مدیران خودروعصر اعتبار

استقرارگاه ایلخانی‌های روستایی‌نشین در همدان کشف شد

عصر ساختمان- کاوش‌های باستان‌شناسی در تپه قلعه «جوق قلیچ باغی» استقرارگاهی از دوره ایلخانی را آشکار کرد که با توجه به مصالح سنگ و خشت به کار رفته در آن مربوط به مردم عادی و نشانگر یک جامعه روستایی است .

استقرارگاه ایلخانی‌های روستایی‌نشین در همدان کشف شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، علی اصغر رمضان‌زاده سرپرست هیأت کاوش و گمانه‌زنی تپه «قلیچ باغی»با اعلام این خبر گفت: تپه قلعه جوق قلیچ باغی با مساحتی در حدود یک و نیم هکتار و بیشینه ارتفاعی در حدود 15 متر در 60 کیلومتری شمال غرب همدان و دو و نیم کیلومتری جنوب غرب غار علیصدر قرار دارد.

    وی هدف عمده عملیات باستان‌شناختی در فصل اول کاوش در این تپه را تعیین عرصه و حریم و در ادامه شناسایی توالی لایه‌های باستانی آن اعلام کرد .

    او با اشاره به وضعیت آب و هوایی این منطقه در بهمن و اسفند که روند کار را با مشکلات بسیاری مواجه کرد، افزود: پیش از شروع کاوش به منظور لایه‌نگاری، بررسی بسیار دقیقی از تپه صورت گرفت و داده‌های سفالی به صورت تصادفی برای شناخت گاهنگاری جمع آوری شد .

    این باستان‌شناس با بیان این‌که بر اساس مجموعه یاد شده، احتمالا لایه‌های تپه در حد فاصل دوره مفرغ قدیم تا دوره ایلخانی شکل گرفته‌اند، بیان کرد: از آن جا که یکی از اصلی‌ترین اهداف کاوش شناخت دقیقی از توالی دوره‌های مختلف اسلامی و شناخت سفال این دوره‌ها بود، کاوش در لایه‌های بالایی تپه با دقت صورت گرفت که حاصل آن شناسایی یک استقرارگاه دوره ایلخانی بود.

    رمضان‌زاده با بیان اینکه این استقرارگاه مربوط به مردم عادی و با مصالح سنگ و خشت بر پا شده بوده، بیان کرد: مجموعه داده‌های کاوش نشانگر یک جامعه روستایی و شامل سفال‌های قرون میانی اسلامی، دستاس‌ها و قطعات فراوان استخوان است.

    سرپرست هیأت باستان شناسی در ادامه با تاکید بر این‌که عملیات کاوش در این فصل با رسیدن به کف فضاهای دوره ایلخانی پایان گرفت، معماری کشف شده را شامل چندین فضا دانست که دارای معماری سطح پایین بوده و به صورت ترکیبی از مصالح خشت و سنگ برای ساخت آن استفاده شده است.

    وی با اشاره به این‌ه برخی از ساختارهای خشتی اندودی نازک از گچ بر خود دارند که این اندود در بخش های باقیمانده از کف‌ها نیز مشاهده می‌شود، افزود: تنورها، دستاس ها، خاکسترها و وفور ظروف آشپزخانه‌ای به خوبی بر استفاده مسکونی از فضاها گواهی می‌دهد.

    وی همچنین به از بین رفتن بخش هایی از کف و سطوح استقراری این دوره در اثر کاوش های غیرمجاز اشاره کرد و افزود: در این بخش ها می‌توان آثاری از یک معماری به نسبت مستحکم و منظم سنگی متعلق به دوره‌های قدیمی‌تر را مشاهده کرد.

    براساس این گزارش، کاوش و گمانه زنی تپه قلعه جوق قلیچ باغی همدان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام گرفت.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار