مدیران خودروعصر اعتبار

سازمان میراث فرهنگی، وزارتخانه می‌شود؟

عصر ساختمان- تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارتخانه برای چندمین‌بار در مجلس کلید خورد.

سازمان میراث فرهنگی، وزارتخانه می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرساختمان» به نقل از ایسنا، مهرداد بائوج لاهوتی - نماینده لنگرود و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس - در مورد این طرح گفت: حال سازمان میراث فرهنگی خراب است، به همین جهت طرحی با امضای 200 نماینده مجلس آماده شده تا این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود.

    وی ادامه داد: در سال جاری این طرح که پیش‌تر نیز به مجلس رفته بود، به جریان می‌افتد، چراکه این سازمان عملاً تعطیل است و نتوانسته آنگونه که باید از ظرفیت‌های گردشگری در کشور بهره ببرد.

    به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، درآمد بسیاری از کشورها از گردشگری تامین می‌شود، حال آنکه درآمد کشور ما از این مقوله کمتر از یک میلیارد دلار است و سخنانی در مورد درآمد 7 میلیارد دلاری در این حوزه، نادرست است.

    بائوج لاهوتی تصریح کرد: اگر از ظرفیت‌های گردشگری استفاده شود هر گردشگر خارجی ظرفیت ایجاد اشتغال برای 10 نفر را دارد؛ به همین جهت باید این سازمان توسعه یابد و به وزارتخانه تبدیل شود تا هم کارایی بیشتری داشته باشد و هم نظارت بر آن دقیق‌تر شود.

    نماینده لنگرود تصریح کرد: اگر بخواهیم حال اقتصاد کشور را بهبود ببخشیم باید از ظرفیت‌های گردشگری موجود در کشور حداکثر استفاده صورت بگیرد.

    بر اساس این گزارش، تبدیل شدن سازمان گردشگری و میراث فرهنگی بارها در مجلس به جریان افتاده و هر بار به نوعی به حاشیه رفته است؛ اول‌بار مجلس هشتم به دلیل عملکرد پرحاشیه اسفندیار رحیم مشایی و دیگر نزدیکان او در سازمان میراث فرهنگی و پاسخگو نبودن آنها در مقابل نهاد‌های نظارتی از جمله مجلس، طرح وازتخانه شدن این سازمان را ارائه کردند بلکه بتوانند نظارت بر این سازمان را افزایش بدهند. به همین منظور طرح یک‌فوریتی آماده شده و به صحن علنی رفت اما فوریت این طرح در صحن علنی مجلس رأی نیاورد و قرار شد کمیسیون‌های تخصصی به صورت عادی این موضوع را پیگیری کنند.

    عمر کوتاه مجلس هشتم، پیگیری‌ها درباره طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی را ناکام گذاشت. بسیاری از نمایندگان حامی این طرح همچون علی‌اکبر اولیا، نماینده یزد در مجلس هشتم که خود از طراحان این طرح بود، به مجلس نهم نرفتند و موضوع وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی در مجلس نهم و بین نمایندگانی که بیشترشان برای اولین‌بار نمایندگی پارلمان را تجربه می‌کردند، به فراموشی سپرده شد.

    اگرچه برخی نمایندگان مجلس نهم نیز در سال پایانی دولت دهم اشاره‌هایی به وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی کردند، اما این پیگیری‌ها به دلایل مختلف هیچ گاه جدی نشد. شاید اصلی‌ترین دلیل این بود که مجلس جدید قصد نداشت در ماه‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد چالشی جدید با این دولت ایجاد کند.

    در دولت یازدهم هم محمدعلی نجفی که نتوانسته بود برای حضور در وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند، با تصمیم روحانی به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رفت. نجفی اگرچه تخصصی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نداشت، اما بسیاری از متخصصان حوزه میراث فرهنگی را که در هشت سال گذشته حاشیه‌نشین شده بودند، به سازمان بازگرداند.

    معاون‌ها و مشاورهای متخصص نجفی در سازمان میراث فرهنگی از یک سو و سابقه اجرایی او در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و سازمان برنامه و بودجه از سوی دیگر، دلیلی شد تا بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی به آینده این حوزه امیدوار شوند.

    اما گویا تخصص‌گرایی در سازمان میراث فرهنگی باعث نشد تا پیگیری طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه به فراموشی سپرده شود. در شرایطی که این سخن در مورد این طرح در بهارستان داغ بود، محمدعلی نجفی، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در اظهاراتی به طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی واکنش نشان داد و ضمن مخالفت با این طرح، گفت: هرگونه تغییر در تشکیلات سازمان باعث می‌شود کار سازمان یک سال به تأخیر بیفتد.

    نجفی در نخستین نشست مدیران کل استان‌های سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد که تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه، این سازمان را ضعیف کرده و بر این اساس طرح مذکور در شرایط فعلی قابل دفاع و به نفع سازمان نیست.

    این طرح ناکام در زمان ریاست سلطانی‌فر هم ادامه یافت و کلیات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسید اما باز هم عاقبت به خیر نشد و حالا با ریاست زهرا احمدی‌پور بر این سازمان بار دیگر این طرح از سوی 200 نفر از نمایندگان مجلس به جریان افتاده است. اما با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم بعید است فضای مجلس به سمت مسائلی همچون ادغام وزارتخانه‌ها یا تأسیس وزارتخانه جدید پیش برود.

    برچسب ها
    پورسعیدخلیلی