از سال 73 تا 85 وزیر مسکن و شهرسازی بودم که در این سال‌ها بیش از 3.5 میلیون نفر حساب پس‌انداز مسکن افتتاح کردند اما به دلیل مداخله دولت قبل در ساخت و ساز، سیاست خانه‌دار شدن مردم از طریق پس‌انداز شکست خورد.

    وزیر راه و شهرسازی، مشکل دیگر کلانشهرها را وجود تعداد زیاد خانه‌های خالی دانست و گفت: سال 85، 630 هزار واحد، سال 90، یک میلیون و 600 هزار واحد و سال 95، دو میلیون و 580 هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شده که ضد سیاست اقتصاد مقاومتی، مورد تائید مقام معظم رهبری است و در دولت گذشته بیش از 250 میلیارد دلار از اتلاف منابع ملی به صورت خانه‌های خالی به وجود آمد؛ این در حالی است که ارزش کل شرکت‌های بورسی 110 میلیارد دلار است؛ یعنی 2.5 برابر ارزش بورس کشور کشور خانه خالی داریم.

    آخوندی در خصوص رونق بازار مسکن نیز خاطرنشان کرد: آمار نشان می‌دهد سیاستی که ما در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌ایم نه تنها تورم در بخش مسکن ایجاد کرده، بلکه حتی از میانگین تورم کشوری نیز پایین‌تر است که نشان‌دهنده رونق بخش مسکن به صورت غیرسوداگرانه است. بانک مسکن نیز به 133 هزار واحد مسکونی تسهیلات خرید اعطا کرده که نسبت به سال 94، 47 درصد رشد داشته، در بخش تسهیلات ساخت نیز در سال 95 نسبت به سال قبل از آن 73 درصد رشد داشته‌ایم.

    وی در پایان در خصوص مسکن مهر با بیان اینکه تابحال یک میلیون و 900 هزار واحد مسکن مهر تمام شده، گفت: واحدهای باقی‌مانده یا متقاضی ندارند یا واحدهایی هستند که گرفتار مشکلات دادگاهی هستند، چرا که برای حدود 48 هزار واحد مسکن مهر، زمین مناسب تملک نشده و با شکایت مالکان زمین‌ها مواجه شده‌ایم؛ بنابراین تنها 130 هزار واحد باقی می‌ماند که پیشرفت آنها بالای 80درصد است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی