مدیران خودروعصر اعتبار

مسکن مهر پولدارها!

عصر ساختمان- واحدهای مسکونی مهر در شمال ایران به عنوان ویلا خرید و فروش می شود .

مسکن مهر پولدارها!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از شهروند ،مسکن مهر شمال ایران به ثروتمندان رسید! پروژه جنجالی محمود احمدی‌نژاد در بخش مسکن حواشی زیادی به دنبال کشید. حواشی تمام نشدنی که تمام عمر دولت پس از او را درگیر کرد. رئیس‌جمهوری سابق ایران برای ساخت ٢‌میلیون و ٢00‌هزار مسکن مهر برنامه‌ریزی کرد که تا امروز یک‌میلیون و ٩٣٥‌هزار واحد آن ساخته شده است. از این میان٥١‌هزار و ٤١١ واحد سهم استان گیلان و ٥٨‌هزار و ٢١٢ واحد سهم استان مازندران شد. هرچه مسکن مهر در استان‌های دیگر اسباب نارضایتی مالکان را فراهم کرد در استان‌های شمالی همای اقبال به شانه مسکن مهر نشست و تقاضای فراوان برای آن، پای مشتریان ثروتمند را به معامله کشاند. حالا آپارتمان‌های مشرف به دریا و جنگل استان‌های شمالی درست به قیمت ویلاهای منطقه معامله می‌شوند. ویلاهای کوتاه قدی که چشم اندازشان را به ساختمان‌های بلند مسکن مهر باخته‌اند.

    پرطرفدارترین واحدهای مهر در محمودآباد

    مسکن مهر که قرار بود سرپناهی برای نیازمندان باشد، حالا در شهرهای شمالی کشور خرید و فروش می‌شود. اگر در شهرهای شمالی کمی با دقت به اطراف نگاه کنید، تابلوها و پارچه نوشته‌هایی را می‌بینید که به شما پیشنهاد خرید مسکن مهر را می‌دهد. حال مسکن مهر در برخی شهرهای شمالی خوب است و کم و بیش مشتریانی دارد که حاضرند پول قابل توجهی را برای خرید آن پرداخت کنند. مصداق بارز این موضوع مسکن مهر محمود آباد است که در منطقه‌ای خوش آب و هوا و در کنار دریا احداث شده و قیمت هر متر تا ٢‌میلیون و ٥00‌هزار تومان هم می‌رسد.

    اما در مقابل مسکن مهر ساری کم طرفدارترین است. مسکن مهر ساری در ١٣ کیلومتری این شهر قرار دارد و هنوز نیمه کاره است و با مشکلات پیچیده و متعددی روبه‌رو است و حتی از امکاناتی مانند حمل‌ونقل عمومی و فاضلاب مناسب هم محروم است. در چنین شرایطی گرچه مسکن مهر ساری مشتریان کمتری دارد اما فعالان بازار مسکن در این منطقه می‌گویند مسکن مهر شمال کشور هرگز بدون مشتری نمی‌ماند.

    رقابت شانه به شانه مسکن مهر و ویلا در شمال

    در محمود آباد قیمت هر متر مربع مسکن مهر از یک‌میلیون و ٤00‌هزار تومان تا ٢‌میلیون و ٥00‌هزار تومان متغیر است. در شهر آمل هم قیمت مسکن مهر از متری ٨00‌هزار تومان تا یک‌میلیون و ٢00‌هزار تومان متغیر است و یک واحد مسکن مهر ٧0 متری را می‌توان ٥0‌میلیون تا ٦0‌میلیون تومان خریداری کرد. اما در سرخرود قیمت واحدهای مسکن مهر حدود یک‌میلیون تومان است و یک واحد ٨٥ متری را با وام می‌توان به قیمت ٩0‌میلیون تومان خریداری کرد. در بابلسر هم قیمت مسکن مهر از متری یک‌میلیون و ٤00 تا یک‌میلیون و ٨00‌هزار تومان در نوسان است.

    اما در محمود آباد که مسکن مهر حال و وضع نسبتا خوبی نسبت به سایر شهرهای شمالی دارد و قیمت هر متر مربع مسکن مهر تا ٢,٥‌میلیون تومان هم می‌رسد، یک آپارتمان ساحلی به قیمت هر متر مربع ٢‌میلیون و ٦00‌هزار تومان به فروش می‌رسد و یک آپارتمان ساحلی ٨٣ متری را می‌توان به قیمت ٢٢0‌میلیون تومان خریداری کرد. قیمت یک ویلای معمولی و با امکانات متوسط هم در شهر محمود آباد متری یک‌میلیون تومان است و یک ویلا با زیربنای ١٦٥ متر مربع به قیمت ٢٨١‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

    قیمت‌گذاری مسکن مهر شمال  براساس چشم انداز

    کاظم حبیب‌زاده، از مشاوران املاک در محمود آباد  می‌گوید: مسکن مهر محمود آباد از ١٣0‌میلیون تومان تا ٢٥0‌میلیون تومان متغیر است و بنا به امکاناتی مانند دید به دریا و قرار گرفتن در طبقات بالاتر این قیمت متفاوت است.

    او با اشاره به این‌که آن دسته از مساکن مهر که رو به جاده هستند، قیمت ارزان تری دارند، اظهار می‌دارد: به‌طورکلی برخی از این واحدها دارای امکانات لازم مانند دسترسی به جاده مناسب، نزدیکی به مراکز تفریحی و تجاری، سیستم گرمایشی و سرمایشی و ... هستند اما برخی دیگر فاقد امکانات مذکور هستند که این موضوع هم در قیمت واحدهای مسکن مهر موثر است.

    خانه ویلایی هنوز جایگاه ویژه دارد

    به گفته حبیب‌زاده معمولا در مساکن مهر افرادی با فرهنگ‌ها و روش‌های مختلف زندگی اقامت می‌کنند که این موضوع در مورد آن دسته از مساکن مهر که بین ٤0 تا ٥0 واحد هستند، بیشتر صادق است و از همین رو برای بومی‌ها که در خانه‌های بزرگ و حیاط دار ساکن بوده اند، زندگی در این واحدها سخت است و بیشتر غیربومی‌ها هستند که تمایل به خرید این واحدها دارند. شاید به همین دلیل است که مسکن مهر محمود آباد را که در منطقه خوش آب و هوا و با دید دریا ساخته شده، غیربومی‌های پولدار که برایشان صرفه اقتصادی دارد، می‌خرند.

    اجاره شبانه مسکن مهر به مسافران

    در این میان مسافران شمال هم از مسکن مهر غافل نیستند و مالکان، برخی واحدهای مسکن مهر را به صورت شبانه‌روزی به مسافران اجاره می‌دهند. البته این موضوع آسایش ساکنان دایمی را به هم ریخته و در برخی بلوک‌های مسکن مهر هیات‌مدیره به شدت با اجاره این واحدها مخالفت می‌کنند.

    اجاره شبانه مسکن مهر در محمود آباد بین ٥0‌هزار تا ١٥0‌هزار تومان است. هر چند که به تازگی اجاره شبانه مسکن مهر نگین محمود آباد ممنوع شده است. این ممنوعیت از جانب هیات‌مدیره این مجتمع‌ها اعمال شده و به‌شدت مورد نظارت قرار می‌گیرد و چنانچه هر مالکی این موضوع را نادیده بگیرد، حتی ممکن است مدتی از رفت و آمد مالک جلوگیری به عمل بیاید.

    بیشتر مشتریان غیربومی هستند

    مسکن مهر محمود آباد و فریدونکنار به امکانات تفریحی نزدیک است ولی این موضوع در مورد مسکن مهر تمام شهرها صادق نیست. به‌عنوان مثال مسکن مهر سرخرود نه‌تنها به امکانات تفریحی دسترسی خوبی ندارد، بلکه از نظر امکاناتی مانند حمل‌ونقل عمومی هم بسیار ضعیف است و تأسیسات ضعیفی دارد. در این میان مسکن مهر ساری هم که وضع اسفناکی دارد.

    به گفته رحیمی فعال بازار مسکن در ساری  هر چند که در فضای مجازی تبلیغات خوبی برای مسکن مهر در استان‌های شمالی می‌شود، اما در مناطق کم امکانات‌تر واحدهایی کم متقاضی هم زیاد است.  این موضوعی است که بابک علیزاده از مشاوران املاک در بابلسر هم تأیید می‌کند و  می‌گوید: فضای مجازی نقش پررنگی در تبلیغ مسکن مهر شمال داشته و همین موضوع موجب بالا رفتن قیمت‌ها در این منطقه از کشور شده است.

    او توضیح داد: در شهرهای کم متقاضی‌تر و کم امکانات‌تر کمتر از ١0‌درصد مراجعه کنندگان، متقاضی مسکن مهر هستند که از این میان بیشتر از ٨0‌درصد این متقاضیان هم، غیربومی هستند.  

    البته فعالان بازار مسکن شمال کشور به رکود بازار در این منطقه و تاثیرش در خرید و فروش مسکن مهر هم اشاره می‌کنند.  رحیمی دیگر فعال بازار مسکن در ساری  توضیح می‌دهد که از یک طرف کیفیت پایین ساخت مسکن مهر و از طرف دیگر رکود حاکم بر بازار مسکن موجب شده که خریداران ترجیح دهند به سراغ خانه‌ها و آپارتمان‌های شخصی ساز بروند. او در توضیح بیشتر این موضوع می‌گوید: در یکی دو‌سال اخیر به دلیل رکود بازار مسکن، قیمت خانه‌ها و آپارتمان‌های چند‌سال ساخت با مسکن مهر برابری می‌کند و بنابراین متقاضیان، خرید این خانه‌ها و آپارتمان‌ها را به مسکن مهر ترجیح می‌دهند.

    به گفته این مشاور املاک در شهرهای شمالی معمولا مسکن مهر را به‌عنوان محل اسکان به مسافران اجاره نمی‌دهند، چون هم امکانات و دسترسی ضعیفی دارد و در عین حال به اندازه کافی ویلا و سوییت و آپارتمان در شهرهای شمالی برای اجاره دادن به مسافران وجود دارد.

    علیزاده عنوان می‌کند که قیمت رهن مسکن مهر در شهرهای شمالی به جز محمودآباد، بین ٢0‌میلیون تا ٢٥‌میلیون تومان است اما در محمودآباد قیمت رهن بیش از 30‌میلیون تومان است.

    او با اشاره به این‌که مسکن مهر محمود آباد در موقعیت مکانی خوب و در کنار دریا و ساحل است، اظهار می‌دارد: در شهر بابلسر تقریبا دسترسی مسکن مهر خوب است اما در ساری و جویبار مسکن مهر در جاهایی ساخته شده که چند کیلومتر از شهر فاصله دارد و دسترسی به امکانات اولیه هم ندارد.

    در مجموع به نظر می‌رسد به غیراز مسکن مهر محمودآباد، مساکن مهر در سایر شهرهای شمالی حال و روز چندان خوبی ندارد و هم امکانات ضعیف آنها و هم رکود بازار مسکن موجب شده که به‌رغم تبلیغاتی که در فضای مجازی می‌شود، عملا متقاضی و خریداری وجود نداشته باشد. اگر متقاضی و خریداری هم باشد، از بین غیربومی‌ها هستند که شاید به دلیل پایین بودن قیمت این واحدها و این‌که فقط چند روزی را برای دوری از شلوغی و زندگی روزمره به طبیعت شمال کشور پناه ببرند، واحدهای مسکن مهر را خریداری کنند.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        رویداد ها در یک نگاه
        • ساختمان فردا ۴
        • ساختمان فردا ۳
        • ساختمان فردا ۲
        • نشریه ساختمان فردا ۱
        • شماره ۱۷ و ۱۸
        • ۰
        • ۰
        • هفته نامه
        • ۰
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو