مدیران خودروعصر اعتبار

در نشست خبری حادثه پلاسکو بررسی شد:

عوامل و مقصران حادثه پلاسکو

عصر ساختمان- در نشست خبری حادثه ملی پلاسکو که به دستور ریاست جمهوری در ۶ کمیته تخصصی شکل گرفت، امروز ۱۹ فروردین در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

عوامل و مقصران حادثه پلاسکو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان»، هیئت بررسی حادثه ملی پلاسکو که در 6 کمیته تخصصی مهندسی آتش، فنی و سازه، مدیریت بحران، حقوقی ، اجتماعی و رسانه مباحث مرتبط به اتفاق ناگوار پلاسکو را بررسی کردند. اعضای این کمیته عبارتند ازعلی اکبرآقا کوچک، سعید بختیاری، فرج الله رجبی ، شاپور طاعونی، محمد فاضلی، سید باقر مرتضوی وسید رسول میر قادری که هر کدام درمباحث مرتبط به ایراد سخنرانی پرداختند.
    فقر فرهنگی در حوزه ایمنی در کشور وجود دارد
    محمد تقی احمدی به عنوان رییس هیئت مدیره درابتدا یک نارسایی انباشته شده در طول تاریخ کشوررا مقصراصلی این حادثه عنوان کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما فقر فرهنگی در حوزه ایمن سازی وجود دارد که باید برای جبران کمبود اطلاعات فرهنگ سازی را از مدارس شروع کنیم.
    بختیاری درادامه برنامه اشکالاتی که درطراحی پله های ساختمان وجود داشت را عامل مهمی برای گسترش آتش درطبقات دیگر دانست و گفت: برای ساختمان های بلند مرتبه قوانینی وجود دارد که قدمت این ساختمان باعث شده بود این نکات رعات نشود. یکی از مهمترین این نکات وجود درب برای راه پله ها است که باعث می شود زبانه های آتش در راه پله ها فراگیر نشود. از سویی تمام طبقات ساختمان باید مجهز به سیستم اطفاء حریق باشد که پلاسکو عاری از حتی یک کپسول آتش نشانی در طبقات بود.وی در ادامه به کسب تجربه ازاین اتفاق اشاره کرد و ادامه داد: ما کشور پیشرفته ایی نیستیم که با آزمون و خطا به نتایج از این دست برسیم، پس باید این اتفاق ها را تجربه ایی برای آینده کشور در نظر بگیریم.
    در بحث مهندسی سازه اطلاعات جامعی وجود نداشت که طبق صحبت های مدیریت ساختمان تمام اسناد و نقشه ها در سانحه دچار آتش سوزی شده بود . منتها طبق مطالعات ما در بسیاری از نقاط ساختمان ستون هایی با مقاومت زیاد وجود داشت و در بسیاری از نقاط حاشیه ای این مجتمع 50 ساله ستون های بسیار ضعیفی بوده که طبق شواهد و مستندات تصویری حادثه این ستون ها تحمل ریزش طبقات بالایی را نداشت و باعث ریزش کلی ساختمان شد.
    مدیریت ضعیف حادثه این اتفاق را فاجعه ملی کرد
    دکتر مرتضوی پس از توضیحاتی در مورد ساعت حادثه و فرصت مهار آن گفت: بزرگترین دلیل گسترش آتش در ساختمان مجهز نبودن ساختمان به اطفاء حریق هوشمند، دسترسی پله ها، سقف کاذب، و وجود مواد آتش زا بوده است. وی در ادامه گفت: مدیریت عملیات بسیار ضعیف از سوی فرماندهان آتش نشانی در مدیریت ورود و خروج آتش نشان ها ،قطع نکردن برق ، وجود نیروهای اضافی، عدم وجود تیم سازه باعث شد تا این حادثه که میتوانست دررده بندی حوادث درجه 2 قرار بگیرد به یک واقعه ملی تبدیل شود.
    عملکرد مناسب بیمه ها در پرداخت خسارت
    دکتر حداوند درادامه به مباحث حقوقی پرداخت و گفت: با با بهره گیری از 45 حقوقدان با تجربه به این نتیجه رسیدیم که 25 سازمان به نوعی مقصر این حادثه هستند. از این سازمان ها پرسش هایی مطرح کردیم که مشروح گزارش در 700 صفحه آماده شده و به زودی در سایتی که برای این حادثه در حال تاسیس است منتشر می شود. لازم به ذکر است نظام حقوقی ما در خصوص ایمنی ساختمان بسیار ضعیف است که باید اصلاح شود.
    یکی از این سازمان ها که در راس امور قرار دارد و مالک ساختمان به شمار می آید بنیاد مستضعفان است. بنیاد باید به عنوان مالک از باب امانت داری ساز و کار نگهداری اموال را رعایت می کرد که کوتاهی کرده .در مرحله بعد شهرداری باید به عنوان نهاد ناظر عمل می کرد و طبق ماده 5  شهرداری مسئولیت حفظ شهر از حریق و سیل رادارد، و از سوی دیگر شهرداری موظف است اگر مالک ضوابط نگهداری و نوسازی را انجام ندهد مستقیما برای جلوگیری از حوادث وارد عمل شود.
    سازمان تامین اجتماعی نیز باید از نظر بازرسی کارگاهی نظارت و بازرسی دقیق انجام می داد که از این سوهم کوتاهی انجام شده است. لازم به ذکر است وزارت راه و شهرسازی هم وظیفه مقررات گذاری دارد و هم وظیفه بازرسی و نظارت رعایت مقررات که میتوان گفت این وزارت خانه هم به نوعی مقصر است.
    وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران نیز ازجهت نظارت بر کار شهرداری ها کوتاهی به خرج داده که قابل توجه است. در مرحله آخر هم مستاجرین و شورای ساختمان تا حدودی در بحث اطفاء حریق موفق بوده اند ولی در خصوص اقدامات پیشگیرانه نقاط ضعفی وجود داشت.
    دکتر طهماسبی عضو شورای عالی بیمه با اشاره وضعیت بیمه کسبه پلاسکو گفت: در سال های 90 و 91 تمام واحد های این ساختمان بیمه شده بودند ولی تمدید این بیمه انجام نشده بود که بعد از جویا شدن از اداره بیمه مربوطه ایمن نبودن ساختمان را دلیل بیمه نکردن ساختمان عنوان کردند، ولی شورای ساختمان هزینه بالای بیمه را مهمترین دلیل عدم تمدید بیمه عنوان کرد.
    در مجموع 167 واحد از 297 واحد تجاری ساختمان اصلی  بیمه داشتند. در ساختمان پشتی هم 283 واحد وجود داشت که 137 واحد آن بیمه بودند. 713 نفر از کارگران مشغول در این ساختمان هم بیمه نامه داشتند. لازم به ذکر است مبالغ بیمه شده 315 میلیارد ریال بوده که بلافاصله ادارات بیمه مربوطه اعلام آمادگی برای پرداخت این مبالغ کردند. همچنین شرکت های بیمه ایی تا تاریخ 11اسفند ماه جمعا مبلغ 18 میلیارد تومان خسارت پرداخت کردند. برای خساراتی که به ساختمان پشتی وارد شده 278 میلیارد ریال خسارت تعیین شده و در ساختمان های مجاور هم 25 مورد به ارزش 68 میلیارد ریال بوده است.
    دکتر فاضلی وضعیت اجتماعی ایران را در خصوص ایمنی حریق بسیار ناگوار عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه 68 درصد از منازل ایران کپسول آتش نشانی ندارند که این یک فاجعه فرهنگی است. در کشور 3 میلیون صنف مختلف وجود دارد که وظیفه دارن در حوزه ایمنی فعالیت داشته باشند. اما تعداد انگشت شماری در این بخش فعال هستند که این اتفاق نیز بسیار ناگوار است.از طرف دیگر در کشور ما هیچ آتش نشان داوطلبی وجود ندارد و در هیچ یک از مباحث درسی ما ایمنی نقشی ندارد. انتقادی هم بر رسانه هاوارد است که هیچ بخشی را به ایمنی ساختمان تخصیص نداده اند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو
        آخرین اخبار