مدیران خودروعصر اعتبار

"هتل ۵ ستاره چرخ‌دار" با مسافرانی تازه در ایران

عصر ساختمان- «عقاب طلایی» این‌بار با تغییر مسیر حرکت‌اش، از مرز سرخس وارد ایران شد و تا جنوب‌غرب کشور پیش خواهد رفت، قطار لوکس گردشگری که با وجود سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه سفر اتباع ایرانی و شش کشور مسلمان دیگر، میزبان گردشگرانی از ایالت متحده آمریکا نیز است.

"هتل ۵ ستاره چرخ‌دار" با مسافرانی تازه در ایران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا،  قطار گردشگری عقاب طلایی که به هتل 5 ستاره چرخ‌دار شهره است، از حدود سه سال پیش ایران را وارد سفرنامه هایش کرده و با تعریف مسیر ویژه ی "جواهران پارسی"، این کشور را به باشگاه مقاصد قطارهای 5 ستاره وارد کرد.

    هزینه سفر به ایران با این قطار که دارای واگن‌های مجلل و معمولی با طراحی دهه 50 میلادی است و کوپه‌های لوکس آن به حمام و سرویس‌ بهداشتی خصوصی مجهز است و در تمام مسیر یک آشپز بین‌المللی مهمانان را همراهی می‌کند و برخی مسافران نیز پیش‌خدمت‌هایی اختصاصی دارند، بین 9 تا 15 هزار دلار است.

    اولین‌بار سفر این قطار از دانوب مجارستان آغاز شد که با پیشروی در مسیر رومانی، بلغارستان و ترکیه در نهایت وارد ایران شد و 15 روز را در این کشور با مسافرانی از ملیت‌های اروپایی آمریکایی، آسیایی و استرالیایی سپری کرد.

    اوایل سال گذشته تنش‌های داخلی ترکیه تغییر وضعیتی را در برنامه سفر این قطار ایجاد کرد. عقاب طلایی یک‌بار خالی از ترکیه وارد ایران شد و در اواسط سال پیش هم مرز ورودی را از شمال غرب (رازی) به شمال شرق (سرخس) تغییر داد و به خاطر وضعیت ریل‌ها، مسیر را به ناچار با قطاری ایرانی (نورالرضا) ادامه داد.

    ابراهیم پورفرج ـ مجری سفرنامه های این قطار در ایران ـ  می‌گوید: مسیر قطار از اواسط سال پیش تغییر کرد، اگر قبلا از مجارستان راهِ ایران را پیش می گرفت، حالا از روسیه راهی کشورمان می‌شود و همچنان با استقبال زیادی روبرو است.

    عقاب طلایی در دور جدید سفرهایش از روسیه، قزاقستان، ازبکستان و ترکمستان گذر می‌کند و از مرز سرخس وارد ایران می‌شود. در اولین سفر بهاره‌اش که جمعه گذشته (18 فروردین ماه) به پایان رسید، 74 مسافر با ملیت‌های آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، استرالیایی، هلندی، روسی، فرانسوی، بلژیکی، هنگ کنگی، ایرلندی و لهستانی داشت که 27 مسافر آن همچنان در ایران مانده‌اند تا با 25 مسافر جدید مسیر دیگری را ادامه دهند.

    این قطار در سفر اول از شهرهای مشهد، کرمان، یزد، اصفهان و شیراز گذر کرده و در تهران متوقف شده و در سفر دوم که از تهران آغاز شده، شهرهای مشهد، کرمان، یزد، اصفهان، شیراز، کاشان، درود، شوش، سمنان، فیروزکوه (پل ورسک) و تهران را طی می کند و مسافران آن هوایی ایران را ترک خواهند کرد و قطار خالی از مرز ترکمنستان خارج می‌شود.

    سوت عقاب طلایی در سه سال گذشته با وجود ناامنی‌های منطقه و ناهمخوانی و نامتناسب بودن ریل‌ها و زیرساخت راه‌آهن هیچ‌گاه قطع نشده و این مدت هر سال بین دو تا چهار سفر داشته و به گفته پورفرج، «یکی از تورهای محبوب اروپایی‌ها و آمریکایی‌های مشتاق سفر به ایران به شمار می‌آید. حتی همین حالا که آمریکا سعی در تحدید سفر اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایرانی ها دارد، همچنان با اقبال آمریکایی مواجه است، به طوری که در سفر اول این قطار، هفت تبعه آمریکایی و در مسیر دوم شش تن دیگر همراه سایر مسافران هستند.

    مجری این تور ریلی در ایران می‌گوید: با وجود مشقت‌هایی که این قطار هنگام گذر از مرز ترکمستان دارد، اما تلاش می شود قطار بدون مساله وارد کشور شود.

    عقاب طلایی در اولین سفر بهاره همراه با 100 مسافر 18 روز در ایران است.

    به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن، «از سه سال گذشته تاکنون، 13 قطار گردشگری بین‌المللی با امنیت و ایمنی کامل در داخل کشور تردد کرده‌اند» که به جز عقاب طلایی، قطار "هزار و یک شب" از ترکیه نیز چندین سفر به ایران داشته و در یک سال گذشته نیز اقداماتی برای اختصاص برخی مسیرها در شمال و جنوب غرب به قطارهای گردشگری انجام شده است.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی