مدیران خودروعصر اعتبار

تقی پور:

۴۰ درصد تعهدات حادثه دیدگان پلاسکو محقق شده است

عصر ساختمان- سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: ۴۰ درصد وعده ها برای جبران خسارت به کسبه و حادثه دیدگان پلاسکو محقق شده است.

۴۰ درصد تعهدات حادثه دیدگان پلاسکو محقق شده است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین گزارش حادثه ساختمان پلاسکو اظهار داشت: گزارش های فنی و کارشناسی کمیته فنی و حقوقی که شورا برای بررسی حادثه پلاسکو تعیین کرده بود، آماده شده و روز گذشته به علت اینکه کل اعضا آن را ندیده بودند تنها گزارش کمیته رفاهی و رسیدگی به آسیب دیدگان مورد بررسی اعضا قرار گرفت و بررسی بخش دوم به جلسه هفته آینده شورا موکول شد.

    وی در خصوص میزان اجرایی شدن وعده هایی که به آسیب دیدگان حادثه پلاسکو داده شده بود، گفت: قول هایی از طرف دولت، مالک و بنیاد مستضعفان داده شد و براساس گزارش ها 200 واحد کسبه در محل تعیین شده ساکن شده اند و جابجایی برخی هم قبل از سال جدید شروع شد، در جمع بندی کلی بخشی از تعهدات انجام شده و برخی در پیچ و خم بروکراتیک گیر کرده است و دولت و سایر نهادها باید به وعده های خود عمل کنند.

    تقی پور اضافه کرد: تعهدات نه کم انجام شده و نه کافی بوده، به همین دلیل می توان گفت چیزی در حدود 40 درصد تعهدات به مرحله اجرا رسیده و باقی آن ها نیز انجام خواهد شد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به وظایف تعیین شده وزارت راه و شهرسازی در ماده 22 مقررات ساختمان، ادامه داد: براساس ماده 22 مقررات ساختمان وزارت شهرسازی مکلف شده تا آیین نامه مربوط نحوه تعیین بازرس و وظایف آن را برای نظارت ساختمان ها در زمان بهره برداری مشخص کند و با توجه به اینکه تمرکز مدیریت شهری و شهرداری در زمان ساخت است.

    وی اضافه کرد: شهرداری صدور پروانه ساخت، نظارت بر ساخت و عدم بروز تخلف در زمان ساخت را انجام می دهد و ماموران شهرداری در زمان بهره برداری برای نظارت باید حکم قضایی داشته باشند.

    تقی پور در همین راستا با اشاره به اختیارات وزارت کار مبنی بر برخورد با واحدهای متخلف در مصوبه ای که سال گذشته دولت به تصویب رساند، گفت: بر همین اساس وزارت کار می تواند نسبت به پلمپ کارگاه های متخلف وارد شود و موارد ایمنی و غیراستاندارد را تذکر دهد.

    سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: نکته ای که به نظر من در این گزارش کمرنگ دیده شده و تنها با عنوان «غفلت تاریخی وزارت راه و شهرسازی» از اجرای ماده 22 مقررات ساختمان آورده شده مورد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی در ادامه با بیان اینکه فرماندهی عملیات آتش نشانی قابل قبول بوده است، تصریح کرد: در خصوص بحث فنی عملیات آتش نشانی که صورت گرفته نکات مثبتی وجود دارد به ویژه در مورد آتش نشانانی که با ایثار ایستادند تا جان مردم را نجات دهند، اگر چه اقدامی عاطفی بود اما نهایتا از آن ها تقدیر شد. بر اساس گزارشی که شورا تهیه کرده سازمان آتش نشانی با تمام امکانات، توان فنی و مدیرتی خود برای مهار این حادثه وارد شده و تصمیمات گرفته شده فرمانده عملیات درست بوده است.

    تقی پور تصمیم گیری در شرایط بحران را بسیار پیچیده دانست و تاکید کرد: بحران، شرایطی عادی نیست که بتوان تصمیمات را با استاندارد گرفت و فرماندهی یعنی تصمیمات لحظه ای و بررسی کارشناسی در خصوص امکانات شهرداری نشان می دهد که تصمیمات تا چه حد درست بوده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی