مدیران خودروعصر اعتبار

مالکان از گفته‌های امید بخش مدیران مَسکنی نا امید شدند

عصر ساختمان- بسیاری از مسئولان بخش مسکن معتقدند که امسال بهار رونق به بازار مسکن می‌رسد، اما مشاهدات و گزارشات میدانی صحبتهای برخلاف مدیران نشان می‌دهد.

مالکان از گفته‌های امید بخش مدیران مَسکنی نا امید شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از باشگاه خبرنگاران ، همزمان با رکود و نیز تحریم‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور از جمله مسکن طی چند سال گذشته با مشکلات بزرگی درگیر بوده ایم، رکودی که برای بسیاری از بخش‌ها دردسر ساز شده و زمینه تعطیلی کارخانجات از جمله کاشی سازی، سیمان، آهن آلات ونیز بیکاری کارگران مختلف را فراهم کرده است.

    براساس این گزارش دولت یازدهم در طول 4 سال گذشته مسکن‌های مختلفی از جمله افزایش تسهیلات مسکن و تکمیل برخی از واحدهای مسکن مهر را برای رونق بخشیدن به این حوزه انجام داد، اما به نظر می‌رسد این رکود به قدری سنگین است که در آینده نزدیک قصد خروج از این اوضاع را ندارد.

    رکود در بخش مسکن باعث ایجاد دردسر‌های مختلفی برای مالکان و به ویژه مستأجران شده است و از سوی دیگر مالکان به دلیل رکود نمی‌توانند واحدهای خود را به فروش برسانند و همین موضوع باعث می‌شود با قیمت‌های بالاتر به مستأجران اجاره دهند.

    در همین راستا با یکی از مالکان واحدهای مسکونی صحبت شدیم، وی گفت: دو سالی می شود که تعدادی آپارتمان با متراژ متوسط به قصد فروش ساخته ام اما دریغ از یک خریدار، به همین خاطر مجبور شده ام آن‌ها را به دست مستأجر بسپارم.

    همچنین یکی دیگر از مالکان عنوان کرد: حدود دو سال است که می‌خواهم یک واحد مسکونی 50 متری را به فروش برسانم، اما هنوز به نتیجه نرسیده ام.

    در همین خصوص با برخی مشاوران املاک در نقاط مختلف تهران صحبت شد که این مشاوران نیز معتقد بودند که رکود باعث تعطیلی بسیاری از املاکی‌ها شده و از سوی دیگر بازار مسکن رونق سابق را ندارد و در ماه اگر خیلی شانس بیاوریم در نهایت یک یا دو معامله انجام می‌شود.

    افزایش 10 تا 15 درصدی هرساله اجاره‌ بها زمینه ساز کابوس‌های مختلف برای مستأجران شده به طوری که هرساله با کابوس افزایش قیمت به سراغ خانه‌های نقلی‌تر می‌روند.

    افزایش تسهیلات مسکن به 90 و 120 میلیون تومان از دور بسیار خوشایند به نظر می‌رسد، اما وقتی به نرخ‌های سود آن‌ها نگاهی می‌اندازیم نه تنها به فکر دریافت این تسهیلات نمی‌افتیم بلکه افسوس نیز می‌خوریم که با بالا رفتن تورم رفتن این تسهیلات قیمت مسکن نیز چندین برابر گران‌تر شد.

    براساس این گزارش وجود وضعیت رکود بازار مسکن بسیاری از مسئولان بر خلاف شواهد صحبت‌های امیدوار کننده‌ای مطرح می‌کنند، به طوری که امید در دل مالکان و مستأجران زنده می‌شود، اما همانند سال‌های گذشته هنوز چند ماهی نگذشته با افزایش قیمت امید آن‌ها نا امید می‌شود.

    در همین راستا حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در گفتگو با خبرنگار حوزه مسکن راه وشهرسازی با اشاره به اینکه تا اواسط تیر ماه فضای پیش رونق در بازار مسکن خواهیم داشت افزود: از اوسط تابستان تا نیمه دوم سال به دوران رونق خواهیم رسید.

    همچنین حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار راه و شهرسازی با اشاره به اینکه همزمان با خروج بازار مسکن از رکود زمینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری در بازار مسکن فراهم می‌شود، افزود: با راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم و نیز با ارائه تسهیلات با نرخ بهره یک رقمی این صندوق با استقبال متقاضیان مواجه شده است.

    وی با اشاره به اینکه خریداران اصلی در بازار مسکن طی امسال قشر متوسط خواهند بود، افزود: متقاضیان با اندوخته‌های که در صندوق پس انداز یکم داشتند و نیز با دریافت این تسهیلات به بازار خرید ورود پیدا می کنند.

    براساس این گزارش بسیاری از مسئولان امسال را سال خوب و پررونقی برای بازار مسکن ارزیابی می‌کنند و این کاملا بر خلاف مشاهدات در بازار مسکن است.

    برای رونق گرفتن بازار مسکن باید سیاست‌های مختلفی از جمله ارائه تسهیلات ارزان قیمت، حذف دلال بازی و واسطه گری در حوزه ساخت وساز، افزایش تولید در بخش ساخت وساز ونیز اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی در فضای تولید بازار مسکن می‌تواند رهگشایی برای خروج کابوس رکود از بازار مسکن باشد.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو