مدیران خودروعصر اعتبار

جزئیات پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان خراسان رضوی

عصر ساختمان- معاون بنیاد مسکن گفت: ۲۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۵ درصد و هم‌چنین با توجه به میزان خسارت وارده تا ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان خراسان رضوی پرداخت می‌شود.

جزئیات پرداخت تسهیلات به زلزله‌زدگان خراسان رضوی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، عزیزالله مهدیان  اظهار کرد: ساکنان خانه‌هایی که در زلزله خراسان رضوی کاملا تخریب شده‌اند هم‌اکنون در چادر زندگی می‌کنند. تلاش این است که ابتدا نوسازی این خانه‌ها را شروع کنیم و انشاءالله تا پایان مهرماه سال جاری این خانه‌ها را کاملا نوسازی خواهیم کرد. وام در نظر گرفته شده برای این واحدها 20 میلیون تومان با کارمزد 5 درصد است. هم‌چنین برای خانواده‌هایی که خانه‌هایشان تخریب شده ولی به طور کامل نریخته 5 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کنیم. کسانی هم که لوازم منزلشان زیر آوار رفته 2 میلیون تومان اضافه دریافت می‌کنند.

    وی افزود: به صاحبان خانه‌هایی که آسیب جزئی دیده‌اند توصیه می‌کنیم آنها هم برای نوسازی به تدریج از این موقعیت استفاده کنند ولی اولویت اول نیستند. می‌توانند در پروسه زمانی طولانی‌تر طی دو سال با استفاده از تسهیلات، خانه‌های خود را بازسازی کنند. برای واحدهای تعمیری فعلا تسهیلاتی نداریم؛ زیرا دولت باید آن را مصوب کند  که در آن صورت برای این واحدها هم تسهیلات تعمیری تا سقف 10 میلیون تومان به اضافه 2 میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌کنیم.

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: حدود 1000 خانه دچار تخریب صد در صد شده ولی منازلی هم که تخریب‌های جزئی دیده‌اند قابل مرمت نیستند؛ زیرا اغلب خانه‌ها خشت و گلی هستند که به خودی خود خطرناک هستند و در شرایط فعلی قابل بازسازی نیستند. به همین دلیل همه خانه‌ها که دچار خسارت از 10تا 100 درصد شده‌أاند باید تخریب و نوسازی شوند.

    مهدیان، اولویت پرداخت تسهیلات 20 میلیون تومان و کمک بلاعوض 5 و 7 میلیون تومان را برای حدود 1000 خانه‌ای دانست که دچار تخریب صد در صد شده‌اند.

    به گفته وی زلزله خراسان رضوی در منطقه‌ای تقریبا محروم و روستاهایی که به خاطر مشکلات اقتصادی از تسهیلات مسکن روستایی کمتر استفاده کرده‌اند اتفاق افتاد. خوشبختانه تلفات چندانی نداشت ولی خسارت در بخش مسکن بوده است.

    معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: در این زلزله خانه‌های فرسوده‌ای وجود داشته که ممکن است تخریب نشده باشند ولی به دلیل فرسودگی قابل مرمت نیستند و باید حتما تخریب و نوسازی شوند؛ زیرا خانه‌ها آن‌قدر فرسوده هستند که با یک تکان کوچک دیگر ممکن است به کلی فرو بریزند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی