مدیران خودروعصر اعتبار

ساخت و ساز مجتمع تجاری در کنار گنبد کبود مراغه متوقف شد

عصر ساختمان- اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی خواستار بازنگری در کل طرح مجتمع ساخته شده در جنب گنبد کبود مراغه هستند.

ساخت و ساز مجتمع تجاری در کنار گنبد کبود مراغه متوقف شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران، گنبد کبود یا آرامگاه مادر هلاکوخان گنبدی با ده پهلو بوده که تزئینات به کار رفته در آن در مقایسه با سایر بناهای دوره سلجوقیان و ایلخانان مغول کم‌نظیر است. این بنا در 15 دی ماه سال 1310 به ثبت ملی رسیده و اهمیت خاصی از نظر فعالان و دوستداران میراث فرهنگی دارد.

    بنا بر این گزارش، از اواخر دهه 80 با توافق شرکت توسعه مراغه و سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پروژه‌ای با سه فاز پیش‌بینی شده در جنب این گنبد در حال ساخت است که تا به امروز دو فاز آن به اتمام رسیده اما همزمان با آغاز ساخت فاز سوم این مجتمع، اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی اعتراض کردند و این امر باعث شد که توجه مسئولان میراث فرهنگی بیش از پیش به نحوه ساخت آن جلب شود.

    شایان ذکر است؛ اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی خواستار بازنگری در کل طرح مجتمع ساخته شده در جنب گنبد کبود مراغه هستند.

    ما نیز به همین بهانه پای حرف یکی از اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی نشستیم تا از کم و کیف وضعیت فعلی گنبد کبود و نگرانی‌های آنها نسبت به وضعیت این روزهای آن جویا شویم.

    سیامک جاوید، عضو انجمن دوستداران میراث فرهنگی گفت: درخواست ما این است که مجتمع تجاری ساخته شده در جنب گنبد کبود به محوطه بنای این گنبد باز نشود و رواقی دور بنا ایجاد شود.

    وی افزود: هم‌اکنون تیم کارشناسی سمن‌های دوستدار میراث فرهنگی خواستار برگزاری جلسه مشترکی با مدیران میراث فرهنگی هستند و جلسه‌ای نیز تشکیل شده که نتیجه آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

    همچنین؛ مرتضی آبدار، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی با توجه به هر آنچه که از اواخر دهه 80 تا به امروز در کنار گنبد کبود رخ داده به ما گفت: پروژه مجتمع تجاری که در حال ساخت در کنار گنبد کبود است، پس از اعتراض انجمن دوستداران میراث فرهنگی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی و با حکم دادستان متوقف شد.

    وی ادامه داد: در جلسه‌ای که برای رسیدگی به وضعیت گنبد کبود برگزار شد، توافقی با 11 بند شکل گرفت که بنا بر آن پروژه مجتمع تجاری تا رفع موارد خلاف مجوزهای داده شده متوقف خواهد بود، هم‌اکنون نیز کار خوابیده و ادامه آن با نظارت سازمان میراث فرهنگی ساخته می‌شود.

    مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: البته اگرچه اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی خواستار بازنگری کل طرح مجتمع تجاری در حال ساخت در کنار گنبد کبود هستند اما به نظر می‌رسد که با توجه به عملیاتی شدن 65 درصد از توافق میان شرکت توسعه مراغه و سازمان مرکزی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امکان بازنگری کل طرح وجود ندارد. ما در حال حاضر باید سرمایه‌گذاران شرکت توسعه مراغه را مجاب کنیم که مطابق طرح تصویب شده عمل کنند البته تآکید کرده‌ایم که حریم‌های مدور را رعایت کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو